اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
رونمایی از کتاب «حِتَه – نغمه های غروب»
محمد کیانوش‌راد در رونمایی آخرین کتاب خود تحت عنوان «حِتَه – نغمه های غروب» گفت: ر‌وایت‌های رسمی دو‌لت‌ها توسط آیندگان باید با احتیاط منعکس شود و یک مورخ لازم است با دقت بررسی کند که آیا در واقعیت اینچنین بوده است یا نه؟
شوشان ـ محمد کیانوش‌راد در مراسم رونمایی از کتاب‌ جدید خود تحت عنوان «حِتَه – نغمه های غروب» که شامگاه چهارشنبه ۲ شهریورماه در شهر کتاب اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بخش زیادی از روایت‌‌های کتاب حاصل مصاحبه با مردم شوش و بستگان «حته» از عشیره «دبات» است. در مصاحبه‌ها دو نظر نسبت به حته وجود داشت.

وی افزود: اغلب مردم نظر مثبت در مورد شخصیت اصلی داستان دارند و از او خوب می‌گفتند، اما درصدی هم نظر منفی دارند و از او بد می‌گفتند که ممکن است به دلیل روایت رسمی دولت در زمان شاه است؛ مانند الان که به خیلی‌ها می‌گویند فتنه‌گر یا آشوب‌گر. بنابراین باید آیندگان با احتیاط ر‌وایت‌های رسمی دو‌لت‌ها را  منعکس کنند.

نماینده اهواز در مجلس ششم گفت: در دوران شاه بسیاری از رهبران محترم ما را به جرم تروریستی بودن، یاغی‌ بودن و آشوب‌گر بودن زندانی می‌کردند. به همین جهت یک مورخ باید این مسایل را با دقت بررسی کند که آیا در واقعیت اینچنین بوده است یا نه؟
کیانوش‌‌‌راد در خصوص شخصیت حته عنوان کرد: من بر اساس فهمی که از حته پیدا کرده بودم، او را شرور ندیدم. شخصیت او را از لحاظ روانشناسی بررسی کردم. آدمی که عاشق می‌شود و در بدترین و سخت‌ترین به فکر زن و فرزندان خود است، نمی‌تواند شرور باشد.

وی با تشبیه اتفاقات داستان کتاب با وقایع کنونی زندگی تصریح کرد: کشش و دعواهای بین شخصتی‌های داستان کتاب، زندگی ما است. در بسیاری از وقت‌ها انسان‌ها تغییر و تحولاتی در زندگی خود پیدا می‌کنند.

کیانوش‌راد خاطرنشان کرد: واقعیت‌ها و اتفاقاتی که در کتاب روایت شده است، اکنون نیز در زندگی ما رخ می‌دهد. در زندگی ما هم بعضا یک انسان غیرمذهبی با انسان متدین دوستی و رفاقت دارد و این‌ها موقعیت‌های معمول زندگی است و باید از خط‌کشی‌هایی‌ که در ذهن‌ها متداول است، عبور کنیم.

به گزارش شوشان، کتاب «حِتَه – نغمه های غروب» در خصوص داستان زندگی فردی مبارز در دهه سی شمسی به نام حته در استان‌ خوزستان است که در ۱۰۰ صفحه نوشته شده است.
حته درگیری بسیاری با نیروهای انتظامی و نظامی رژیم شاه داشته است و در تمام خوزستان شهرت داشته است. پرونده حته با مرگ او‌ در درگیری با نیر‌وهای امنیتی هنگام خروج از مرز، بسته شد.برخی حته کعبی را قهرمانی می‌دانند که به مردم فقیر و ضعیف کمک و یاری می‌رساند و در طرف مقابل برخی دیگر او را یک شرور مخل امنیت می‌بینند.
محمد کیانوش‌راد در کتاب جدید خود با نگاهی متفاوت، تلاش کرده روایتی نو و تصویری شفاف از حته ارائه کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار