اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، در منطقه آزاد اروند، پاسخگوی سؤالات اصحاب رسانه بود.
«حجت‌الله عبدالملکی» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، در نشست خبری با اصحاب رسانه در منطقه آزاد اروند، ضمن عرض تبریک فرارسیدن هفدهم مردادماه سالروز پاسداشت مقام خبرنگار، بیان کرد: در گفتمان انقلاب اسلامی رسالت اصلی جامعه خبری امیدآفرینی است و اگر خبری تولید و منتشر می‌شود، باید حتما منجر به ایجاد امید و انگیزه در جامعه شود.

وی با بیان اینکه، کشور در دوران پس از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف داشته است، گفت: به این پیشرفت‌های چشمگیر باید معرفی و اطلاع‌رسانی شود چرا که متأسفانه به این پیشرفت‌ها توجه نشده است و غرب با بزرگنمایی مشکلات کشور، بر موفقیت‌ها سرپوش گذاشته‌ است.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، در خصوص موضوع انحلال و یا انفعال ادارات کل منطقه آزاد اروند همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی و نگرانی از تکرار چنین تجربیاتی برای اداره کل ورزش و جوانان، تصریح کرد: تأکید ریاست محترم جمهور بر اجرای کامل ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور در مناطق آزاد است و دستگاه‌های منطقه باید وظایف و اختیارات را به عالی‌ترین مقام منطقه، یعنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تفویض نمایند یا مسئولان این دستگاه‌ها با هماهنگی این سازمان منصوب شوند.

عبدالملکی افزود: موضوع ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، در سطوح عالی در حال پیگیری است تا خبر مبنی بر انحلال این اداره‌کل در منطقه آزاد اروند، اصلاح شود و این اتفاقی که مطرح شد، رخ ندهد و نگرانی‌های اهالی فرهنگ در این منطقه رفع شود. در سایر حوزه‌ها نیز موضوع اعمال حاکمیت یکپارچه در حال پیگیری است.

وی در خصوص تمایز چارت سازمانی میان مناطق آزاد کشور، ادامه داد: یک مصوبه در شورایعالی مناطق آزاد وجود دارد که بر اساس آن قواعدی برای اصلاح و یا تغییر چارت سازمانی مناطق آزاد در آن تصویب شده است و دارای کارگروهی است که بر اساس الزامات لازم چارت‌ها اصلاح شود، لئکن به مناطق آزاد اعلام کردیم که بر اساس ملزومات منطقه مورد اشاره، چارت‌های پیشنهادی خود را به ما ارائه دهند تا این پیشنهادات در کارگروه شورایعالی مناطق آزاد مطرح و بر اساس زیست بوم آن منطقه تغییر یابد، شخصاً به یکسان بودن چارت مناطق معتقد نیستم.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، افزود: موفقیت‌هایی که اخیراً در مناطق آزاد رخ می‌دهد، باعث شده است تا میزان همکاری سایر دستگاه‌های دولتی با مناطق آزاد افزایش یابد و مجلس شورای اسلامی نیز هم‌افزایی خود را با این حیطه تقویت کند.

عبدالملکی، با اشاره به ایجاد بندر فاو در کشور مجاور و ایجاد فضای رقابتی با منطقه آزاد اروند در خاک کشورمان، خاطرنشان کرد: در هر صورت امن‌ترین آسان‌ترین و ارزان‌ترین و سریع‌ترین مسیر برای ترانزیت در منطقه خاک جمهوری اسلامی ایران است. اما باید بپذیریم که در تکمیل کوریدور شمال-جنوب و شرق-غرب در سرزمین خود کوتاهی کرده‌‎ایم، اما اینکه تصور کنیم که دیگر کشورها می‌توانند برای مراودات تجاری خود سرزمین ما را دور بزنند، تصور درستی نخواهد بود.

وی در ارتباط با ظرفیت‌های اربعینی مرز شلمچه در منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد اروند یک اتفاق بزرگ را در مرز شلمچه رقم زده و اقدامات خوبی را در حوزه زیرساخت رقم زده است، مجموع اقدامات صورت گرفته در این پایانه مرزی، بی‌نظیر است و افتخار بزرگی برای این سازمان و ساکنان این منطقه است که باید به صورت تفصیلی به اقدامات صورت گرفته، پرداخته شود.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه به دنبال اجرای کامل ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور هستیم، گفت: این ماده بر حاکمیت سازمان منطقه آزاد در مناطق صراحت دارد و همه دستگاه‌های اجرایی باید از این دستور تمکین کرده و همکاری لازم را صورت دهند، همکاری‌ها به طور نسبی مناسب است اما اگر موارد قابل نقدی وجود داشته باشد تلاش می‌کنیم تا با دستگاه‌ها مرتفع شود و اگر نیاز بود، در آینده آئیین‌نامه و دستورالعملی تنظیم شده و به تصویب شورایعالی به ریاست رئیس جمهور می‌رسد.

عبدالملکی در خصوص فرآیند وارد خودرو از مناطق آزاد و خروج آن به مقصد سایر نقاط کشور، یادآور شد: در صورتی با واردات خودرو از طریق مناطق آزاد موافق هستیم که انتفاع آن به مردم منطقه برسد. چرا که مناطق آزاد در حال حاضر بستر لازم برای واردات خودرو را در اختیار دارند.

وی در خصوص دستورالعمل شورایعالی مناطق آزاد برای حمایت از رسانه‌ها، بیان کرد: سیاست دبیرخانه، همکاری و تعامل با همه رسانه‌های دارای مجوز کشور است. مکاتبات صورت پذیرفته به این معنا نیست که رسانه‌های محلی محدود و یا محق فایده نباشند. اعتقاد داریم که مناطق آزاد با همه رسانه‌ها همکاری لازم را داشته باشند. رسانه‌ها در مناطق آزاد بخشی از جمعیت مستقر این مناطق آزاد هستند و باید به مشکلات این حوزه نیز رسیدگی شود.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، در خصوص افزایش تعداد مناطق آزاد کشور و گمانه‌زنی در خصوص ازدیاد این مناطق در سطح کشور، ادامه داد: بر این اعتقاد هستیم که با اضافه شدن سه منطقه دوقارون، سرخس و مازندران به جمع مناطق ویژه اقتصادی، به تعداد بهینه مناطق آزاد نزدیک می‌شویم. مرزهای کشور به صورت کامل به منطقه آزاد مجهز خواهند شد چرا که در شرق، شمال شرق و حاشیه دریای خزر خلاءهایی داشتیم که با ایجاد این مناطق جدید، معضلات موجود در مرزهای مشترک با افغانستان و ترکمنستان به دنبال افزایش مراودات اقتصادی خواهیم بود.

عبدالملکی با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری خارجی، یادآور شد: در این حوزه اتفاقی مبنی بر ایجاد بسته‌های سرمایه‌گذاران داخلی، ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی است. این بسته ها مورد اقبال جریان‌های سرمایه‌گذاری کشورهایی همچون امارات، کردستان عراق و یا کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس، چین و روسیه است.

وی در خصوص قوانین جذب و استخدام در مناطق آزاد کشور، اظهار کرد: مناطق آزاد اختیاری در این زمینه ندارند و تابع قوانین عمومی کشور و مصوبات شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور هستند. هر اتفاقی در حوزه اداری، مالی، استخدام و جذب رخ دهد، باید از نظر این شورا عبور کند و در آن قواعدی در نظر گرفته شده که بر اساس این ضوابط نیروهای خود را ساماندهی می‌کنند.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، در خصوص میزان رضایتمندی در منطقه آزاد اروند، خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که در کشور کمبودهای فراوانی وجود دارد، اما حقیقتاً خدمات بسیار زیادی نیز در این حیطه توسط مناطق آزاد از جمله اروند به مردم در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی، اقتصادی و در بهبود معیشت شهروندان ارائه شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار