شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳

شوشان: لطف الله ضیایی کارشناس آب منطقه ای اصفهان در جلسه کمیته آب اصفهان به ادعای اعلام شده برخی از مسوولین مبنی بر کم آب بودن حوضه دو رودخانه کارون و دز گفت: زه آب 200 هزار هکتار زمین خوزستان برابر 5/4 میلیارد متر مکعب است که بدون استفاده به حوضچه های تبخیری عراق منتقل و از آنجا به خلیج فارس ریخته شود و این در حالیست که کل حجم حوضه رودخانه زاینده رود 9/2 میلیارد متر مکعب با کلیه تونل هاست.

وی افزود: بر اساس آمار وزارت نیرو در سال منتهی به 89 میانگین 13 میلیارد متر مکعب از ایستگاه اهواز خارج شده است 2 میلیارد مصارف جنوب اهواز و 3 میلیارد مصارف زیست محیطی است و 8 میلیارد متر مکعب آب مازاد به حوضچه مشترک ایران و عراق ریخته شده است.

وی اضافه کرد:در قانون توزیع عادلانه آب آمده است که در شرایط خشکسالی آب باید جیره بندی شود و این در حالیست که باغ چند صد ساله اصفهان بر اساس بی آبی باید خشک شود و باغ های تازه ایجاد شده بالادست همواره غرق آب است .

وی تصریح کرد:ساخت ویلاها در کنار زاینده رود در بالادست روز به روز توسعه پیدا کرده است و این در حالیست که پایین دست آبی برای دامداری و کشاورزی ندارد.

وی خشکسالی در شرق اصفهان را عامل کوچ مردم به شهرها دانست و گفت: این کوچ باعث بر هم خورن تعادل شهر ها و وفور بیکاری در سطح شهرها خواهد شد و تبعات سنگینی را ایجاد می کند.

وی با اشاره به کشاورزی چندین صد ساله اصفهان گفت:کدام منطقی اجازه می دهد که باغ داری که چندین صد سال از باغ محصول بدست می آید را مجبور به از بین بردن درختان کنیم و در بالادست با برق یارانه ای، آب را به ارتفاع 800 متر برای ایجاد درخت در کوهستان منتقل کنند و بعد از دو سال سرما بزند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار