اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
وضعیت داوطلبان انتخابات مجلس در آبادان؛
شوشان ـ محمود تیلا :

با پایان یافتن موعد رسمي احراز صلاحيت‌ها، آرام آرام سايه‌روشن‌هاي رد صلاحیت‌ها بيشتر نمايان شد. جدا از نمايندگان فعلي مجلس در آبادان، برخی از چهره‌هاي شاخص نیز در ليست رد صلاحیت‌های هیات اجرایی قرار گرفتند.
هیات اجرایی حوزه انتخابیه آبادان متشکل از بهروز کوپی، علی نجیبی، سیدجابر پورشعیب، حمید امامی، فرید دریس، محمد بنی‌سعید، محسن کایدیان‌پور و احمد پارو است که اولین پالایه بررسی صلاحیت بودند و با پایان بررسی صلاحیت‌های داوطلبان، نتایج آن را به کاندیداها اعلام کردند.
این معتمدان محلی حوزه‌ی انتخابیه از چهارم تا ۱۸ آبان‌ماه به استناد ماده ۶۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، پس از بررسی مدارک و مستندات بارگذاری شده در سامانه وزارت کشور و تحقیقات محلی از تک‌تک داوطلبان و همچنین پاسخ استعلامات مراجع پنج‌گانه، مبادرت به احراز صلاحیت داوطلبان کرده‌اند.
قانون‌گذار اولین فیلتر و صافی بررسی صلاحیت‌ها را هیئت‌های اجرایی معرفی کرده و اعضای هیئت‌های نظارت شورای نگهبان بدون حق رأی در جلسه حضور داشته و نظارت بر حسن اجرای قوانین و ضوابط را بر عهده دارند.
افرادی که به هر دلیل توسط هیئت‌های اجرایی تأیید نشده و یا صلاحیت آنان احراز نشود، طبق قانون فرصت چهار روزه‌ای جهت ارائه اعتراض خود به هیئت نظارت شورای نگهبان در استان دارند.
در مرحله دوم نیز هیئت‌های نظارت استان و مرکزی نیز به مدت ۵۰ روز کار بررسی صلاحیت‌ها را ادامه و در مرحله سوم نیز شورای نگهبان یک ماه فرصت بررسی و رسیدگی به اعتراضات را داشته و علاوه بر آن مرحله چهارم نیز داوطلبانی که توسط شورای نگهبان صلاحیت آنان احراز نشده، امکان اعتراض و درخواست بررسی مجدد وجود دارد.
البته طبق ماده ۶۴ قانون انتخابات تنها داوطلبانی که پس از طی مراحل قانونی فوق‌الذکر، صلاحیت آنان تأیید شده است، می‌توانند به‌عنوان نامزد، خود را در معرض انتخاب شدن برای نمایندگی قرار دهند و تمامی فعالیت‌های تبلیغاتی تا پیش از اعلام رسمی نامزدها در سی‌ام بهمن‌ماه و صرفاً در مهلت قانونی ۷ روزه ممنوع و خلاف قانون بوده و توسط دستگاه‌ها و مراجع قانونی رصد و برخورد خواهد شد.
در شهرستان آبادان در ابتدا 191 نفر با مراجعه به سایت مربوطه، پیش‌ثبت‌نام را انجام داده و مدارک خود را برای صحت‌سنجی در پنجره واحد وزارت کشور بارگذاری کردند؛ اما در فاصله‌ی ۲۷ مهر تا 3 آبان‌ماه که موعد ثبت‌نام قطعی در انتخابات بود، فقط 131 نفر از این افراد ثبت‌نام خود را نهایی کردند!
از شمار افرادی هم که موفق به بارگذاری مدارک خود برای صحت‌سنجی در مرحله پیش ثبت‌نام شده بودند، مدارک 185 نفر مورد تأیید اولیه و صحت‌سنجی قرار گرفت و 54 نفر -به هر دلیلی- از ثبت‌نام نهایی انتخابات خودداری کردند!
اکنون و پس از بررسی اولیه صلاحیت‌ها توسط هیئت اجرایی انتخابات، از فرمانداری ویژه آبادان خبر می‌رسد 65 نفر از داوطلبان موفق به اخذ تاییدیه خود شده‌اند، 65 نفر هم عدم تایید و عدم احراز داشته‌اند و یک نفر هم بی‌خیال انتخابات شده و انصراف داده است!
اما آنچه در فضای غیررسمی توسط فعالان فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی اعلام شده حکایت از تایید صلاحیت چهره‌هایی همچون محمدسعید انصاری، جواد سعدون‌زاده، پیمان ادیبی، صادق کمایی، حسن عچرش، سید امیر جبیلی، ستار جادری، محمد طاهری، مسعود کعبی، علی معبودی، میلاد جانقربان، سید عبدالرحمان احمدی‌نژاد، سید محمد قرابی، بهرام بری، داریوش محمودیان، صالح ساری‌پور، سید عبدالعلی تقوی، عبدالله حمیدی، رضا درویش، عبدالحسن دریس، اسد خنفری، مژگان رضاپناه و... دارد اما دقیقاً مشخص نیست وضعیت انتخابات آبادان در مراحل بعدی پس از ثبت اعتراض و شکایت‌ها چگونه رقم خواهد خورد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار