اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
قیمت دلار روز یکشنبه در حالی تا ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان پیشروی کرد که سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز می‌گوید: امکان پیشروی قیمت دلار تا ۵۰ هزار تومان در شرایط فعلی دور از ذهن نیست.
قیمت دلار که تا پله اول کانال ۴۸ هزار تومان پایین آمده بود اکنون در پله‌های پایانی کانال ۴۸ هزار تومان و حتی گاه در محدوده ۴۹ هزار تومانی خودنمایی می‌کند. این در حالی است که در کمال تعجب فروشنده در بازار کم است.

اخبار تخلیه نفتکش ایران در تگزاس و دیدار وزیر امور خارجه ایران با ولیعهد عربستان قیمت دلار و ارز را تحت الشعاع قرار داده است.

اما آیا دلار توان افزایش قیمت دارد یا باید منتظر ریزش قیمت باشیم؟

سیگنال به بازار دلار از خلیج فارس!

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: خبر تخلیه نفتکش منتسب به ایران در آب‌های جهانی می‌تواند بر بازار‌ها به ویژه بازار دلار تاثیر بگذارد.

سید مرتضی افقه

وی با بیان اینکه خلیج فارس تحت تاثیر این خبر متلاطم‌تر از قبل می‌شود، ادامه داد: شاخص‌های اقتصادی ایران به ویژه قیمت دلار و ارز تحت تاثیر روابط خارجی به دلیل وابستگی شدید ایران به تجارت خارجی است.

ضربه نوسان قیمت دلار به اقتصاد ایران

«تشدید تحریم‌ها و افزایش تنش بین ایران و غرب و آمریکا از حدود ۴ سال پیش موجب افزایش قیمت ارز و به تبع آن شاخص‌های دیگر در ایران شد.» افقه با بیان این نکته ادامه داد: قیمت دلار و ارز در این مدت به شدت در تلاطم و نوسان بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: ضربه‌ای که تلاطم و بی ثباتی قیمت دلار و ارز و سایر قیمت‌ها به سرمایه گذاری و شاخص‌های اقتصادی می‌زند بسیار بیشتر از بالا بودن نرخ ارز یا قیمت‌های دیگر است؛ یعنی اگر قیمت‌ها ثابت باشند، اما حتی در نرخی بالاتر، سرمایه گذار تکلیف خودش را می‌داند و متناسب با آن سرمایه گذاری می‌کند. مصرف کننده نیز تکلیف خودش را می‌داند و متناسب با آن سبد خریدش را مشخص می‌کند.

شوک تگزاس به قیمت دلار؟

این اقتصاددان با اشاره به تبعات تخلیه نفت کشتی ایران در تگزاس گفت: این خبر به این معناست که باید منتظر تهدید ایران برای مقابله به مثل و احتمالا تنش جدید در خلیج فارس باشیم؛ بنابراین قطعا تبعات این موضوع روی بازار‌ها به ویژه بازار ارز و دلار تاثیر منفی خواهد داشت و معامله گران ارزی را به خط می‌کند.

منبع : اقتصاد ۲۴

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار