شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
مردم آبادان هنوز چشم به راهند
پای درد دل و خاطرات آبادانی های قدیم که می نشینی همیشه حرفی از زیبایی های کناره رود بهمنشیر و نخلستان های آن به میان می آید.

شوشان/ مریم احمدی : بهمنشیرهمچنان جاری است اما زیر بار بی توجهی ها گل آلود شده و بستری برای فاضلاب و گندابه! علاوه بر آن، پس از گذشت چندین سال از زمان بازسازی، ساحل این رودخانه که قرار بود تفریحگاه اهالی آبادان باشد، همچنان ویرانه است و رودخانه ای که آبادانی ها از آن به عنوان سمبل آبادان یاد می کنند هنوز نتوانسته دین خود را به مردمانش ادا کند!

پس از جنگ تحمیلی به سرعت بازسازی مناطق جنگ زده شروع شد و در این میان بازسازی ساحل رودخانه کارون از جمله کناره های بهمنشیر در آبادان نیز در دستور کار قرار گرفت. اما پس از گذشت چند سال، بخش‌های مختلفی از کارهای صورت گرفته در قالب بازسازی شکل تخریب به خود گرفت؛ این اقدامات غیر اصولی گریبانگیر بهمنشیر هم شد و پس ازچند سال، ساحل این رودخانه را مجددا به ویرانی کشاند. حالا دیگر این رودخانه و ساحلش به چشم مسئولان نمی آید و مدتهاست نه از لایروبی آن خبری هست و نه انجام عملیات بازسازی ساحل رودخانه.

طبق توافقات انجام شده در سالهای گذشته، اجرای عملیات ساحل سازی کارون بر عهده سازمان آب وبرق خوزستان قرارگرفته بود تا این سازمان با لایروبی رودخانه و انجام عملیات ساخت و ساز در سواحل آن در شهرهای مختلف استان، زیبایی را به این اماکن برگرداند. چندی پیش انجام عملیات لایروبی توسط سازمان مذکور سبب نشست و تخریب ساحل بهمنشیر شد و نگرانی اهالی آبادان از ناامنی و تخریب مجدد یکی از معدود مراکز تفریحی شهرشان را به دنبال داشت. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان، دلیل این امر را ساخت غیراصولی و غیر فنی این ساحل در سالهای گذشته می دانستند اما تحمیل خسارت 20 میلیارد ریالی به آبادانی ها سبب نارضایتی اهالی و برخی مسئولان شهر شد. اما ظاهرا کسی زیر بار پذیرفتن این هزینه نرفت و ساحل ویرانه بهمنشیر به امان خدا رها شد! تامین هزینه ساخت ساحل بهمنشیر از شهرداری به استانداری و از استانداری به شهرداری پاس کاری شد و نهایتا استانداری خوزستان با بیان اینکه استان پولی برای انجام این گونه کارها ندارد، تامین بودجه برای ساخت و مرمت حاشیه بهمنشیر را نپذیرفت و از شهرداری آبادان خواست تا ضمن تعیین خسارت وارد شده از عوامل ایجاد این مسئله به دادگستری شکایت کند و موضوع را به این روش دنبال کند!

جلساتی برای پشت گوش اندازی!

با توجه به اهمیت وجود مراکز تفریحی در شهرهای مختلف و نقش چشمگیر آن در جذب گردشگران و توسعه اقتصادی منطقه، بستر سازی سواحل رودخانه ها از جمله اقداماتی است که در برخی شهرهای خوزستان با اختصاص اعتبار ویژه و مدیریت مطلوب در حال انجام است. اما آبادان که زمانی مرکز فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و تجاری بوده حالا برای تأمین بودجه و ایجاد فضایی برای رفاه حال شهروندانش باید مدام دست به دامان این و آن شود و در نهایت هم دست خالی باقی بماند!

در حالی که اهالی آبادان در مورد عدم رسیدگی به وضعیت ساحل بهمنشیر در طی چندین سال، شهرداری را به اهمال کاری و بی توجهی در این خصوص متهم می کنند، این اداره با آسمان و ریسمان بافتن های مداوم به شیوه های مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده تا آنجا که انگار دیگر خود را مسئول پاسخگویی به مردم هم نمی داند!

حساسیت موضوع و ابراز نارضایتی مداوم اهالی آبادان ازعملکرد شهرداری در خصوص بازسازی ساحل بهمنشیر سبب شد تا خبرنگار "جوان" از طریق تماس با شهردار و معاونت فنی و عمرانی شهرداری درصدد پیگیری موضوع برآید. اما متاسفانه علیرغم تماس ها و پیگیری های مکرر، بهانه تراشی های مداوم شهردار و همکارانش در پاسخ ندادن به سوالات حاکی از بی توجهی شان به این موضوع بود. بهانه هایی از جمله حضور مداوم در چندین جلسه مهم در یک روز و ادامه این روند در طول تمام روزهای هفته به روشنی نشان دهنده سر باز زدن مسئولان از پاسخگویی به این خواسته شهروندان آبادان بود!

آیا در بین این همه جلسه که ظاهرا برای رسیدگی به مشکلات شهر و رفع خواسته های شهروندان(!) برگزار می شود، جایی برای مسئله مهم بازسازی ساحل بهمنشیر نیست؟ موضوعی که مدتهاست در مناسبات و محافل مختلف به عنوان یکی از مطالبات اصلی و مهم آبادانی ها از مسئولان استانی و کشوری، مطرح شده است؟!

حالا بماند که طبق دستور استاندار قرار بود شهرداری آبادان با طرح شکایت از سازمان آب و برق حداقل گام کوچکی برای رسیدگی و توجه به این موضوع بردارد اما هنوز هم خبری از این شکایت نیست!

به هر حال از شهردار آبادان که چندی پیش موضوع شکایت را یکی از حقوق اصلی شهرداری و راهی برای احقاق حقوق شهروندان دانسته انتظار می رود پا را از حد حرف و شعار فراتر گذاشته و برای باز کردن این گره بالاخره وارد عمل شود.

بهمنشیر در انتظار لایروبی

علاوه بر ساختن ساحل بهمنشیر، رسیدگی به وضعیت رودخانه و لایروبی و انجام اقداماتی برای پاک سازی آن سالهاست به عنوان یکی از مطالبات اهالی آبادان مطرح است. خواسته ای که هر از چندگاهی از سوی مسئولان امر به فراموشی سپرده می شود و مثل همیشه جیب خالی را بهانه ای می کنند برای سرپوش گذاشتن بر اهمال کاری و بی توجهی شان.

طبق گزارش های رسیده در حال حاضر رودخانه بهمنشیر یک میلیون و 300 هزار متر مکعب رسوب دارد و این میزان آلودگی، تسریع در امر لایروبی را ضروری می سازد. طی دو سال گذشته کار لایروبی 300 هکتار از رودخانه بهمنشیر حدفاصل پل کشتکار تا شرکت نفت انجام شد و حالا مدتهاست که عملیات لایروبی این رودخانه تعطیل شده و مسئولان امر گاهی خرابی دستگاه لایروب شناور موجود را بهانه می کنند و گاهی بی اعتباری را. حالا بماند که همین دستگاه ها لایروبی که با هزینه بسیار برای این امر خریداری شده خود داستانی دارد!

سال گذشته نماینده مردم آبادان در مجلس نهم با انتقاد شدید از مدیریت لایروبی رودخانه‌های منطقه و با تاکید بر اینکه باید برای لایروبی این رودخانه که آب شرب آبادان وسایر روستاها را تأمین می‌کند چاره‌ای کرد، گفته بود : در زمان بازسازی، ۲ دستگاه لایروب برای لایروبی رودخانه بهمنشیرخریداری شد که تنها یکی باقی مانده و دیگری معلوم نیست به چه سرانجامی دچار شده است.

اینجاست که ردپای سوء مدیریت و بی توجهی ها به خوبی نمایان می شود.

در کنار تمام این مشکلات، بحث پایدار نبودن ساحل رودخانه نیز مزید بر علت شده و هه منتظر نشسته اند تا کمک مالی برای استحکام سازی ساحل رودخانه از سوی شرکت نفت برسد تا رسیدگی به وضعیت این رودخانه انجام شود. بنا به گفته دهکردی معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان برای لایروبی این رودخانه 150 میلیارد ریال و برای پایدار سازی هر متر مکعب از ساحل بهمنشیر 30میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

طبق اظهارات فتح اله داوری دهکردی ، چندی پیش استاندار خوزستان با توجه به اهمیت و ضرورت رفع مشكل لایروبی این رودخانه دستور پیگیری دریافت اعتبار از محل اعتبارات سازمان همیاریهای شهرداریها جهت ساحل سازی یک کیلومتر از رودخانه بهمنشیر را صادر کرده است.

حالا باید منتظر ماند و دید با وجود این مدیران مسئولیت پذیر، اجرای دستور استاندار چند ماه یا حتی چند سال دیگر به طول می انجامد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار