شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷

شوشان/ فرشاد داودي: چند روزي ست كه براي چندمين بار از سال 61 تاكنون منطقه ي وسيع شمي ايذه كاوش مي شود. روستاي كل چنار (از مجموعه روستاهاي محوطه ي شمي) جايي ست كه كاوش هاي اين چند روزه در آنجا انجام مي شود به همين سبب عده اي از دوستداران ميراث فرهنگي شهرستان و همچنين چند تن از خبرنگاران خبرگزاری ميراث فرهنگي كشور و نيز خبرنگاران محلي جهت بازديد و دريافت اطلاعات به روستاي كل چنار منطقه ي شمي رفتند.

در آن منطقه سه نقطه تقريبا با فاصله هاي 200 متري حفاري ، كه دو نقطه ي آن سنگ چيني هاي منظم و خاصي انجام شده و نقطه ي ديگر كه توجه بيشتري را به خود جلب مي كرد بقاياي يك ساختار آجري بود كه با سفال هاي منظم مربعي در دو نوع تقريبا بيست و چهل سانتي و همچنين مثلثي ساخته شده بود. به گفته جعفر مهركيان اين منطقه جاي زيست و زندگي نبوده و بيشتر آرامگاه های خانوادگي و يا زيارتگاه بوده اند كه در مواقعي شايد تا صد سال مردم مردگان خود را در اين آرامگاه هاي خانوادگي به خاك مي سپردند اما اين كاوشگر در مورد آن ساختار آجري گفت كه معتقديم مي تواند يك سلول نيايشي ، آتشدان يا بناي آييني باشد.

در بخش ديگري از بازديد و قبل از حضور خبرنگاران ميراث فرهنگي، سرپرست گروه کاوشگران ايراني ايتاليايي از سوال يك شهروند كه پرسيده بود شما حدود 20- 30 سال در ايذه مشغول كاوش و پژوهش هستيد و مردم ايذه بخصوص دانشجويان و دوستداران ميراث فرهنگي هيچ سودي از يافته هاي شما نبرده اند لطفا توضيح دهيد كه خروجي كار شما در طول اين مدت چه بوده است آنچنان آشفته شد كه به جاي پاسخ به سئوال ، سئوال كننده را به باد انتقاد گرفت و وقتي خبرنگاران محلي ايذه و مطبوعات استان كه در محل حضور داشتند وی را به آرامش دعوت كردند و خواستار اين شدند كه به عنوان يك مقام مسئول به جاي فرافكني ، جواب سوال را بدهند اين بار نيز با همان واكنش قبلي روبرو شدند و خبرنگاران را نيز مواجب بگير فلان جا و... خطاب كرد !


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار