اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶

شوشان ـسید شاهرخ موسوی نسب :

وقتی صحبت از خوزستان بعنوان استان پیشران و موتور محرکه اقتصادی کشور به میان می آید ، شرکت توسعه نیشکر بعنوان بزرگترین طرح کشاورزی در خاورمیانه جلوه گر می شود.

شرکت توسعه نیشکری که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری برای استقلال و خودکفایی اقتصادی کشور سودمند است .صنعتی بزرگ و کارآمد که مشاهده تولیدات متنوع آنکه ماحصل دسترنج جوانان تلاشگر این مرز و بوم است ، سراسر غرور و افتخار را در هر ایرانی ایجاد می کند.

در خوزستان کمتر خانواده ای را می توان یافت که خود یا نفری از بستگان یا آشنایانش در این هولدینگ بزرگ اقتصادی شاغل یا به نوعی در ارتباط کاری نباشد . باید در این مجموعه رفت و دید سختکوشی فرزندان با غیرت دشت خوزستان را که در گرمای تموز پنجه در پنجه خاک می نهند تا بذر امید و زندگی را در دل زمین های سرد و بی جان بکارند تا حلاوت و شیرینی را بر روی سفر هموطنان به ارمغان بیاورند.

در سالهای اخیر که حوزه کشاورزی بعنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد ملی که بیش از 15 درصد از نیروی کار را در خود مشغول نموده با چالش‌های نظیر کمبود آب، نوسانات اقلیمی، نبود تسهیلات مالی کافی، عدم استفاده بهینه از تکنولوژی نوین، کاهش تنوع زراعی، مشکل در زیرساخت‌های حمل و نقل و ذخیره ‌سازی محصولات، ضعف در بازاریابی و صادرات محصولات، عدم توجه کافی به توسعه کشاورزی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه یافته مواجه بوده است، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان ،در چند سال اخیر با یک مدیریت توانمند مبتنی بر دانش علمی در کنار تخصص و تجربه نه تنها در تولید پس رفتی نداشته بلکه زمینه رشد و توسعه در این مجموعه بزرگ کشاورزی فراهم گردیده و با استفاده از سیاست‌های دقیق و راهبردهای مناسب تلاش شده تا این چالش های از تهدید به فرصت تبدیل گردد.

شرکت توسعه نیشکر این گروه بزرگ صنعتی که اگر با تصمیمات شجاعانه و مدبرانه مدیریتی همراه نبود در آسیب جدی بخش های زیادی از زمین های کشاورزی خود در سیلاب سهمگین سال 1398 به اذعان کارشناسان و متخصصین به ورطه نابودی می رفت و سرنوشت خیل عظیمی ازجمعیت 25هزار نفری آن چیزی جز بیکاری نبود. اما نه تنها دوباره قد علم کرد و سختی آن دوران با همدلی و همراهی تک تک مدیران و کارکنان این هولدینگ بزرگ پشت سر گذاشته شد بلکه دیگر ناملایمات طبیعت همچون خشکسالی هم حریف اراده پولادین سربازان خط مقدم کار و تولید در صنعت نیشکر خوزستان نشد و موانع یکی پس از دیگری از میان برداشته شد و رشد و شکوفایی با شکستن رکوردهای جدید در تولید شکر و دیگر محصولات جانبی و کلید خوردن پروژه های جدید رقم خورد.

گذر از زیان های مالی و رسیدن به سود دهی فزآینده ظرف مدت چهار سال

از خرداد ماه سال 1398 که دکترعبدعلی ناصری استاد تمام دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز و از مدیران با تجربه و کهنه کار صنعت نیشکر در کشورسکان مدیریت هلدینگ توسعه نیشکر خوزستان را بر عهده گرفت ، در ابتدای کار براساس صورت‌‌‌های مالی همان سال(آذر 1398)، زیان کل مجموعه توسعه نیشکر حدود ۶۰۰میلیارد تومان بود که با توجه به استراتژی اتخاذ شده مدیریت و حمایت از تولید دریکسال بعد یعنی آذر سال ۱۳۹۹ هلدینگ توسعه نیشکر توانست از زیان خارج شد و توانست یک‌هزار میلیارد تومان سود شناسایی کند. در سال بعد از آن یعنی سال ۱۴۰۰شرکت به‌‌‌ میزان ۳هزار و ۹۰۰میلیارد تومان سود شناسایی کرد و در سال ۱۴۰۱ با وجود خشکسالی شدیدی که منطقه آن را تجربه کرد، سود شرکت براساس اسناد مالی حسابرسی‌شده حدود ۳هزار و ۷۰۰میلیارد تومان بود و پیش بینی مدیریت هلدینگ توسعه‌نیشکر برای سال مالی ۱۴۰۲ این شرکت سودی معادل ۵هزار میلیارد تومانی را ارزیابی می کند.

امروز به فضل پروردگار و در سایه تدابیر خوب دولت سیزدهم با بهره گیری از ظرفیت مدیران دلسوز بومی ، هولدینگ شرکت توسعه نیشکرو صنایع جانبی متشکل از 8طرح کشت و صنعت شامل: کشت و صنعت هفت تپه، کشت و صنعت امام خمینی(ره)، کشت و صنعت دهخدا، کشت و صنعت دعبل خزاعی، کشت و صنعت حکیم فارابی، کشت و صنعت سلمان فارسی، کشت و صنعت امیرکبیر و کشت و صنعت میرزا کوچک خان و 9 شرکت جانبی و پشتیبانی شامل : شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی، شرکت آبان بسپار توسعه ، شرکت لوح سبز جنوب، شرکت خمیر مایه و الکل رازی، شرکت تهیه و تولید خوراک دام شعیبیه، شرکت راصد صنعت توسعه، شرکت سدادفام نیشکر ، موسسه تحقیقات و آموزش نیشکر و صنایع جانبی خوزستان و شرکت حمل و نقل ایمن ترابر نیشکر می باشد با داشتن 84 هزار هکتار سطح زیر کشت محصول که بیش از 50 درصد حجم تولیدات کشاورزی خوزستان را شامل می شود علاوه بر رونق کشاورزی ، صنعت و اقتصاد این استان سالانه به تنهایی حدود ۴۵درصد شکر موردنیاز هموطنان را تامین می‌‌‌کند.

شکوفایی صنایع جانبی در صنعت نیشکرخوزستان

گیاه نیشکر که به آن گیاه جادویی می‌‌‌گویند محصولی پر برکت است که هیچ دور ریزی ندارد و در شرکت توسعه نیشکر بجز استحصال شکر ازگیاه نیشکر ، از برگ و ساقه و مشتقات آن یعنی باگاس و ملاس مواد ارزشمند دیگری نیز تولید می شود از قبیل: شکر طعم دار، شکرشاسه، شکر پودری و شکر مایع ظرفیت تولید 60 تن در سال، شکر قهوه ای با ظرفیت تولید 7500 ن در سال، شکر دارویی با ظرفیت تولید 15 هزار تن در سال، خوراک دام با ظرفیت تولید 40 هزار تن در سال ، تخته صنعتی ام دی اف با ظرفیت تولید 132 هزار متر مکعب در سال، الکل طبی اتانول با ظرفیت تولید 33 میلیون لیتر در سال(تامین کننده بیش از80 درصد الکل مورد نیاز کشور)، خمیرمایه با ظرفیت تولید 12 هزار تن در سال ، گاز بیو دی اکسید کربن با ظرفیت خالص سازی 1000 کیلوگرم بر ساعت، شرکت آبان بسپار توسعه از دیگر شرکتهای زیر مجموعه هولدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی یکی از شرکتهای مطرح کشور در زمینه تولید انواع لوله های پلی اتیلنی در اقطار مختلف همچنین تولید کننده محصولات مختلف بتنی و کیسه های پلیمری می باشد و همچنین کارخانه تولید کاغذ با ظرفیت تولید 240 هزار تن کاغذ چاپ و تحریردرسال در کشت و صنعت سلمان فارسی و ساخت کارخانه تولید اسانس اکالیپتوس در کشت و صنعت امام خمینی و همچنین ساخت کارخانه تولید نئوپان و تخت صنعتی MDFدر کشت و صنعت امیرکبیر که همگی مراحل ساخت را به سرعت سپری می کنند و این پیشرفت ها نه تنها موجب شکوفایی و رونق اقتصادی منطقه می شوند بلکه در ایجاد اشتغال برای نیروهای بومی منطقه نیز نقش بسزایی را ایفا می نمایند.

از دیگر محصولات تولیدی در کشت‌‌‌وصنعت های نیشکری علاوه بر نیشکر می‌‌‌توان به کشت گندم، کلزا، آفتابگردان، تولید دام سبک، سنگین و پرورش ماهی اشاره نمود که همگی دارای ارزش افزوده فراوانی هستند.

صادارت محصولات نیشکری و ارزی آوری برای کشور

تحریم های ناعادلانه که بیشتر صادرات نفتی کشور را تحت تاثیر قرار داده شرایطی را پیش روی دولت مردان و مسئولین نظام گذاشت تا در این کارزار تحریم ها افزایش ظرفیت صادارات محصولات غیر نفتی را مد نظر قرار دهند و آن را بالاخص در بخش کشاورزی بشکل جدی فعال نمایند.

همانطور که می دانید کشور ما ایران از نظر جایگاه جغرافیایی و آب و هوایی به شدت مستعد کشاورزی برای محصولات مختلف بوده و ظرفیت بالایی در این بخش دارد. در این میان صنعت بزرگ نیشکر در خوزستان با داشتن محصولاتی همچون الکل ، خمیرمایه، شکر دارویی در کشت و صنعت فارابی(بعنوان تنها تولید کننده این محصول در خاورمیانه) ، ورق MDFو.... که با تکیه بر دانش، باور و توانای مهندسین و متخصصین خود در بالاترین سطح کیفی تولید می شود علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی می تواند در راستای ارز آوری برای کشور به بازارهای جهانی صادر شود کما اینکه شرکت توسعه نیشکر در این زمینه با شناسایی بازارهای هدف گام های موثری را در امر صادرات این محصولات برداشته است که این دستاوردهای بزرگ موجب غرور ملی و افتخار برای هر ایرانی می باشد.

ارزآوری ۵۰میلیون دلاری شرکت خمیرمایه و الکل رازی

سفیر ارمنستان درایران طی سفر اخیری که به خوزستان داشت در بازدید از شرکت خمیر مایه و الکل رازی اعلام داشت با ظرفیت و توانمندی های که در این شرکت مشاهده نمودم از این ‌‌‌پس این کشور الکل موردنیاز خود را از شرکت رازی از شرکت های زیر مجموعه هولدینگ توسعه نیشکر تامین خواهد کرد. پیش از این نیز الکل تولیدی این شرکت به ترکیه صادرشده است. محصول خمیرمایه نیز از دیگر محصولات شرکت رازی است که عمدتا برای نانوایی‌‌‌ها و کیک‌‌‌پزی استفاده می‌‌‌شود و تولیدی سالانه معادل ۱۲هزار تن دارد و ماهانه بالغ بر ۵۰درصد آن صادر می‌‌‌شود.

توسعه نیشکر ، اشتغال زایی پایدار و اثرات اجتماعی

اقتصاد ملی همواره به رشد در بخشتولیدنیاز دارد. به طور کلی تولید در بخش های مختلف جامعه نقش اساسی دارد و یکی از تأثیرگذارترین موارد رونق تولید، ایجاداشتغال پایداربویژه در مناطق کم برخوردار و مناطق روستایی می باشد.

بی شک حمایت همه‌جانبه دولت و مسئولان و کمک به رفع مشکلات و موانع تولید و فراهم نمودن تسهیلات و شرایط مناسب برای تولیدکنندگان بستر لازم را در این خصوص فراهم می آورد.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی یکی از متنوع‌‌‌ترین شرکت‌‌‌های زراعی در کشور می باشد که توانسته برای بیش از 25 هزار نفر به صورت مستقیم و حدود همین مقدار بصورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال نموده و معاش بیش از 100 هزار نفر از مردم خوزستان از سوی این مجموعه تامین می شود که این طرح بزرگ کشاورزی علاوه بر ایجاد امنیت پایدار در منطقه موجب تقویت روحیه خودباوری در متخصصین ایرانی جهت اجرای پروژه های بزرگ و پیچیده و ورود دانش فنی و تکنولوژی های جدید و تسریع در روند صنعتی شدن کشور و کمک به رونق اقتصادی این استان و همچنین بهبود شرایط محیط زیست در خوزستان از طریق افزایش سرانه فضای سبز و کاهش گازهای آلاینده و کم شدن اثر ریز گردها در منطقه شده است.

مشارکت شرکت توسعه نیشکر در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی

رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود به این نکته حائز اهمیت اشاره فرمودند که تمام اقدامات مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی و سران قوا و نیز کلیه مدیران و فعالین حوزه اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که مردم شیرینی این اقدامات را در سفره ، معیشت و زندگی خود احساس نمایند و امروز شاهد آن هستیم که این صنعت بزرگ در خوزستان در کنار توجه به رشد تولید، مسئولیت‌های اجتماعی را نیز در سر لوحه برنامه های خود قرار داده و نسبت به مردم منطقه و محیط پیرامونی خود برنامه های عام المنفعه بسیاری را اجرا نموده است . از ساخت 12 مدرسه در مناطق روستایی کم برخوردار تا جاده سازی ، احداث سیل بند در مجاورت روستاهای اطراف کشت و صنعت های نیشکری ، خدمات درمانی و پزشکی رایگان، اهدا بسته های کمک آموزشی بین دانش آموزان ، اهدا بسته های معیشتی بین خانوادههای نیازمند و.... تنها بخشی از این خدمات اجتماعی می باشد.

همراهی سران قوا در حل مشکلات نیشکر هفت تپه

شرکت کشت و صنعت هفت تپه که بدلیل سوء مدیریت در دولت قبل در یک فرآیند شبه دار به یک جوان بی تجربه واگذار گردیده موجب شد تا این شرکت بزرگ تولیدی در خوزستان دچارمشکلات عدیده گردد و از ریل تولید خارج شود و به تبع آن درگیر اعتراضات و تجمعات کارگری شده و رفته رفته مزارع آن از بین رفته و خط تولید کارخانه آن نیزمتوقف گردید.بوجود آمدن این شرایط بغرنج مسئولین نظام را بر آن داشت تا به سرعت برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند تا آنکه در مهر ماه سال 1400 پس از خلع ید مدیرعامل قبلی شرکت مدیریت آن به صورت پیمانکاری بر عهده مرد روزهای سخت یعنی دکترعبدعلی ناصری، مدیرعامل هلدینگ نیشکر خوزستان گذاشته شد.

با دستور دکتر ناصری بسرعت تیم های تخصصی و عملیاتی از واحدهای مختلف نیشکری برای کمک به این کشت و صنعت به منطقه عازم شدند .تیم ها در دو بخش کشاورزی و صنعت کار بازسازی کشت و صنعت را شروع نمودند و در کنار آن بسرعت معوقات حقوقی کارگران این شرکت پرداخت شده، بیمه ها به روز رسانی گردیده و همسان‌‌‌سازی حقوق کارکنان آن نیز اجرایی گردید و پس از حدود ۱۸ماه اعتصابات و اعتراضات آرام گرفت و پس از جلسات متعدد توسط مسئولین عالی دولت مقرر گردید تا مالکیت این شرکت بطور کامل به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار گردد که روند آن به لطف پروردگار و دعای خیر مردم خوزستان در مراحل نهایی می باشد .



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار