شوشان ـ محمد امین بنی تمیم :
جنگ شناختی یک مفهوم نوین در حوزه امنیت و دفاع است که به تلاشهای سازمانیافته برای تأثیرگذاری بر افکار، باورهای و رفتارهای افراد یا جامعه از طریق اطلاعات و ارتباطات اشاره دارد. به زبان ساده، جنگ شناختی مثل یک نبرد پنهان است که در آن به جای استفاده از سلاحهای فیزیکی، از اطلاعات، اخبار و حتی شایعات برای تغییر ذهنیت و تصمیمگیری مردم استفاده میشود.
مثال
در جنگ تحمیلی فعلی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، این رژیم سعی می کند با استفاده از رسانه های عبری-غربی، ماهواره ای و فضای مجازی، مردم ایران را مخاطب قرار دهد که جنگ ما با مردم ایران نیست بلکه با نظام ایران است. این اقدام با هدف ایجاد شکاف میان حاکمیت و ملت صورت می گیرد. هر چند در عمل این تاکتیک شکست خورد و ملت ایران با حضور میلیونی خود در روز عید غدیر و نمازجمعه خشم و نصر این توهم دشمن را درهم شکستند.
اهداف جنگ شناختی
1⃣ تضعیف روحیه و اعتماد عمومی: با انتشار اطلاعات غلط یا منفی، اعتماد مردم به دولت، نهادها یا حتی یکدیگر را کاهش میدهد. به نوعی سرمایه اجتماعی کشور را هدف قرار می دهد تا بنیان های اعتماد میان دولت و ملت را متزلزل یا تخریب نماید.
2⃣ تغییر افکار و باورهای جامعه: تلاش برای تغییر دیدگاههای مردم در مورد موضوعات مهم مانند سیاست، فرهنگ یا امنیت که از طریق انتشار اخبار جعلی یا دروغ، ایجاد شبهه و شایعه دنبال می شود.
3⃣ ایجاد تفرقه و اختلاف: تحریک گروههای مختلف جامعه برای مقابله با یکدیگر. در تجربیات بحران های گذشته نیز شاهد بودیم که تحریک اقوام، اقلیت ها و گروه های مشخصی از جامعه مانند زنان یا دانشجویان تلاش شده تا احساسات آنها را تحت تاثیر قرار داده و آنها را به واکنش های هیجانی وادارد.
4⃣ تأثیرگذاری بر تصمیمگیریها: هدایت افکار عمومی برای پذیرش یا رد یک سیاست یا اقدام خاص از طریق فریب های تاکتیکی، عملکردها و اظهارات گمراه کننده، انتشار اخبار و اطلاعات و یا تحلیل های منحرف کننده که سبب می شود مسئولان و مردم را دچار خطای محاسباتی نمایند.