اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
شوشان ـ شهرام گراوندی :

در  سال ۱۹۸۱ مصطفا عقاد،  کارگردان معروف سوری فیلمی را با با سرمایه گذاری سرهنگ معمر قذافی ساخت به نام شیر صحرا که درباره ی  مبارزه ی عمر مختار یکی از مبارزان لیبی علیه اشغالگران ایتالیایی پیش از جنگ جهانی دوم بود. نقش  عمر مختار را  آنتونی کویین ایفا کرد.  هم او که  نقش حمزه را هم  در فیلم الرساله  یا محمد رسول الله (ص) بازی کرد و به قول خودش قلب یک میلیارد مسلمان سراسر جهان را با این نقش  ربود.  عمر مختار بعدها در سرزمین های عربی به نام شیخ المجاهدین معروف شد. تصویر باقی مانده  از او روی تمبرها و اسکناس ها نقش بست. و در اکثر کشورهای  عربی خیابانی به نام او  ثبت شده.  در تمام سالهای کودکی و نوجوانی ما  هر سال بیش از 20 مرتبه  این فیلم  از تلویزیون پخش می شد و  پلان به پلان  فیلم  در  ذهن ما نقش بسته. چنان که  با وجود اینکه بیش از 30 سال از آخرین باری که این فیلم را دیده ام؛ تمام فیلم در خاطر من هست و می توانم حتا  دیالوگ ها را هم در این نوشتار  بیاورم. 

در فیلم  عمر مختار ( با عنوان اصلی  شیر صحرا ) ، صحنه ی  دردناکی وجود دارد که  مبارزان  لیبیایی در مصاف با ارتش مجهز به توپ و تانک ژنرال گرازیانی، در بیابان های مملو از شن ، ناگهان  از دل خاک بیرون آمی آیند و در حالی که پاهای آنها توسط  خودشان طناب پیچ شده که این مفهوم را می رساند، تا آخرین لحظه ای که جان در بدن دارند مقاومت خواهند کرد،  و عقب نخواهند نشست؛ این اتفاق هم رخ می دهد و تمام این مبارزین دست از جان شسته، یکی یکی از پای در می آیند.

 همین جا می خواهم به فضای مجازی این روزگاران  نقب بزنم و اشاره ای کنم به بحث فیلتر کردن سایت ها و اپلیکیشن ها.   در روزگاری که  تمرکز و تسلط استکبار جهانی، بر فضای مدیا و رسانه های  جهان و بستر وب بر کسی  پوشیده نیست؛ و مجازستان ایرانی شامل تووییتر و اینستاگرام و تلگرام و واتس آپ و یوتیوب و فیسبوک و وایبر و لاین و  غیره و غیره همه مشمول فیلتر داخلی  هستند؛ چگونه می شود به مصاف کسانی رفت که در سنگر بیگانه نشسته اند و با خیال آسوده در حال تولید محتوای ضد ایرانی و ضد  منافع و امنیت و کیان کشور ما هستند؟!  اگر همین پاسخ ساده را  مسوولان کشور توانستند در ابتدا برای خود  و سپس برای عموم مولدان محتوا  مطرح کنند؛ چه بسا  زنجیر و دست و پاگیری سرعت و دامنه های وب  برچیده شود. هیچ عقل سلیمی  نمی پذیرد وقتی دشمن دارد مستقیم علیه تو شلیک می کند؛ شما برای دفاع، روی تفنگ ت صدا خفه کن بگذاری که برد گلوله ات و صدای تیراندازی ات و رعب افکنی متقابل ت را کاهش  بدهی!  آیا در چنین شرایطی  که دشمنان کشور ما  از همه سو جولان می دهند و بخصوص فضای مجازی را عرصه ی  تاخت و تاز  خود کرده اند، عقل سلیم نمی گوید ماجرای  فیلتر اینترنت را  که فقط باعث ناامنی  بیشتر، بی اعتمادی  بیشتر، دلالی و سواستفاده ی مالی یک عده ، دهها  عارضه ی منفی  به زیان  کشور خود  ما شده است، فیصله دهیم و اتفاقن ، شرایطی را فراهم کنیم  که با سهولت و آسانی  بیشتر؛ هم امکان مراجعه ی  عموم مردم و  هم  مولدان  تولید محتوای  داخلی  در بستر وب  فراهم شود تا در نبردی برابر به مصاف دشمن برویم؟!

از هر سو که به مبحث فیلتر وب  در ایران نگاه می کنم؛ یاد مبارزان  لیبیایی و مردان صحرانشین طرفدار عمر مختار می افتم که پاهایمان زنجیر است و  می خواهیم در برابر تانک ها و توپ های  ارتش ژنرال گرازیانی مقابله کنیم! 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار