شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
شوشان ـ  نوید قائدی :

سی‌ام اردیبهشت‌ماه، روز ملی جمعیت، فرصتی مغتنم برای بازنگری در وضعیت جمعیتی کشور و برنامه‌ریزی برای آینده‌ای روشن‌تر است. ایران در سال‌های اخیر با کاهش نرخ باروری و افزایش سن ازدواج روبرو بوده است که این امر می‌تواند پیامدهای منفی متعددی برای کشور به همراه داشته باشد. کاهش جمعیت جوان، افزایش سالمندی جمعیت، کمبود نیروی کار، و افزایش بار مسئولیت‌های اجتماعی از جمله این پیامدها هستند. در مقابل، جمعیت جوان و پویا می‌تواند موتور محرکه توسعه و پیشرفت کشور باشد؛ لذا، ضروری است که سیاست‌های کلی جمعیت به‌طورجدی و همه‌جانبه مورد بازبینی قرار گیرند.
در این راستا، بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت کشور، حمایت از خانواده و فرزندآوری، رفع موانع ازدواج، ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان، ارائه تسهیلات و خدمات رفاهی، و ارتقای فرهنگ فرزندآوری از جمله اقدامات ضروری است. روز ملی جمعیت یادآور این نکته مهم است که مسئله جمعیت، مسئله‌ای ملی است و حل آن نیازمند عزم ملی و همکاری همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه است.
با اطلاع‌رسانی صحیح، ارائه تحلیل‌های کارشناسی، و انعکاس دیدگاه‌های مختلف خصوصاً دیدگاه‌های مردم و شنیدن صدای واقعی آنها یعنی مشکلات زندگی‌های روزمره و گرفتاری‌های پیچیده آن‌ها، می‌توان به ارتقای آگاهی مسئولان در مورد مسئله جمعیت و ضرورت برنامه‌ریزی برای آینده کمک کرد. مگر نه برنامه‌های ابلاغ شده و قوانین مصوب بدون کارکرد و نتیجه نمی‌تواند چاره کار باشد.
فعالیت‌های حداقل یک دهه گذشته بعد از ابلاغ سیاست‌های جدید جمعیتی نشان می‌دهد تا کنون این برنامه‌ها در عمل کارساز نبوده و نتوانسته خلأ مشکلات معیشتی و تصمیم‌گیری‌های مردم را تغییر دهد، به نظر می‌رسد فقط با رصد دقیق نظرهای مردم است که می‌توان بر رفع موانع غلبه کرد، پرهیز از شعار و تبلیغات و پرداختن به اصل موضوع معیشت مردم و توجه به علم اقتصاد برای بهبود اقتصاد کشور است که می‌تواند ریشه عوامل کاهش جمعیت را بهبود دهد، مگر نه هیچ‌گونه نتیجه ملموسی حاصل نمی‌شود و آب در هاون کوبیدن است و اگر اقتصاد کشور که متأثر از عوامل سیاسی - اقتصادی است (در رأس آن‌ها بهبود روابط کشور در سطح بین‌الملل و پرداختن به اصلاحات اقتصادی و سیاسی و بروکراسی‌های اداری) رونق و بهبود یابند قطعاً مشکلات معیشت و اجتماعی کشور در تمام ابعاد کاهش می‌یابد و طی کارکردهای اجتماعی موضوع ازدواج جوانان و فرزندآوری را هم مرتفع خواهند شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار