شوشان ـ عباس امام :
تقریبا 20 سال است که مسوولان مختلف استانی و کشوری مژده های متوالی راه اندازی فاز 1 از 4 فاز متروی اهواز را می دهند؛ فازی که فقط 23 کیلومتر طول دارد و زرگان در شمال اهواز را به بیمارستان بقایی در جنوب غرب اهواز وصل می کند. جالب این است که این طرح محدود 23 کیلومتری را «ابر پروژه»!! شهری اهواز می نامند. چندین و چند شهردار، فرماندار ، استاندار، و چندین دور نمایندگان شورای شهر آمده اند و رفته اند و شعارها داده اند و و عده و وعیدها، اما طرح بعد از حدود 20 سال حدود کمتر از 28 درصد پیشرفت داشته است!! چندین شرکت و پیمانکار نیز تا کنون دست اندرکار این طرح فسقلی 23 کیلومتری بوده اند و به دلایل گوناگون کاری از پیش نبرده اند و زمین گیر شده اند؛ جریمه شده اند یا غرامت گرفته اند، و مسوولان گوناگون همچنان وعده های رنگارنگ سرخرمن «یک سال دیگر»، و «دوسال دیگر»، «امید به دریافت بودجه و اعتبار» ووووو. چندی پیش، شهردار فعلی اهواز (رضا امینی) اعلام کرد همین فاز 1 فسقلی و نقلی نیازمند 30 هزار میلیارد تومان اعتبار است!!در این وانفسای فلاکت مالی _ بودجه ای، این مبلغ از کجا باید تامین شود؟!! معلوم نیست. از چین؟ از کشورهای «متمول» حاشیه خلیج فارس؟ (شرمنده ام از به کارگیری این اصطلاح برای چنین طرحی، آن هم برای خوزستان خفته بر گنج درآمدی ایران)، از فروش اوراق قرضه؟ اکنون نیز به نوشته خبرگزاری فارس، 7 هزار روز است که این فسقله طرح (ابر پروژه شهری اهواز!!!!!! )بلاتکلیف دعواهای حقوقی گوناگون است. تجهیزات و کارگاه ها و خرده کاری های صورت گرفته نیز در حال استهلاک و نابودی!!! آیا با این اوصاف، به من حق نمی دهید که حرف دل مردم اهواز و بلکه خوزستان را بزنم و این ناکامی افتضاح را «متروگیت اهواز» بنامم؟!
آه از نهادم بر آمد وقتی دیدم در حدود 115 سال قبل و با تکنولوژی همان 115 سال قبل، انگلیس خبیث با طراحی و هدایت عملی مهندس چارلز ریچی 230 کیلومتر فاصله مسجد سلیمان تا آبادان را فقط در کمتر از دو سال لوله گذاری کرد ؛ با کارگرانی بدوی و با 6000 اسب و الاغ و قاطر! کمی بعد نیز در همان بازه زمانی، رضاشاه ملعون 1400 کیلومتر راه آهن با ده ها ایستگاه و در سخت گذرترین مسیرهای کوهستانی را فقط در عرض 10 _ 12 سال از شمال کشور تا جنوب خوزستان به هم متصل کرد!