شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
شوشان ـ  عبدالرحمن نیک سرشت:

از آنجائی که قصد آمریکا در جنگ ارزی پیش رو، به طور کلی اقدام به ممانعت ورود اسکناس ارز به کشور،(کنترل و نظارت شدید بانک های عراق، تهدید صرافی های کشورهایی چون قطر، امارت، عمان با حربه ی تحریم)و همچنین خروج ارز (بواسطه ی شبکه های مافیایی، افزایش کاذب و هیجانی تقاضای ارز در داخل کشور با ایجاد جو مسموم رسانه ای، تشویق فرار سرمایه از بالا بردن تب مهاجرت) که متاسفانه این دسیسه ها را از طریق اخلال و توطئه در روند مبادلات تجاری خرد و کلان به کار می بندد و در عوض دولت ایران نیز معاملات تجاری خارجی خود را بعد از تحریم بانک مرکزی و دیگر سیستم های بانکی کشور بواسطه ی ایجاد یک شبکه ی تراستی در ۲۵۰ نقطه جهان بوسیله ی حواله جات ارزی انجام می دهد و از این طریق است که می تواند درآمدهای نفتی خود را وصول نماید و همچنین از همین شبکه برای جابجایی حواله جات ارزی و رفع مشکل تجارت خارجی بازرگانان داخلی استفاده می‌کند.

 اما، هنوز دولت ایران در خصوص تجارت خرد، با این که اسکناس ارز (دلار، درهم)، سهم کمی در حجم تجارت خارجی ایران را شامل می گردد اما نیاز شدید اقتصاد ایران به همین نسبت کم در عمل بخوبی مشهود است. زیرا، این فقره عملیات تجاری نقش بسیار بالایی در قیمت گذاری نرخ ارز در کشور ایفا می‌کند.

القصه، با این که حجم مبادله ی اسکناس ارز در مقابل حواله جات ارزی، حدود ۳ درصد تخمین زده می‌شود. باز با همین حال آمریکایی‌ها از چند طریق برشمرده مذکور، حجم اسکناس دلار و سایر ارزها را در کشور کاهش داده‌ است.

علی ایحال، به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت باید در این جنگ ارزی چندین راهبرد اساسی را در نظر بگیرد.
نخست ترمیم کابینه دولت، بکار گماردن دولتمردان شایسته و کاردان به جای افراد ناشی، کم تجربه و ناکارآمد سیاسی که اصلا با کار دولت آشنا و بلد نیستند.

دوم، عدم مماشات با همسایگانی که در جریان اغتشاشات خاک خود را در اختیار براندازان قرار و خرابکاران را پناه می دادند و شایسته این است که دولت ایران در این جنگ ارزی سنگ های خود را با همسایگان وا بکند.

سوم، پیروی از الگوهایی که نقش اسکناس ارز (دلار، درهم) در مبادلات تجاری خرد و کلان را منتفی سازد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار