شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۵۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
شوشان ـ دکتر کیومرث ایرانمنش :

 کشوری که شاید برخی تعجب کنند که با توجه به روابط عمیق خود با ایران، چگونه حاضر به امضای این بیانیه شده که باید گفت در دنیای سیاست این مسئله عجیب نیست. روسیه نه متحد استراتژیک ایران است و نه شریک آن؛ در مقاطعی و بنا به مقتضیات موجود و نفع طرفین، در حوزه‌های مختلف و به‌خصوص سیاسی، امنیتی و نظامی و با یکدیگر همکاری‌های تاکتیکی عمیقی داشته‌اند و البته در مسائل مختلفی هم در جهاتی متفاوت حرکت و عمل کرده‌اند.

بنابراین نباید انتظار داشت که به دلیل رابطه خود با ایران از امضای بیانیه‌ای خودداری کند که منافع دیگرش به خطر بیفتد. در حاشیه این نشست روسیه و کشورهای عربی منطقه بر افزایش تجارت و همچنین همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کردند و بنابراین خطاست که تصور کنیم که روسیه به‌دلیل رابطه‌اش با ایران از میلیاردها دلار سود خود از تجارتی که با کشورهای حوزه خلیج‌فارس نصیبش می‌شود، چشم‌پوشی کند. همان‌طور که ایران هم حاضر نیست چشمانش را به روی هر اقدام روسیه ببندد و بی‌قید و شرط از این کشور حمایت کند و از منافع دیگرش چشم‌پوشی کند.

روسیه و آمریکا و چین و ... ندارد، همه کشورها مترصد فرصتی برای کسب بیشترین منافع و بهره‌برداری از تحولات بین‌الملل و رابطه خود با دیگران هستند. برخلاف تصور موجود، ایران کشورهایی چون چین و روسیه را متحد خود نمی‌بیند بلکه درصدد همکاری با این کشورها برای تامین منافع خود با توجه به شرایط کنونی بین‌المللی و همچنین خدشه‌دار کردن سلطه مطلق آمریکا بر مناسبات جهانی است. آنچه که برای ما و دیگر کشورها اولویت دارد تامین منافع است و باید هر کنش و واکنشی را در این چهارچوب و نه قاب‌های ایدئولوژیک تفسیر کرد. این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته است و صدور این‌گونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
comment
0
0
comment پاراگراف آخر کاملا کذب محض است
آقای کیومرث باج
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار