اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳
قائم مقام رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: در حال حاضر مراکز جدی علمی کاربردی تنها با شرط تضمین اشتغال مجوز دریافت می‌کنند.
اصغر کشت‌کار، در حاشیه بازدید از مرکز علمی کاربردی در استان خوزستان اظهارکرد: همه مراکزی که قصد راه‌اندازی داشته باشند از نظر تضمین اشتغال، چگونگی ورود دانشجو و چگونگی ورود به شغل آینده بررسی می‌شوند بنابراین مراکزی که نتوانند با اهداف ما گام بردارند نیز تعطیل می‌شوند.
وی با بیان اینکه مراکز علمی کاربردی در سطح کشور بدون استفاده از منابع مالی یا امکانات دولتی فعال هستند بیان‌کرد: متناسب با شرایط و ظرفیت هر منطقه‌، برای آموزش و اشتغال در همان منطقه برنامه‌ریزی آموزشی صورت می‌گیرد.
قائم مقام رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه‌داد: در برخی مراکز رشته‌های خود اشتغال آموزش داده می‌شود که فرد پس از فراگیری آموزش، می‌تواند شغلی ایجاد کند. در برخی مراکز نیز رشته‌های تفننی و هنری که البته اشتغال هدف اصلی آن‌ها نیست، آموزش داده می‌شود.
وی همچنین ضمن تشریح ماموریت‌های دانشگاه علمی کاربردی بیان کرد: همه مراکز ما خصوصی هستند و آموزش در راستای ایجاد اشتغال، از جمله اهداف مهم این دانشگاه به شمار می‌رود.
کشت‌کار بر اهمیت و مدیریت آموزش و نحوه ارایه آموزش‌های لازم در این دانشگاه تاکیدکرد و گفت: هر آموزشی نباید وارد این دانشگاه شود بلکه آموزش‌هایی که براساس آمایش صورت گرفته و منجر به اشتغال می‌شوند اجازه ارائه در دانشگاه را دارند

دانشگاه علمی کاربردی دانش‌آموخته بیکار ندارد
وی تصریح‌کرد: در دانشگاه علمی کاربردی تقریبا دانش‌آموخته بیکار وجود ندارد و اغلب دانشجویان رشته‌هایی که در این دانشگاه آموزش داده می‌بینند؛ پس از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار می‌شوند.
قائم مقام رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی، توانمندسازی شاغلان کشور را از دیگر ماموریت‌های این دانشگاه دانست که از طریق این دانشگاه با مهارت‌های روز از نظر علمی، فنی و کاربری آشنا می‌شوند.
وی به اجرای طرح آمایش در دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور متناسب با سیاست‌های کلان دولت اشاره کرد و گفت: براساس این طرح می‌دانیم که در هر استان امروز به چه شغلی نیاز است و در آینده چه شغل‌هایی ایجاد خواهد شد؛ بر این اساس در هر استان ماموریت‌‎ها دانشگاه مشخص و در حال اجرا است.
کشت‌کار ادامه داد: براساس طرح آمایش آموزش عالی علمی کاربردی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کد رشته غیرفعال شده و در ازای آن ۱۲۵ رشته جدید و پرطرفدار جایگزین شده است.
وی با اشاره به جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های علمی‌کاربردی گفت: در این زمینه آن‌طور که باید و خوب پیش نرفته‌ایم اما تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. در حال حاضر تعدادی دانشجوی خارجی نیز جذب شده‌اند.
قائم مقام رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه‌داد: در حال تعامل با وزارت علوم در زمینه شاخص‌های مورد نیاز برای بین‌المللی شدن برخی مراکز هستیم هر چند که برخی مراکز ما دوره‌های بین‌المللی کوتاه مدت برگزار می‌کنند اما لازم است ساختاری برای آن‌ها تعریف کنیم.
وی ادامه داد: دانشگاه‌های علمی کاربردی زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجویان خارجی به ویژه در زمینه تکنسین و مهندسی را دارند و از نظر تجهیزات، محیط و مدرس مورد نیاز نیز از ظرفیت خوبی برخوردار هستند.
کشت‌کار ادامه داد: دانشجویان خارجی که برای آموزش در دانشگاهای علمی کاربردی پذیرفته می‌شوند باید پیش از شروع آموزش زبان فارسی را فرا بگیرند که برای این مورد نیز شرایطی فراهم شده است.

۲ مرکز علمی کاربردی جدید در خوزستان تاسیس می شود
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان همچنین در گردهمایی روسای مراکز آموزش علمی کاربردی منطقه هفت کشور گفت: مجوز نهایی تاسیس ۲ مرکز جدید علمی کاربردی در این دانشگاه از وزارت علوم و دانشگاه علمی کاربردی کشور اخذ شده که در زمینه گمرک و بنادر، کشتیرانی، نفت، گاز و پتروشیمی هستند.
دکتر کیانوش بهره‌ای با بیان اینکه در دانشگاه علمی کاربردی خوزستان و ۱۷ مرکز علمی کاربردی زیر نظر آن ۱۱ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند افزود: در سال گذشته در پذیرش دانشجو در مهرماه پنج هزار و ۹۰۰ نفر دانشجو پذیرش کردیم که بیانگر۵۴ درصد افزایش ظرفیت نسبت به مهر ماه سال ۱۴۰۰ است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با بیان این که در بهمن ماه پارسال ۲۵ درصد افزایش ظرفیت داشتیم یادآور شد: در مجموع سال گذشته ۶ هزار و ۳۰۰ دانشجو در دو نوبت مهر و بهمن ماه در مراکز علمی کاربردی دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان جذب شدند.
او ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی نقش بسیار موثری در توسعه دوره های مهارتی در خوزستان داشته و در بحث اشتغال تاسیس مراکز جدید علمی کاربردی در دستور کار قرار گرفته است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: باید به گونه ای حرکت کنیم که مخاطبان اصلی دانشگاه جذب شوند و به سمت توسعه فرهنگ کارآفرینی حرکت کنیم.
به گزارش ایرنا ۳۳ دانشگاه علمی کاربردی در کل کشور فعالیت دارد که در حدود ۲۴۰ هزار نفر دانشجو در این دانشگاه‎‌ها مشغول تحصیل هستند.

در استان خوزستان نیز ۱۷مرکز آموزش زیر نظر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فعالیت می‌کنند که تعداد ۱۱ هزار دانشجو در این مراکز مشغول تحصیل هستند.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار