اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
راهکارهای مغفول احیای دایمی هور العظیم و اراضی دشت آزادگان و هویزه
شوشان ـ زاهد فردوس پناه :

تامین آب مناسب دارای شاخص‌های قابل قبول کمی و کیفی، از مهمترین اقدامات لازم به منظور ارتقای وضعیت فعلی منابع آب استان خوزستان، از جمله تالاب هورالعظیم است.

منابع آب موجود در این تالاب، به وسیله رودخانه‌ها، زهاب‌ها و همچنین جریان‌های هدایت شده طی سال‌های گذشته تامین می‌شود. بدین ترتیب با توجه به وجود نقش عوامل انسانی، احتمال تغییرات کمی و کیفی آب تالاب نیز وجود دارد.

اضافه بر لزوم افزایش دبی آب رودخانه کرخه از سدهای احداث شده در مسیر رودخانه جهت تامین حق‌آبه کشاورزی، تالاب و آب مورد نیاز  صنعت و شرب منطقه، پروژه‌های متعدد دیگری برای احیای تالاب و اراضی مجاور آن، توان و قابلیت تعریف و اجرا دارند .

یکی از پروژه‌هایی که برای احیای اراضی دشت ازادگان و هویزه حیاتی است، احیای کانال توانا و انتقال آب مازاد از دز به کرخه است. پیشتر از کانال مذکور جهت تامین آب کرخه در سال‌های پیشین استفاده شده است.

طول این  کانال 11 کیلومتر است که نیاز به عملیات لایروبی و خاک برداری دارد. ماحصل این پروژه شکوفایی بیشتر کشاورزی حوضه کرخه و همچنین احیای هورالعظیم و تامین مقدار زیادی از حقابه آن است. بنابراین پروژه‌ای علمی قابلیت اجرا موجود است که تاثیرات و نتایج مثبت گسترده‌ای دارد اما متاسفانه به دلیل بی‌توجهی مغفول مانده است.


دومین پروژه موثر در تامین آب دشت‌آزادگان و هویزه، اجرای سیفون معکوس زهکش wmd رفیع است که آب‌های شور اراضی را در مخازن انتهایی هورالعظیم تخلیه می‌کند. با این اقدام مخازن هور پرآب و به‌ دنبال آن  کیفیت و حاصلخیزی اراضی افزایش پیدا می‌کند.

سومین اقدام موثر جهت تامین حق‌آبه کرخه، انتقال آب از کانال سلمان و از آنجا به کرخه نور است. اقدامی که شاخصه‌های فنی آن موجود است و قابلیت اجرایی بالایی دارد.

با توجه به اینکه امرار معاش و اقتصاد اهالی این مناطق مبتنی بر کشاورزی و دامداری است، انجام این پروژه‌ها موجب ایجاد فرصت‌های اشتغالزایی و افزایش تولید فرآورده‌های کشاورزی و دامی
در دو شهرستان دشت آزادگان و هویزه می‌شود و این امر علاوه بر تامین معیشت مردم و حفظ محیط‌زیست و طبیعت، باعث رونق اقتصاد منطقه هم می‌شود.

به امید روزی که راهکارهای علمی اجرایی مورد توجه قرار گیرد و محیط‌زیست و معیشت مردم به دلیل غفلت از این راهکار‌ها ، آسیب پیدا نکند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار