شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۸۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵
بازخوانی وعده‌ی گمشده
شوشان ـ محمود تیلا :

«راه‌اندازی سامانه شفافیت شورا و شهرداری آبادان با هدف افزایش سلامت اداری تصویب شد.»
این خبری بود که شورای شهر آبادان تیرماه سال گذشته و یک ماه پس از حادثه‌ی متروپل، اعلام کرد: «طرح سامانه شفافیت شورا و شهرداری آبادان، پس از بحث و تبادل‌نظر در صحن علنی شورا به تصویب اعضا رسید. پس از راه‌اندازی این سامانه روند اجرای تمامی فرآیندهای سازمانی، خدماتی، صدور مجوزها، دستورالعمل‌ها، اساسنامه‌ها، مشخصات پروژه‌های عمرانی، مزایده‌ها و مناقصه‌های عمومی در دسترس شهروندان خواهد بود. بارگذاری گزارش‌های سالانه و نیز فرآیند بررسی و تصویب لوایح و طرح‌ها در شورا، غیرحضوری شدن خدمات مرتبط با شهرسازی و ایجاد بستر پرداخت آنلاین مطابق با تعرفه‌های قانونی از پیش تعریف شده برای پیشگیری از هرگونه فساد در این زمینه از دیگر نتایج این سامانه است.»
بانی و پیگیر طرح شفافیت در شورا و شهرداری، «قاسم بغلانی» بوده است؛ تنها دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی حقوق که در بسیاری از موضوعات و مسائل حقوقی در سال سوم فعالیت شورا، طرف مشورت رئیس قرار می‌گیرد. او که سال اول شورای ششم ریاست شورا را عهده‌دار بود در سومین سال از سوی حافظ دریس به‌عنوان سخنگوی شورا انتخاب شد.
علیرغم پیگیری‌های زیادی که شورا در ابتدا در این زمینه از خود نشان داد اما شورای ششم در 27 ماه فعالیت خود فاقد حتی یک وب‌سایت ساده برای انتشار اخبار خود است و صفحات شخصی اعضا در شبکه‌های اجتماعی و فضای ‌مجازی، پوشش دهنده‌ی خبرهای رسمی و بازدیدهای آنان از سطح شهر و مراسم‌هاست!
نکته مهم و مبهمی‌ که در عملکرد شورای شهر مورد بحث است، عدم انتشار خبرهای مربوط به تصمیمات کلان برای شهر است که هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی از جلسات، تصمیمات و مصوبات اعضا به بیرون درز نمی‌کند و شورا به انتشار گاه‌وبیگاه چند خط خبر و ارسال چند فریم عکس در کنار پروژه‌ها و بازدیدها بسنده کرده درحالی‌که با وجود تصویب سامانه شفافیت، خود شورا علیرغم بیش از 830 روز فعالیت، فاقد یک وبگاه یا پرتال برای اطلاع‌رسانی به شهروندان از جلسات، مصوبات، عملکرد کمیسیون‌ها، نطق‌ها و تذکرها، پیگیری درخواست‌های مردمی ‌و... است. شورای کنونی حتی نسبت به شوراهای ادوار هم کمترین حضور در رسانه‌های رسمی و پاسخگویی را داشته و آمار خبرهای منتشره در پایین‌ترین سطح قرار دارد و این در حالی است که شعار «شفافیت» به‌عنوان مهم‌ترین شعار برخی اعضا مطرح شده بود!
به‌عنوان یک فعال رسانه‌ای به اعضای شورای شهر آبادان پیشنهاد می‌کنم سری به سامانه شفافیت سازمان منطقه آزاد اروند بزنند تا با معنا و مفهوم شفافیت، دقیق‌تر آشنا شده و تحقق دسترسی آزاد به اطلاعات در حوزه‌های مختلف عملکردی یک مجموعه را به‌خوبی نظاره کنند.
دکتر «عبدالرضا ارسطو» معاون توسعه مدیریت این سازمان، معتقد است سازمان منطقه آزاد اروند سعی دارد با قرار دادن اطلاعات مالی و قراردادی در دسترس عموم، حقوق شهروندی مردم تحقق یابد و امکان نظارت عمومی بر سازمان فراهم شود.
البته توصیه می‌شود شوراییان منویات رهبر معظم انقلاب را هم نصب‌العین خود قرار دهند: «مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار