اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱

شوشان ـ سید شاهرخ موسوی نسب :

کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه یکی از بزرگترین کارخانه های صنعتی استان خوزستان در جنوب ایران در سال 1340بعنوان اولین شرکت تولیدکننده شکر کشور از نیشکر با وسعتی حدود 25 هزار هکتار در نزدیکی شهرشوش و در فاصله 90 کیلو متری شمال اهواز افتتاح گردید.

این شرکت از همان ابتدا نقش مهمی را در تولید شکر مورد نیاز کشور بر عهده داشت که در اواخر سال 1387 از وزارت جهاد کشاورزی منفک و به وزارت صنایع وقت تحویل داده شد ، سپس به سازمان گسترش و نوسازی صنایع واگذار گردید ودر پی اجرای اصل 44قانون اساسی در واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی، سهام این شرکت در سال ۱۳۹۴ به‌صورت غیرمنتظره‌ای در یک مزایده به مبلغ 6 میلیارد تومان به برادران اسدبیگی، مدیران هلدینگ آریاک که هیچ آشنایی و تخصصی در زمینه صنعت نیشکر نداشتند، واگذار شد. پس از این واگذاری در زمستان 94 روز به روز کشتی هفت تپه بیتشر در گل فرو می رفت و یارای حرکت نبود چرا که مسئوليت شرکت به دو جوان سپرده‌ شده بود که کار آنها توليد نبود، آنها بازرگان بودند و کار واردات از چین را انجام مي‌دادند. همچنين شرکت‌هاي ورشکسته را با قيمت ارزان مي‌گرفتند و با برند آن شرکت‌ها که به اصطلاح مي‌خواهند آن شرکت‌ها را سرپا و احيا کنند، تسهيلات مجدد دريافت مي‌کردند ولي باز واردات خودشان را انجام مي‌دادند. آنها هفت‌تپه را گرفتند و متوجه شدند که نمي‌توانند آن را اداره کنند. آن هنگام بود که وقتی کارگران متوجه تخلف مالکان و ابهام در قراردادهای کاری شدند، دست از کار کشیدند و جرقه تجمعات به علت تعلل چندین ماهه در پرداخت حقوق ، مزایا و قطع شدن بیمه های درمانی پرسنل شروع شد.

اوضاع به سامان نبود ماه ها می گذشت و خبری از رسیدگی به خواسته بحق 5 هزار و 500 پرسنل رسمي، قراردادي و پيماني شرکت نبود ،شرکت به حال خود رها شده و دامنه اعتراضات بالا گرفته بود. بویژه زمانی که دادستان انقلاب و عمومی وقت تهران تلوحیا اعلام نمود که مالک و مدیرعامل شرکت حدود ۸۰۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی دریافت کرده و متواری شده است . هفت تپه ای که سوژه دست رسانه های معاند آن ور آب شده بود.کمتر روزی بود که تیتر و گزارشی از اعتراضات هفت تپه دیده نشود.

همه مسئولین ذیربط چه استانی و چه کشوری همه و همه به جد و بشکل روزانه مسائل پیرامون کشت و صنعت هفت تپه را رصد و پیگیری می نمودند.

جلسات ویژه ای توسط هیئت دولت و سران سه قوه در خصوص حل مشکل هفت تپه برگزار گردید که بادستور پیگیری ویژه توسط آیت الله رییسی ریاست محترم وقت قوه قضاییه در جهت صدور حکم خلع ید مالکان هفت تپه و بازگشت آن به دولت، با ورود دستگاه‌های مختلف نظارتی و دادخواست ابطال واگذاری پر فساد شرکت هفت تپه به دادگاه ویژه رسیدگی‌کننده به پرونده‌های مساله‌دار خصوصی‌سازی ارجاع داده شد و پس از برگزاری جلسات دادگاه در زمستان سال 1399، رای ابطال واگذاری هفت تپه صادر شد.

چند ماه بعد دولت در یک تصمیم درست و انقلابی برای خروج کشت و صنعت هفت تپه از بحران در مهر۱۴۰۰ بعنوان نماد پیوند دوباره دولت و ملت ، شرکت را از طریق پیمان‌مدیریتی به هولدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار نمود.

کشت و صنعت آسیب جدی دیده بود .قطعات بخش های مختلف کارخانه تولید شکر دچار فرسودگی و آسیب شده بودند ، حجم زیادی از زمین ها بخاطر عدم آبیاری درست و برداشت نشدن به موقع محصول از دست رفته بود و... از همه مهمتر مشکلات و خواسته بحق کارگران هنوز پا برجا باقی مانده بود .

اما این بار اوضاع فرق می کرد، دولت مردمی کار را به کاردان سپرده بود.دکترعبد علی ناصری مدیر با غیرت و با تجربه خوزستانی که نشان داده بود هرجا کار به اهلش سپرده شود سدی در مقابل پیشرفت و آبادانی وجود ندارد ، برای بازگرداندن رونق به قدیمی ترین واحد نیشکری کشور و برای بازسازی و نوسازی کارخانه ، احیای مزارع نیشکر ، نوسازی بخش تصفیه شکر و.... بسرعت دستور تشکیل جبهه های مختلف کاری را به نیروهای متخصص و عملیاتی از واحد های مختلف نیشکری داده و تیم ها به سوی کشت و صنعت هفت تپه روانه شدند.

هفت تپه که روزی مايه افتخار منطقه بود باید با تمهيدات لازم به روزهای خوبش باز می گشت و دوباره اقتصاد منطقه را شکوفا می کرد.

عبدعلی ناصری اولویت های اصلی را پرداخت مطالبات، حل مشکل معوقات حقوقی و بیمه قطع شده کارکنان آن شرکت قرار داد. پرداخت حقوق پرسنل شروع ، بروز رسانی و همسان سازی صورت گرفت.او تعصب خاصی به نیشکر هفت تپه دارد چرا که کاملا به رنجی که پرسنل این شرکت در دوران مدیریت قبلی هفت تپه متحمل شدند ، واقف است و از نقش مهم این شرکت در تولید محصول راهبردی شکر در تامین امنیت غذلیی کشورو جلوگیری از خروج ارز برای واردات شکر کاملا آگاه است.

همه جهادی پای کار آمده اند ، دیگر خبری از نگرانی و ناراحتی نیست ، کارگران و کارکنان دلگرم و مطمئن از آینده ای روشن هستند و آرامش و برکت به منطقه برگشته است. شبکه‌های آبیاری و زهکشی بازسازی، کارخانه سه دوره اورهال شده، زمین‌های کشاورزی احیا ، اراضی نیشکری و غیرنیشکری توسعه و بازسازی ،کانال‌های آبرسانی بازسازی و مزارع نیشکرآماده کشت شدند.جان تازه ای در کالبد هفت تپه دمیده شده و شرکت در مسیر رشد و بالندگی قرار گرفته تا بدان جا که در آبان 1401 برای اولین‌بار رکورد ۶۰ ساله کشت و صنعت هفت‌تپه زده می شود، بیش از پنج هزار هکتار نیشکر باهمت کارکنان کشت و سطح زیر کشت به ۱۲ هزار هکتار می رسد.

نتیجه اعتماد سران قوا و حمایت قاطع سهامداران(بانک های ملی و صادرات) به عبد علی ناصری(پدر صنعت نیشکر ایران) در سایه همدلی وهمراهی کارگران ، دستاوردهای شیرینی را در طی دوسال برای نیشکر هفت تپه رقم زده است . هفت تپه به روزهای اوج خود نزدیک شده و مزارع سرسبز آن نوید بخش برداشت بیش از ۸۰۰ هزار تُن نیشکر در سال زراعی جاری و رکورد تولید ۸۰ هزار تن شکر با افزایش تولید بیش از ۲۰۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

فقط طی دو سال اخیر در نیشکر هفت تپه به میزان چندین سال کار صورت گرفته ، هم در ساختار سازمانی و هم در فرآیندهای تولید شکر و بهبود کیفیت محصولات غیرنیشکری تحول اساسی انجام شده . احیا و راه اندازی مجدد کارخانه تولید خوراک دام ، کارخانه تولید الکل (بیواتانول) ،کارخانه تولید MDF ، کشت جدید مرکبات ، راه‌اندازی حوضچه‌های پرورش ماهی، راه‌اندازی گلخانه‌ها، تاکستان های انگور، سالن پرورش قارچ، بلدرچین و دامداری ۶۷۷ رأسی، ایجاد و راه‌اندازی کارخانه بسته‌بندی شکر ،ایجاد کارخانه زغال ، راه‌اندازی کارخانه کود کمپوست، اورهال و راه‌اندازی کارخانه یخ‌سازی ، راه‌اندازی واحدهای تولید بتن و آسفالت بعد از ۱۵ سال ،راه اندازی بزرگ‌ترین کارخانه تولید رب گوجه فرنگی خوزستان از جمله این طرح‌های تولیدی در مجموعه نیشکر هفت تپه هستند که همگی شکوفا شده اند.

قطعا این دستاوردها اتفاقی نیست بلکه حاصل درایت دولت در حمایت از مدیران بومی، نخبه و شایسته ، برنامه‌ریزی دقیق و همدلی مسئولان و کارگران در صنعت نیشکر خوزستان است .

توسعه نیشکری که در 4 سال اخیر از دو ابربحران سیل و خشکسالی با تمام سختی ها سربلند بیرون آمد و با تکیه بر توان نیروهای متخصص ، بهره گیری از دانش و فناوری روز و ظرفیت های موجود ، فرصت های جدید سرمایه گذاری را در صنایع پایین دستی ایجاد نموده که با بهره برداری هر کدام از آنها رشد اقتصادی و زمینه اشتغال جوانان بومی منطقه فراهم می شود و امروز توسعه نیشکر خوزستان بواسطه تبدیل تهدیدها به فرصت بعنوان یکی از الگوهای نمونه اقتصاد مقاومتی در کشور شناخته می شود .

اما حالا همه چشم انتظار تکمیل پازل شادی مردم و ادای دین دولت به مردم خوزستان برای واگذاری قطعی کشت و صنعت هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هستند ، همانگونه که کارگران این شرکت در سفر هیئت دولت به خوزستان، ضمن استقبال گرم از آیت‌الله رئیسی و هیئت وزیران در کشت و صنعت هفت‌تپه، خواستار تسریع در این واگذاری شدند .

برای انتقال کشت و صنعت هفت‌تپه به هولدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی طبق مصوبه‌های شورای عالی هماهنگی سران قوا و با تاکیدات معاون اول رئیس‌جمهور و پیگیری وزیر اقتصاد و مدیران عامل بانک‌های صادرات و ملی مقرر گردید تا بعد از مرحله کارشناسی و قیمت‌گذاری که در حال انجام می باشد این واگذاری بشکل قطعی صورت گیرد که امید است این فرآیند با سرعت تا پیش از پایان سال جاری انجام شود. چرا که این خواسته حق مسلم مردم خوزستان است.

از سوی دیگر خوزستانی ها انتظار دارند تا در کنار این اقدام دولت ، مسیر تعالی و پیشرفت اقتصادی بزرگترین طرح صنعتی کشاورزی خاورمیانه با پرداخت هر چه سریعتر خسارت‌های ناشی از خشکسالی سال 1398 به این مجموعه در کوتاه ترین زمان محقق گردد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار