شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
شوشان ـ عبدالواحد کعبی:

« اِنَّ الحُسَين مِصباحِ الهُدي وَ سَفينةُ النَجاة »
نهضت یا قیام واژه ی آشنا و دیرینه از تاریخ همه ملتهای آزاده و رهبران آزادمرد زندگیِ زمانِ خود بوده است.ملتها و کلاً بشریت، می داند که گذشت روزگار بهترين مربي و معلم بشري است.
استفاده از سيره ی بزرگانِ تاريخ گذشته، سنت عمومي بشري است كه هر قوم و ملتي، آداب و گفتار بزرگان خود را به عملِ گذشته و بصورت مَنِش و رفتار آن ملت و رسوم اجتماعي درآورده است. اين سيره پسنديده به قدري در ميان بشر رایج و  معمول گشته است كه جزوِ سنن عمومي بشري به حساب رفته و حتی كتب آسماني هم، همين سيره را، آموزش، و عمل بدان را تشويق و تأكيد فرموده است.
نهضت یا قيام امام حسين(ع) و واقعه عاشورا نه يك مقطع از تاريخ اسلام، بلکه جرياني هميشه جاري در حيات اسلام و باور مسلمانان است و مقطع قابل تأمل و درس آموز، براي همه جهانيان خصوصاً آناني كه آزادگي را لازمه تكامل و سعادت بشري مي دانند محسوب شده است. بهترين سند ما در اين رابطه فرمايش خود حضرت است كه ايشان در وصيت نامه خود به برادرشان محمد حنفيه فرمودند: من خارج شدم براي طلب اصلاح در امتِ جدَّم و لذا يكي از مهمترين علل قيام حضرت همين مسئله است. «طلب اصلاح در امت رسول اكرم» و سپس فرمودند كه مي خواهم «امر به معروف و نهي از منكر» كنم.
بنابراين اگر بخواهيم دلايل نهضت امام حسين(ع) را در چند جمله كوتاه عنوان كنيم : طلب اصلاح در امت پيامبر(ص) ، امر به معروف ، و نهي از منكر سه دليل اصلي و عمده نهضت و قيام امام حسين(ع) به شمار مي روند. امام حسين(ع) با شرايط خاصي كه بوجود آمده بود يا بايد با حكومتي غیرشرعی و با يزيد بيعت كند و تسليم چنين حكومتي شود و یا اين كه شهادت را بپذيرد و با توجه به اين كه تنها اين دو راه را پيش پاي ايشان نهاده بودند امام حسين(ع) شخصاً در اين رابطه مي فرمايد: من مخيّر شده ام بين كشته شدن و يا تن به ذلت دادن،در حالي كه به دور است از من كه زير بار ذلت بروم.
لذا مي بينيم که ايشان راهي جز آن نداشتند كه به كربلا بروند و با خون خود اسلام را احيا كنند، همانطور كه پيامبر اكرم(ص) مؤسس اسلام بودند، علت بقاي اسلام نيز حضرت امام حسین (ع) بودند و شايد به همين دليل بود كه پيامبر(ص) در روايتي فرمودند: حسين از من است و من از حسين هستم و در مورد اين تعبير شايد منظور حضرت اين است كه دين و نام محمد به خاطر نهضت امام حسين(ع) زنده و پا برجا خواهد ماند.نهضت امام حسين(ع) سر مشقي است كه حضرت در مقطع خاصِّ خود نوشته اند، تا چنانچه، ملل و مردم دنيا در آن مقطع قرار گرفتند، از آن استفاده كنند.
پیامبر گرامی اسلام درباره امام حسين و برادرش امام حسن(ع) فرمود: اين دو (فرزندان من) سرور جوانان اهل بهشت هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار