اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
شوشان ـ قاسم امیری :

بارندگی های کم نظیر امسال، بعد از سالها کمی چهره کشاورز را خندان و شاد و چین و‌چروک گونه های او را با مرهم امید ترمیم کرده بود. این باران ها آنقدر متوالی و دلنشین بودند که آسمان بارها و بارها صدای «الهی شکر» را از زمین شنیده بود. همین رضایتمندی و البته بی برنامگی وزارت جهاد کشاورزی و ادارات تابعه باعث شده بود که نمناکی مستمر دست از سر خوشه ها و ساقه های گندم برندارد و در آرامش خیال کشاورز و بی تدبیری ادارات و مراکز خدمات کشاورزی قارچ های آفت ، بخش اعظم داشته های کشاورز بیچاره را به یغما ببرد. دشت رامهرمز و بطورکلی جلگه خوزستان با خاک غنی و پتانسیل فوق العاده اش همچنان اسیر کشاورزی سنتی است وکشاورزان منطقه سال‌های سال است که از کشاورزی مکانیزه فقط اسم آنرا می شنود و بجز نواحی کوچکی ، سایرین در حسرت کشاورزی مکانیزه ، جوانی را به میانسالی و پیری رساندند.

بنا به شنیده ها در برخی روستاهای رامهرمز برداشت گندم نسبت به سال گذشته بصورت محسوسی تا ۴۰ و حتی ۵۰ درصد افت داشته است. یکی از کشاورزان می گوید:«وسعت آفت قارچی که امسال در مزارع گندم منطقه افتاد آنقدر زیاد و همه گیر بود که خود اداره محترم جهاد کشاورزی شهرستان و استان باید با نگاهی کلان ، موضوع را دنبال کرده و کنترل می کردند. متاسفانه کشاورز هر چه درو می کند باید به وسیله دار بدهد یا هزینه های سرسام آور سم، کود، بذر و… را پرداخت نماید.با این افت برداشتی که رخ داده است وضعیت کشاورز بیچاره مشخص است.»با همه این مشکلات ، و در گیرو دار تورم افسارگسیخته خصوصا یک سال و بویژه چند ماه اخیر، تمام امید کشاورزان استان ، به قیمت گذاری مناسبی بود و پیش بینی اغلب کارشناسان و کشاورزان ، قیمتی مابین ۲۰ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان بوده است.

- [ ] متاسفانه عدم درک مناسب از شرایط معیشتی کشاورزان و نادیده انگاشتن عواقب قیمت گذاری گندم - که می تواند به رویگردانی کشاورزان از کشت گندم در سال آینده یا فروش به خریداران غیر دولتی گردد - موجی از نگرانی و نارضایتی را در بین کشاورزان بوجود آورده است. چگونه ممکن اکثر کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز و مایحتاج روزانه کشاورز طی یک سال به ۲برابر یا بیشتر برسد اما کشاورز در فصل برداشت نتواند محصولات خود را به قیمت مناسب بفروشد؟ دغدغه کشاورز بیچاره که با هزار زحمت محصول خود را تا مرحله برداشت می رساند با افت  ناگهانی قیمت محصول بدلیل عرضه ناگهانی و ضعف دولت در برنامه ریزی و محاسبه نیاز داخل و اقدام به صادرات مانند آب سردی است که بر سر و صورت او ریخته می شود!تازه در مورد محصولات استراتژیک مانند گندم که  «قیمت گذاری دستوری» را در پشت عبارت پر زرق و برق «خرید تضمینی» مخفی می کنند وضعیت اسفبارتر خواهد بود!

بر اساس اخبار رسمی اعلام شده ، در جلسه رسیدگی به قیمت گذاری گندم در کمیسیون کشاورزی مجلس، «متاسفانه  وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست‌های شورای قیمت گذاری حاضر نبوده‌اند و بر اساس قانون نمایندگان آن‌ها حق رای ندارند. »
آیا قدر و‌منزلت کشاورز ایرانی  این است که وزیر امور اقتصاد و دارایی اش و رئیس سازمان برنامه و بودجه اش کوچکترین وقعی برای حضور در جلسه تصمیم کبرای کشاورزان ننهند ؟ اساسا فلسفه وجودی نمایندگان ناظر کمیسیون کشاورزی در شورای قیمت گذاری، برای چه زمانی است وقتی در جلسه شورای قیمت گذاری گندم شرکت نمی کنند؟؟؟

اما مصیبت بارتر آنکه ، وزارت کشاورزی علاقه مندی خود را برای افزایش قیمت گندم اعلام می کند و همزمان محدودیت منابع را مانع می داند.«وزارت جهاد کشاورزی نسبت به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم علاقه‌مند است و تنها مشکل خود را محدودیت در منابع اعلام می‌کنند و باید در قالب متمم قانون بودجه به تامین منابع مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم توجه شود. »

واقعا در پشت پرده این قیمت گذاری دستوری چه دست های پنهانی نهفته شده است؟ اگر کشاورز از کانال های غیر رسمی گندم خود را به کشورهای همسایه صادر کند(همین گندم برای صادرات به کشور عراق حداقل قیمتی که به دست کشاورز می رسد ۳۰ هزارتومان خواهد بود) دولت ناچار خواهد بود به نسبت زیادتری در مقایسه با سال گذشته گندم وارد کند! سود چه کسانی در واردات گندم است و آنها چه رابطه ای با صادر کنندگان گندم بصورت قاچاق دارند؟شایسته است دولت محترم با تامین منابع، و کار کارشناسی ،  حقوق کشاورزان را بطور کمال و تمام تامین نماید.

آقای رئیس جمهور و دولت ایشان نباید افزون بر فشارهای گسترده ای که بر دوش کشاورزان است (تورم بسیار شدید در نهاده های کشاورزی، سموم، کود شیمیایی، دوبرابر شدن هزینه های کاشت داشت و برداشت) و در کنار تورم لجام گسیخته ، با قیمت گذاری ناعادلانه دستوری، در جیب کشاورزان محروم دست برده و کسری بودجه خود را از آنجا تامین کند. صدای شکستن استخوان‌های برخی کشاورزان که از اقشار محروم جامعه هستند از دور شنیده می شود . این پدیده نامیمون مبادا منجر به شکستن و فرو ریختن ستون های تولید گردد!

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار