اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۰
شوشان - خیرالله محمدیان :
 *به بهانه ۹۲مین سالروز تاسیس اداره ثبت احوال در بهبهان و صدور اولین شناسنامه در ۲۵ تیرماه ۱۳۰۹ خورشیدی*

 ۲۵ تیرماه مصادف است با سالروز صدور اولین سجلد (شناسنامه) در *دفتر احصائیه و ثبت ولایتی بهبهان و کهگیلویه* که امروزه اداره ثبت احوال خوانده می شود. این دفتر در ۲۵ تیرماه سال ۱۳۰۹ هجری خورشیدی با حکم وزارت داخله (کشور) و زیر نظر اداره بلدیه (شهرداری) بهبهان راه اندازی شد.
در این روز *نخستین شناسنامه به نام میرزا علی اکبر خان بحرانی فرزند عبدالله خان متولد ۱۲۸۱/۲/۶ با شماره یک صادر شد.* این فرد نظامی و غیربومی بود. محل اداره آمار و ثبت احوال در آن زمان *منزل آقای حسین احمدی واقع در محل بازارنو* بود که به طور موقت به اداره مذکور کرایه داده شده بود. 
در آن زمان با حکم وزارت داخله (کشور) و تحت نظارت فرمانداری و رئیس بلدیه و با همکاری شهربانی در هر شهر اداره می شد. متصدیان و ماموران با لباس نظامی وارد اداره می شدند. اشخاص باید قبل از مراجعه به دفتر احصائیه، از نظمیه (شهربانی) نامه تاییدیه می گرفتند تا ثابت شود که ایرانی و ساکن یکی از محلات شهرستان هستند.
دفتر احصائیه مذکور بعدها به *اداره سجلی احوال شخصی* تغییر نام داد. سپس زیرمجموعه اداره آمار قرار گرفت و *اداره آمار و ثبت احوال*  نام گرفت. با تشکیل *سازمان ثبت احوال* زیر نظر وزارت کشور، از اداره آمار جدا شد و به طور مستقل به فعالیت خود ادامه داد.

البته نخستین شناسنامه در کشور به نام *فاطمه ایرانی در بخش دو تهران و در ۳ دی ماه ۱۲۹۷ خورشیدی* صادر شده بود. از این رو این روز به عنوان روز ثبت احوال در تقویم کشور ثبت شده است. پس از آن به تدریج در شهرستانها اداره آمار و ثبت احوال زیر نظر وزارت داخله برای صدور سجل (شناسنامه) تاسیس شد.

در بهبهان در تاریخ ۱۳۰۹/۴/۲۵ دفتر احصائیه و ثبت ولایتی در منزل کرایه ای آقای حسین احمدی واقع در محل بازارنو افتتاح و شروع به صدور سجلد (شناسنامه) نمود. شناسنامه صادر شده یک کارت ضخیم در دو صفحه بود که تا می شد و حاوی اطلاعات مختصری در باره شخص بود:
نام و نام خانوادگی، نام پدر و مادر، کار و محل زندگی او (محل/ قصبه)، نمره (شماره شناسنامه) و تاریخ  در آن ثبت و به وسیله رئیس امضا می شد.
نامگذاری فامیل خود حکایتی مفصل داشت که در این نوشتار کوتاه نمی گنجد. شغل و محل تولد و اصالت و نسبت خانوادگی و رفتار و منش و اخلاق و قیافه و شکل و شمایل شخص مهمترین شاخصها برای انتخاب نام خانوادگی بود که متصدی و مامور اداره مذکور برای فرد در نظر می گرفت. 
 
 پس از مدتی مکان اداره به *روبه روی مسجد باب الله و در منزل آقای متین* که خود سرپرست اداره مذکور بود، منتقل شد.

  سومین جابه جایی *منزل آقای حاج سید قاسم طباطبایی واقع در محل سادات طباطبایی* بود.

 اداره مزبور پس از آن به *منزل آقای حاج محمدعلی امیدوار در محل ملامحسنی های جدید* نقل مکان کرد.

 مکان بعدی *زیرزمین اداره دارایی بهبهان* از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۴ بود. تا اینکه در سال ۱۳۶۴ مکان کنونی اداره ثبت احوال بهبهان راه اندازی شد. 

از متصدیان، رئیس ها و کارمندان اداره ثبت احوال بهبهان می توان به افراد زیر اشاره کرد:

رئیس های اداره در چند دهه اخیر :
 زنده یاد باستانی (از ۱۳۵۱ تا ۱۳۶۸ خورشیدی) ایشان بعد از سال ۱۳۶۸ به آغاجاری رفت و رئیس اداره ثبت احوال آنجا شد. 
 آقای حقیقت 
 آقای هادی پور که هم اکنون رئیس اداره ثبت احوال شهرستان آبادان است
 آقای احمدیار که اصالتا رامهرمزی بود 
 خانم پیشبهار (رئیس کنونی اداره ثبت احوال بهبهان)

کارمندان باسابقه که اغلب بازنشسته شده اند، آقایان: غیاثی (در سال ۱۳۵۹ از آبادان به بهبهان منتقل شده بود)، فرح بخش (از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۴)، ثریا، رضایی، معتمدی، نوردار، ساداتی، پاکرایی، محتسبی (از کهگیلویه به بهبهان منتقل شده بود)، حسن فضل پر و...

با تشکر از آقایان ثریا، رضایی و فرحبخش که بخشی از اطلاعات لازم را در اختیار نگارنده قرار دادند.
ضمنا از صفحه ۲۶۸  تا ۲۹۰ جلد اول کتاب گویش بهبهانی را بیشتر بشناسیم 
مطالب مفصلی در باره نامگذاری افراد در فرهنگ عامیانه مردم بهبهان به قلم نگارنده این سطور آمده است و علاقه مندان می توانند برای آگاهی بیشتر در این زمینه به کتاب مذکور مراجعه نمایند.
*۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ خورشیدی*
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار