اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ؛

در آیین افتتاح این طرح که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مدیرکل محیط زیست خوزستان و جمعی از مدیران استانی حضور داشتند، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تغلیظ ویناس نیشکر را پروژه‌ای منطبق با محیط‌زیست عنوان کرد که منجر به کاهش آلایندگی‌ها می‌شود.

– معاون رئیس‌جمهور: پروژه تغلیظ ویناس حاصل همت مدیران نیشکر و نبوغ جوانان ایرانی است/ از تجارب نیشکر در تثبیت کانون‌های ریزگرد استفاده شود

– دکتر ناصری: پروژه تغلیظ گامی مهم در کاهش مصرف آب و تولید محصولات جدید است

بزرگترین پروژه تصفیه پساب صنعتی شکرستان ایران، در دومین روز از هفته محیط‌زیست، با حضور معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در شرکت خمیرمایه و الکل رازی افتتاح شد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، با آغاز به کار این پروژه دانش‌بنیان و محیط‌زیستی، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، «مالچ طبیعی» و «خوراک دام» نیز تولید می‌شود.

در آیین افتتاح این طرح که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مدیرکل محیط زیست خوزستان و جمعی از مدیران استانی حضور داشتند، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تغلیظ ویناس نیشکر را پروژه‌ای منطبق با محیط‌زیست عنوان کرد که منجر به کاهش آلایندگی‌ها می‌شود.

تکیه بر دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان

علی سلاجقه، دانش‌بنیان بودن این طرح را ویژگی بارز آن دانست و بیان داشت، استفاده از جوانان نخبه ایرانی و تکیه بر دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، پروژه بزرگ تغلیظ ویناس نیشکر را رقم زده است.

وی افتتاح چنین پروژه‌هایی را در راستای فرمایش مقام معظم رهبری عنوان کرد و تاکید کرد، با اتکا به دانش بومی و همت داخلی، اکنون ایران اسلامی به مرحله‌ای مطلوب از دانش و تکنولوژی رسیده است که حتی کشورهای پیشرفته خواهان خرید این تکنولوژی هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به مزیت‌های پروژه تغلیظ ویناس نیشکر اشاره کرد و گفت، با استفاده از تکنولوژی بومی به کار گرفته شده در این پروژه، در فرآیند تغلیظسازی، آب موجود در ویناس نیشکر، بازچرخانی و در سیستم سرمایشی کارخانه بار دیگر به کار گرفته می‌شود.

تولید مالچ طبیعی در پروژه تغليظ ویناس

سلاجقه تولید محصولات جدید را از دیگر مزیت‌های این طرح برشمرد و بیان داشت، طی فرآیند تغلیظ ویناس، مالچ طبیعی به عنوان محصول ثانویه تولید می‌شود که تثبیت‌کننده خاک است و در حاصلخیزی آن نیز تاثیر بسزایی دارد.

وی در ادامه گفت، باید از تجارب ارزنده صنعت نیشکر در زمینه بیابان‌زدایی و تثبیت کانون‌های ریزگرد با استفاده از ویناس استفاده کرد و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نیز با استفاده از این تجارب می‌توانند در تثبیت کانون‌های ریزگرد ورود کنند.

دستاوردی مهم حاصل همت مدیران نیشکر و نبوغ جوانان ایرانی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پروژه تغلیظ ویناس نیشکر را دستاوری مهم در راستای شعار سال عنوان کرد که حاصل همت و پشتکار مدیران توسعه نیشکر و نبوغ جوانان ایرانی است.

سلاجه در پایان گفت، در راستای تحقق شعار سال و فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در مجموعه محیط زیست کشور در حوزه‌ کاهش آلاینده‌های خاک و آب و مسائل جوی و پسماندها، در حال استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش دانش‌بنیان هستیم و ظرفیت‌های خوبی نیز در کشور در این زمینه وجود دارد.

پروژه تغلیظ ویناس گامی مهم در کاهش مصرف آب است

در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: این کارخانه روزانه ۱۲۰۰ مترمکعب ویناس خروجی کارخانه را به 120 مترمکعب ویناس با غلظت ۵۵ تا ۶۰ درصد تبدیل می‌کند که قابلیت استفاده در تولید کود و خوراک دام را دارد .

دکتر ناصری، در ادامه باگاس و ملاس را دو پسماند ارزشمند نیشکر عنوان کرد که در تولید محصولات جدید با ارزش افزوده بالا استفاده می‌شود.

وی به پروژه تغلیظ ویناس نیشکر اشاره کرد و بیان داشت، آب موجود در ویناس نیشکر در طرح تغلیظ‌ استخراج و بازچرخانی می‌شود که این اقدام گامی مهم در کاهش مصرف آب است.

شرکتی دانش‌بنیان به مقیاس بزرگ

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی صنعت نیشکر را شرکتی دانش‌بنیان به مقیاس بزرگ دانست که در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و آبیاری به صورت مستمر فعالیت‌های گوناگونی دارد و تلاش‌های مستمری برای بهره‌وری نیشکر در همه بخش‌ها انجام داده است.

وی با بیان اینکه مالچ ویناس یک مالچ طبیعی برای تثبیت کانون‌های ریزگرد است، گفت: این مالچ، یک مالچ محیط‎زیستی بدون هیچ ماده شیمیایی است و با حفره‌هایی که در خاک ایجاد می‌کند باعث جذب آب و افزایش رشد گیاهان نیز می‌شود.

پروژه تغلیظ ویناس یکی از ده‌ها طرح محیط زیستی صنعت توسعه نیشکر است. با افتتاح این طرح، گامی مهم در تحقق صنعت سبز برداشته شده و در عین حال اشتغال و تولیدِ دانش‌بنیان نیز محقق می‌شود.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار