اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
شوشان ـ علی عبدالخانی :

ذكر مشكلات و بيان ايرادات منسوب به دولت وظیفه ی بخشهایی همچون مطبوعات بوده اما الزام به حل و فصل مشکلات و معضلات وظیفه مدیران و مقامات دولتی بویژه رئیس جمهور و وزرای ایشان است.بسیار پوپولیستی و عوامگرانه خواهد بود اگر ارشدترین مقام دولتی در جایگاه یک منتقد قرار بگیرد و همچون یک روزنامه نگار به انتقاد از موضوعی معین بپردازد. رئیس جمهور به همراه ۱۲ وزیرِ دولتش به خوزستان آمد و باز هم در بیان مشکلاتِ موجود در استان به ذکر پاره ای از بایدهای انجام نشده پرداخت.بعنوان مثال در رابطه با استخدام نیروهای غیربومی گفت: " استفاده از نیروی بومی در همه بخش ها بر غیربومی اولویت دارد و شرکت های مستقر در این استان باید بهره گیری از جوانان خوزستان را اولویت قرار دهند ".

رئیسی همچنین گفت: " مدیران باید گره از مشکلات مردم بردارند نه آنکه  مردم را ناامید کنند هیچگونه فساد و پارتی بازی پذیرفتنی نیست ".

تردیدی نیست که این قبیل اظهارات  بدون آنکه به یک شیوه نامه یا مکانیزم اجرایی دقیق و شفاف و الزام آور پیوند زده بشوند، بیشتر به یک ارشاد و نصیحت یا تمنا و آرزو شبیه هستند!. پارتی بازی و تقدم غیربومیان بر بومیان موضوعاتی بسیار پیچیده و به عزم راسخ و استفاده از راهکارهای عملیاتی همچون عزل فوری مدیرانِ متخلف ( بدون لحاظ گرایش یا خاستگاه حزبی آنها ) باید صورت بپذیرد. وقتی یک مدیر اقدام به جذب بستگان یا عده ای غیر بومی و ارتقای فوری آنها به مناصب بالاتر می کند، باید مکانیزمی وجود داشته باشد که بتواند این متخلف را شناسایی و آن مدیر و اشخاصی که به کار گرفته شده اند را عزل و برای تحمل کیفر به دستگاه قضایی معرفی کند. واقعاً نمی توان معضلات پیچیده که افکار عمومی را بشدت رنج می دهد را با دوگانه بینی یا ملاطفت و نصیحت و ارشاد حل و فصل کرد.

در سالیان گذشته بصورت مصداقی یاداشتهای مختلفی از رواج غیربومی گزینی و انتصابات محفلی و غیر تخصصی از سوی صاحب این قلم به رشته تحریر در آمد اما راه به جایی نرسید زیرا حلقه ی بازدارنده اساساً وجود ندارد. اهل فن بهتر می دانند که کنترل این قبیل تخلفات اولاً: به لزوم جرم انگاری و ثانیاً: به یکسان بینی و وجود اراده ای مصمم برای خشک کردن این نوع غده ی چرکین نیاز دارد.جرم انگاری بدان معناست که یک مدیر می داند اگر یک غیربومی یا شخصی از بستگان که مشابه تحصیلات و تخصص آن در محل وجود داشته باشد اما یک غیربومی را بر ایشان ترجیح بدهد و حتی زمینه ی ارتقای اداری را به ناحق برای آن غیربومی فراهم بسازد، قطعاً اگر بداند که نتیجه این تخلفات عزل قاطع ایشان و اخراج استخدام شده ها و معرفی وی به دستگاه قضا باشد، مسلماً خود را درگیر این وادی پر دردسر نخواهد کرد. به خطر افتادن منافع یک مدیر بی انضباط و متخلف بهتری روش برای بازدارندگی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار