اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
شوشان ـ سجاد حویزاویان:

  سفر رئیس جمهور کشورمان به چین دارای بازتاب گسترده ای در سطح جهان بود، از سویی غربیها ترس نزدیکی این دو کشور در روابط هستند و از سوی دیگر امریکا نگران بی اهمیت شدن تحریمهای اقتصادی یک جانبه است، و هردو نگرانی در واقع صحیح و بجاست.
هیئت همراه آیت الله رئیسی در سفر به پکن ترکیب پازل های سیاست ایران را آشکار میکند، اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی در اولویت و ما بقی مسائل در حاشیه.
یکی از این همراهان ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی است که خبر باز شدن پای محصولات کشاورزی و لبنی ایران به بازار یک میلیارد نفری چین را داد.
وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه ای از پکن گفت : سه سند در بخش کشاورزی امضا شد که دو سند آن در خصوص صادرات محصولات لبنی ایران به چین و یک سند نیز مربوط به صادرات سیب بود، که می توان گفت با توافق‌های صورت گرفته و مجوزهای صادر شده، پای محصولات کشاورزی ایرانی به بازار بزرگ چین باز شده است.
بازار چین بازار مهمی است به طوری که در صحبت‌های رییس‌جمهور چین نیز به آن اشاره شد، با توجه به کیفیت محصولات کشاورزی، علاقه‌مندی به محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایرانی از سوی این کشور وجود دارد، اما لازمه خوب ظاهر شدن در آن استفاده از تجارب صادرات محصولات کشاورزی به روسیه است.
توافق صورت گرفته در بخش کشاورزی بین ایران و چین، موضوع مهمی است که پیرو مذاکرات چند ماه اخیر انجام شده است، این مذاکرات در بحث مکانیزاسیون و زنجیره ارزش است، همچنین در صنایع تبدیلی و فرآوری، تحقیقات، پژوهش و فناوری آمادگی سرمایه‌گذاری چین در کشورمان هستیم.

ساداتی‌نژاد افزود : علاقه‌مندی از سوی کشور چین در حوزه شیلات و میگو وجود دارد و در این راستا برنامه‌ریزی منظمی بین دو کشور انجام شده است، همچنین دستاوردهای خوبی در خصوص کاشت برنج با آب شور و بحث‌های مربوط به بذر و تحقیقات در کشور چین انجام یافته است که امیدواریم ارتباط بین ایران و چین در این خصوص افزایش یابد.
در یک جمع بندی مختصر، می توان گفت که این زمینه وسیع تجاری فرصت های شغلی بسیاری در زمینه شیلات و کشاورزی ایجاد خواهد کرد، حال باید دید خوزستان به عنوان قطب کشاورزی ایران و دارای بیشترین مساحت زمین های کشاورزی مرغوب در کجای این پازل قرار دارد؟

خوزستان در سالهای اخیر محصولات کشاورزی مختلفی را از شهرستانهای متعددی از جمله حمیدیه به روسیه صادر میکرد، اما در این بین هنوز مشکل تنش آبی و کامل نشدن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی  خوزستان، موسوم به طرح کشاورزی مقام معظم رهبری در خوزستان به سرانجام نرسیده.

از جمله قراردادهای منعقد شده در پکن سرمایه گذاری چین در ایران است، آیا بهتر نیست بخشی از این سرمایه گذاری به خوزستان اختصاص یابد تا بلاخره شاهد شکوفایی کشاورزی این استان و متنعم شدن اهالی آن از برکات صادرات باشیم، آیا ممکن است بعد از محقق شدن صادرات محصولات کشاورزی ایرانی از حمیدیه و دزفول و رامهرمز به موسکو، شاهد پرواز این محصولات از حمیدیه تا چین باشیم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار