اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
شوشان ـ  علی عبدالخانی  :

در جهان امروز نقش تریبون و تعداد مخاطبین فوق العاده مهم و هرچه شعاعِ دایره ی جغرافیایی تریبون از یک شهر و استان و کشور فراتر برود و بُعدی منطقه ای یا بین المللی بخود بگیرد، بدون شک به اعتبارِ سخنانِ شخصی که پشت آن تریبون قرار گرفته، افزوده می شود.اگر حدود معنایی سخنان یک سخنور در یک شهر کوچک را قبل از سخنرانی بشود حدس زد و بنا به شخصیت سخنران و تعدادِ کمِ مخاطبان، پیشاپیش سخنان ناگفته ایشان را به زیر سئوال برد اما این تخمین و پیشگویی به هیچ عنوان شامل مواضع و بیاناتی که قرار است از یک تریبون فراملی و منطقه ای به مخاطبان ارایه گردد، نخواهد شد. دنیای سخن و سخنوری و خطابه دنیای آنالیز و حلاجی محتوا و ماهیت سخنان و آثار مترتب بر آنها است لذا نمی توان مواضع و ایده ها و جملات یک سخنران را قبل از انعقاد و تولد آنها به زیر سئوال برد.

متخصصانِ فنِ نقد در حرفه ی روزنامه نگاری بهتر می دانند که نقد مفهومی تبعی نسبت به یک محتوا است و تا محتوای کلامی یا نوشتاری وجود نداشته باشد نمی توان نقدی تهیه و به مخاطبان عرضه نمود بنابراین موضوعِ دعوتِ به سخنرانی آقای عماد هلالی در اتحادیه ی موسوم به امت عرب ( در کشور سوریه ) بطورکلی تابعی از شرح فوق است.

در همین ارتباط یک قاعده ی مثل گونه و بسیار پرکاربرد وجود دارد: " انظر الی ماقال و لاتنظر الی من قال، و معنای آن: باید به محتوای یک گفته توجه بشود و نه به گوینده ی آن.
در همین چارچوب از این قاعده ی منطقی پی به اهمیت: " چه چیزی گفت " در مقابل: "چه کسی و کجا گفت " خواهیم برد.

در بازگشت به محور این یاداشت متذکر می شویم که منشاء و خاستگاه این اتحادیه به دوران اتحاد دو کشور مصر و سوریه بازمی‌گردد و مقر آن معمولاً دمشق و بعضا قاهره بوده است. این اتحادیه طبیعتاً دستخوش تحولات مختلف شده و مسیری پرفراز و نشیب را تاکنون طی کرده است. اطلاعات بنده از این موضوع همان مقداری است که در فضای مجازی منتشر شده و چنانچه چنین دعوتی واقعاً صورت گرفته باشد، به نظر نگارنده، شخصِ دعوت شده باید از این فرصت استفاده بکند و تکیه زدن به یک تریبون فراملی یا منطقه ای را در کمال استقلال و اعتماد به نفس تجربه بکند.

در مقابل این حق طبیعی اصحاب قلم و رسانه خواهد بود که سخنان ایشان را چنانچه شایسته ی نقد یا تایید باشد، به نقد علمی بکشند و یا به تایید برسانند.
امیدوارم این سخنان کافی برای ادای این مطلب باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار