اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۲۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴
 شوشان ـ حسن هانی زاده :

سی و دومین نشست سران کشورعضو اتحادیه عرب در جده عربستان در حالی بر گزار شد که حضور غیر منتظره بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و ولادیمیر زلنیسکی، رئیس جمهوری اوکراین در این نشست توجه رسانه های بین المللی را به خودجلب کرد.

حضور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه پس از 12 سال از تعلیق عضویت این کشور در نشست سران کشورهای عرب عضو اتحادیه عرب در جده از قبل قابل پیش بینی بود. عضویت سوریه در سال 2011   همزمان با اغاز بحران داخلی این کشور به در خواست برخی کشورهای عرب از جمله عربستان به حالت تعلیق در امد در حالی که سوریه جزء 6 کشور عربی بود که در سال 1945 میلادی در تاسیس اتحادیه عرب شرکت داشت.

 بازگشت سوریه به عضویت اتحادیه عرب نشانه شکست سیاست های امریکا وغرب و پیروزی دولت سوریه بر گروهک های تروریستی در بحران نفس گیر 12 ساله تلقی می شود. اگرچه در باز گشت سوریه به اتحادیه عرب توافقنامه ایران و عربستان در پکن بی تاثیر نبود اما این امر به مفهوم بازگشت سوریه به نقش تاثیر گذار خود در معادلات منطقه ای وبین المللی خواهد بود.

بشار اسد در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست سران عرب در جده، لیبرالیسم غرب را خطری جدی برای وحدت جهان عرب قلمداد کرد واز سیاست های تخریبی دولت ترکیه در بحران سوریه بشدت انتقاد کرد. رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که ترکیه با رویکردی نو عثمانی وبا تفکری بر گرفته از اندیشه افراط گرایانه  اخوان المسلمین تلاش دارد تا اهداف تخریبی خود را د ر جهان عرب عملیاتی کند.

ولادیمیر زلنیسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز که در این نشست دعوت شده بود بشدت سیاست های روسیه در اوکراین را بشدت مورد انتقاد قرار داد.
وی گفت اوکراین جنگ را انتخاب نکرد بلکه مورد تهاجم قرار گرفت اما ملت اوکراین علیرغم مشکلات مصمم است تا در برابر تجاوزگران ایستادگی کند. وی برای جلب توجه سران کشورهای عربی مدعی شد که مسلمانان جزیره کریمه  که در اشغال روسیه است بشدت از سوی این کشور مورد ظلم وسرکوب قرار می گیرند.

حضور رئیس جمهوری اوکراین درنشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب یک اتفاق نادر و غیر منتظره تلقی می شود وبه نظر می رسد حضور زلنیسکی در میان سران کشورهای عربی با فشار واشاره امریکا صورت گرفته.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار