شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
شوشان ـ نوید قائدی :

این موضوع به‌عنوان یک ضرورت مهم جهت روشنگری هم استانی‌های عزیز مطرح می‌شود که امید است توسط مخاطبین موردبررسی و در صورت موافقت به‌عنوان یک مطالبه در انتخابات جاري مجلس شوراي اسلامي مطرح شود.
معنای لغوی نماینده یعنی فردی که به‌عنوان وکیل و امین مردم یک منطقه (يک يا چند شهرستان) بعد از انتخاب شدن در یک مجمع تصمیم‌گیری و نظارتی وارد می‌شود. لذا مردم منطقه حق‌دارند در جریان تمامی امور جاری نماینده اعم از بحث نظارت، تصمیم‌گیری و اعلام مواضع و جهت‌گیری‌های پيگيري ايشان سهیم و نقش داشته باشند. زیرا عملکرد نماینده‌ی محترم خواسته یا ناخواسته به‌عنوان عصاره خواست و مطالبه و حتي فهم و شعور و سطح اجتماعي مردم منطقه مطرح است و موکلین تحت تأثیر مستقیم عملکرد ایشان هستند و لذا حق‌دارند در تمامی جنبه‌های کاری آن سهیم و مطلع و اظهارنظر نمایند. البته روال قانوني و عرف نقش پررنگ نهادهاي سياسي و احزاب است که بايد با معرفي نماينده و جهت‌دهی مطالبات طرفداران امور نمايندگي را پيش ببرند اما در نبود احزاب پررنگ و تأثیرگذار با گستره‌ی عام درواقع باید به‌نوعی یک سیستم نظارت مردمی شکل گیرد تا جهت ارتقای عملکرد، نظارت و ارزیابی نماینده مؤثر باشد.
با توجه به فن‌آوری و ابزارهاي در دسترس امکان به‌کارگیری راه‌های ارتباط دوسویه بین موکلین و نماینده میسر و از الزامات ضروری یک نماینده متعهد و مردمي در آینده این است که بعد انتخاب و استقرار دفتر کاری، این ارتباط دوسویه را برقرار نماید. هدف از برقراری این ارتباط تنها ارائه عملکرد نماینده نیست بلکه دراین‌ارتباط باید مردم بتوانند تحلیل‌ها و نظرات خود نسبت به مسائل جاری کشور و استان و مطالبات منطقه‌ای و ملي خود را به سمع نظر نماینده برسانند و گروه کارشناسی نماینده باید نظرات مردم را جمع‌آوری و تحلیل و مستندسازی نماید و چکیده آن را به‌عنوان خواست موکلين به‌عنوان برنامه کاری و نقشه راه به نماینده ارائه دهند. در این روش ضمن مستندسازی نظرات مردم باید نتایج آن به‌صورت شفاف و روشن در تارنماي اجتماعي و يا اينترنتي نماینده يعني در دسترس عموم قرار گيرد.
همچنين نماینده موظف است در اعلام مواضع رسمی و تصمیم‌گیری‌های مهم منطقه‌ای و کشوری و پیگیری‌ها بر اساس اولويت، در خصوص اظهارنظرها ورای دادن به یک موضوع خاص در مجلس نظرات مردم منطقه را مدنظر قرار داده و از آن تمکین نماید. در این روش علمی و اجرائی اگر به‌صورت واقعی و رسمی و  شفاف برقرار شود می‌توان ادعا کرد موکل به وظیفه نمایندگی یعنی اجرای خواست و مطالبه مردمی تن داده است. در این روش راه بر توصیه‌کنندگان، اعمال فشار گروه‌ها و محافل و ... یعنی جمعیت فرادست بسته می‌شود.
در شرایط فعلی کشور که احزاب، عملکرد واقعی و ملموسي ندارند این روش علمی تا حدود می‌تواند شفاف‌سازی نموده و جلوی بسیاری رانت‌های سیاسی و اقتصادی و روابط پنهان را سلب نماید. لذا بر تمامی دلسوزان استان که بر دوش خود احساس دین و تکلیف اجتماعی دارند ترویج این مطالبه به گروه‌های مردمی یک ضرورت و پيشنهاد است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار