اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
مسیر بازگشت دوباره به زندگی
حدود ۷۰ سال پیش انجمن جهانی معتادان گمنام (NA) در آمریکا شکل گرفت و به سرعت در ۱۴۴ کشور جهان پیام خود را منتشر و نهادینه کرد. پیام این انجمن که به دنبال تغییر باورهای افراد درگیر اعتیاد و بازگشت آنها به زندگی بود ۳۳ سال پیش به ایران رسید و اکنون جلسات این انجمن هزاران نفر را به زندگی بازگردانده است.
در گفت‌وگو با «علیرضا . ت»، مسئول روابط عمومی معتادان گمنام در جنوب غرب اهواز، وضعیت این انجمن، برگزاری جلسات، شرایط عضویت را بررسی کردیم.

«هر معتادی می‌تواند مصرف مواد مخدر را قطع کند، میل به مصرف را از دست بدهد و راه جدیدی برای زندگی پیدا کند.» این پیام معتادان گمنام است. این عبارت، پیام اصلی انجمن معتادان گمنام به افرادی است که سایه شوم اعتیاد زندگی‌شان را به تباهی کشانده، اما به دنبال روزنه‌ امیدی برای رهایی از این دام می‌گردند. ۳۳ سال پیش، وقتی اعضای فارسی زبان این انجمن که در خارج از کشور پیام بهبودی را دریافت کرده و پاک شده بودند به ایران برگشتند و اولین هسته این انجمن را در ایران بنیان نهادند. آنها با همکاری سازمان بهزیستی کشور راهی مرکز بازپروری قرچک شدند تا به همدردان خود بگویند حالا راه تازه‌ای برای رهایی از این بلای ویرانگر پیدا شده است. اگرچه آن روزها تعداد اعضای این انجمن  کمتر از انگشتان دست بود اما  امروز از حدود ۳ میلیون عضو این انجمن در جهان، نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در ایران زندگی می‌کنند و پاکی خود را در قالب ۵ هزار گروه پی می‌گیرند.

معتادان گمنام چطور از دام اعتیاد رها می‌شوند؟ | مسیر بازگشت دوباره به زندگی

معتادان در NA  چطور به هم کمک می‌کند؟

اما پیام NA چگونه منتقل می‌شود و اعضای این انجمن با چه روش‌هایی زمینه رهایی افراد درگیر در دام اعتیاد را مهیا می‌کنند؟ 

مسئول روابط عمومی معتادان گمنام در جنوب غرب اهواز با بیان اینکه پیام NA  حاوی ارزش درمانی است، می‌گوید: «این پیام از طریق کمک یک معتاد به یک معتاد دیگر به جریان می‌افتد. درواقع این پیام پایه و اساس برنامه بهبودی است و هدف اصلی گروه های NA   هم انتقال همین پیام است.»

گروه‌های NA یک و یا چند جلسه بهبودی را  به طور منظم در طول هفته و در ساعات مشخص برگزار می‌کنند. به زعم افتخاری، جلسات بهبودی مفیدترین و موثرترین فضا برای تبادل پیامی است که معتادان طالب آزادی از قید و بند اعتیاد برای دریافت آن گرد هم جمع می‌شوند. او ادامه می‌دهد: «فضای جلسات با خوشآمدگویی و خوشرویی شکل می‌گیرد. در این جلسات، نصیحت کردن جایی ندارد و توجه اصلی به خود بیماری اعتیاد معطوف است، نه ماده خاص مصرفی.»

اکنون دیگر پیام NA آن قدر گسترده و فراگیر شده است که توجه همه افراد را از هر طبقه، جامعه و ملیتی به خود جلب می‌کند. افتخاری با بیان این مطلب که  تنها مسئله مورد توجه اعضا کمک به رهایی افراد تازه‌وارد است، می‌گوید: «زمانی که تازه واردی به جلسات ما می‌آید، تنها مسئله مورد توجه ما تمایل او به رهایی یافتن از اعتیاد فعال و نحوه کمک به او است. وقتی که اعضا دست به دست هم می‌دهند و عهده دار انتشار پیام می‌شوند، جلوه زیبایی از بهبودی نمایان می‌شود. اعضای NA می‌کوشند پیام بهبودی را از طریق مراکز درمانی، کمپ های ترک اعتیاد و زندان ها به معتادانی که دسترسی به جلسات ندارند، منتقل کنند.»

این عضو انجمن، ادامه می‌دهد: « NA درباره نحوه ترک فیزیکی معتادان و روش های ترک اعتیاد در کمپ ها و مراکز درمانی هیچ گونه نظری ندارد. نه آنها را تایید می‌کند و نه رد.»


نحوه عضویت در NA

  مسئول روابط عمومی معتادان گمنام در جنوب غرب اهواز با بیان اینکه عضویت در NA هیچ شرط و شروطی ندارد، از نحوه عضویت در این انجمن چنین می‌گوید: «در NA هیچ حق عضویتی از کسی دریافت نمی‌شود. ملیت، زبان، قومیت، نژاد، مذهب، جنسیت، شغل، درآمد و هر چیز دیگری در این زمینه‌ها مانعی بر سر راه ورود معتادان به جلسات این انجمن به شمار نمی‌آید. اساسا تنها شرط عضویت، تمایل به قطع مصرف است، و حتی نه قطع مصرف.» او ادامه می‌دهد: «تا زمانی که معتادان به قطع مصرف مواد مخدر تمایل دارند، در تصمیم‌گیری درباره پیوستن به این انجمن آزاد هستند. همچنین NA  هیچ کس را که علاقه به قطع مصرف داشته باشد از خود نمی‌راند.»

 این عضو NA می‌گوید : «ما باید به رعایت اصول NA  متعهد شویم. با قبول این تعهد است که به طور جدی در مسیر بهبودی قرار می‌گیریم. اعتیاد یک بیماری پیش رونده و کشنده است. ما باور داریم معتادانی که بهبودی پیدا نمی‌کنند، چیزی به غیر از زندان، تیمارستان و نهایتا مرگ در انتظارشان نیست. بنابراین عدم پذیرش یک معتاد حتا معتادی که فقط به دلیل کنجکاوی به جلسات آمده، احتمالا به معنای صدور حکم مرگ اوست. ما یاد می‌گیریم با معتادانی که با ما تفاوت دارند، مانند ما فکر نمی‌کنند و یا در جلسه مانند ما احساس شان را بیان نمی‌کنند، ابراز همدردی کنیم. به عنوان مثال اگر معتادی را که مانند ما حرف نمی‌زند یا رفتار نمی‌کند، تحت فشار قرار دهیم، نتیجه آن می‌شود که او را به خیابان برگردانده‌ایم و حقش را از بهبودی سلب کرده‌ایم. ما از گوناگونی خود به عنوان نقطه قوت خود در جلسات استفاده می‌کنیم.»

 علیرضا . ت در توضیح اینکه بهبودی در NA از چه زمانی شروع می‌شود، می‌گوید: «بهبودی از زمانی آغاز می‌شود که  زندگی ما تحت تاثیر تمرین و اجرای اصول روحانی ۱۲ قدم NA قرار گیرد. ناگفته پیداست که نمی‌توانیم این مرحله را قبل از قطع مصرف مواد مخدر شروع کنیم.»

معتادان گمنام چطور از دام اعتیاد رها می‌شوند؟ | مسیر بازگشت دوباره به زندگی

درآمد NA  چگونه تامین می شود؟

گروه‌های NA تنها از طریق کمک های داوطلبانه اعضا اداره می‌شوند و از همین راه است که دیگر نیازهای انجمن تامین می‌شود. علیرضا . ت در این‌باره می‌گوید: «با آن که NA  روابط گسترده‌ای با سازمان های دولتی و غیر دولتی دارد اما هیچ گونه کمک مالی را از خارج از حیطه انجمن نمی‌پذیرد. اغلب ما وقتی مواد مصرف می‌کردیم، برای ارضای خود هر چه را که ممکن بود از مردم می‌گرفتیم. اما حالا تصمیم ما مبنی بر خودکفایی و امتناع از دریافت کمک‌های خارجی نشاندهنده زندگی جدید اعضای ما در دوران بهبودی است. این بار برای این که احتیاجات خود را از طریق دیگران برآورده نکنیم، خودمان دست به جیب می‌بریم. ما این گونه یاد می‌گیریم که مستقل باشیم و به خود اتکا کنیم.»

نشریات انجمن معتادان گمنام

انجمن معتادان گمنام نشریاتی دارد که در مسیر بهبودی کمک‌حال اعضا می‌شود. 

  مسئول روابط عمومی معتادان گمنام در جنوب غرب اهوازدر این‌باره می‌گوید: «نشریات ما آن گونه که در برخی کتاب های این انجمن توضیح داده شده، حاوی تجربه، نیرو و امیدجمعی است که در قالب منابع مکتوب عرضه می‌شود. ما هر چه را که از راه تجربه می‌آموزیم، به شکل دانش یا آگاهی در اختیار دیگران می‌گذاریم. این به معنی آن است که هر نسل جدیدی از تازه واردان، منابع بیشتری از نسل های گذشته خود در  NA دردسترس دارند.»

 وی با بیان اینکه کتاب‌های انجمن، برای معتادان، درمورد معتادان و توسط معتادان نوشته شده است، به شماری آن‌ها اشاره می‌کند: «انجمن از بدو تاسیس تا کنون ۱۱ جلد کتاب و ده‌ها نسخه جزوه را به دست چاپ سپرده، و اغلب آن ها به ۵۵ زبان مختلف دنیا ترجمه شده است.»

معتادان گمنام چطور از دام اعتیاد رها می‌شوند؟ | مسیر بازگشت دوباره به زندگی

همزمان با وقوع پاندمی کرونا فعالیت بسیاری از جلسات NA  متوقف شد، اما این به معنای متوقف شدن روند بهبودی نبود، چرا که در این دوره جلسات انجمن با ابتکارو تلاش اعضا و به مدد فضای مجازی به کار خود ادامه داد. علیرضا . ت درباره وضعیت فعلی جلسات بهبودی می‌گوید: «با فروکش کردن همه گیری ویروس کرونا، باردیگر جلسات NA  به فضای واقعی بازگشت، اما به دلیل تجربه و بازخورد مفید و موثری که از برگزاری جلسات در فضای مجازی  دریافت کردیم، برخی از جلسات بهبودی و خدماتی ما در برخی روزهای هفته کماکان در این فضا به کار خود ادامه می‌دهند.»

راه دسترسی به NA

برای این که در کمترین زمان ممکن به جلسات NA راه پیدا کنید و یا از تازه‌ترین اطلاعات راجع به این انجمن باخبر شوید، می‌توانید به نشانی وبسایت nairan۱.org متعلق به این انجمن مراجعه کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار