پل باستانی (پل قدیم )مهمترین و ممتاز ترین اثر تاریخی دزفول است که بنای آن به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه بر سپاه روم ساخته شد.
به گزارش ایرنا ، پل قدیم دزفول به عنوان یک راه ارتباطی بین جندی شاپور و سرزمین بین النهرین در سال 263 میلادی حدود یک هزار و750 سال پیش به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه ایران بر سپاه روم و به اسارت گرفتن والریانوس امپراطور روم به کمک چندین هزار اسیر رومی بر روی رودخانه دز احداث شد.
این پل دو منطقه شرق و غربی دزفول را به هم وصل می کند و ساختمان کنونی آن در دوران صفویه بنا شده است.
بنای پای پل از سنگ های بزرگ ماسه ای اطراف شوشتر ساخته شده که با بست های فلزی به هم متصل شده اند، ملات به کار رفته در پل ساروج است.
پل باستانی دزفول برای نخستین بار در قرن چهارم هجری و دوره دیلمیان مرمت شد و در دوره صفویه و قاجار عرض پل برای توسعه رفت و آمد ها عریض تر شد و مورد مرمت قرار گرفت.
به دلیل اهمیت این سازه ارزشمند و تاریخی در 15 فروردین ماه سال 1310 پل دزفول به شماره 84 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید و به دلیل ارزش ملی ، تصویر این پل در دوره پهلوی اول بر روی پول ملی چاپ شد که نمونه آن در حال حاضر در موزه بانک ملی ایران نگهداری می شود.
نقش مهم ارتباطی این پل موجب شد در سال 1316 به شکل فعلی آن مرمت و احیا شود.
یک فعال میراث فرهنگی در خصوص پل قدیم دزفول می گوید: در تابستان سال 1390 شهرداری دزفول برای حفظ این اثر گران بها کاربری پل را از حالت سواره رو به پل عابر پیاده و گردشگری تبدیل کرد تا این پل برای همیشه به عنوان اثری گرانقدر جزو میراث جهانیان حفظ و ثبت گردد.
محمد آذرکیش افزود:با وجود گذشته پر افتخار پل تاریخی دزفول و سابقه مهم تاریخی و برند جهانی آن به عنوان قدیمی ترین پل استوار جهان وبا وجود اینکه این پل باستانی روایتگر قرنها عظمت ،شکوه ،اقتدار ودانش ایرانیان است متاسفانه تاکنون در حدی که شایسته است این پل در سطح کشور و جهان معرفی نشده است.
وی گفت:پل تاریخی دزفول این ظرفیت را دارد تا به عنوان یکی از مهم ترین نمادهای ملی در کنار سایر آثار ارزشمند ایرانی طرح شود تا هر ایرانی به داشتن چنین گذشته پر افتخاری بر خود ببالد.
آذرکیش افزود:مرمت، بهسازی، نورپردازی، تهیه فیلم های مستند، حمایت از ساخت ماکت آن، نصب تابلوهای گردشگری در مسیر جاده دزفول – تهران، نام گذاری روزی به نام این پل ارزشمند، اطلاع رسانی جامع، قرارگیری در مسیر گردشگری جنوب کشور و اطلاع رسانی می تواند این اثر ارزشمند را به جایگاه واقعی خود برساند.
این فعال میراث فرهنگی این اثر ارزشمند را میراثی گرانبها برای کشور دانست و با اشاره به فعالیت های شهرداری دزفول برای مرمت پل قدیم گفت : محوطه سازی، تبدیل کاربری پل از ماشین رو به پیاده رو و گردشگری، ایجاد رمپ های پل ، احداث میدان ورودی پل، احداث پارکینگ اطراف آن و پارک های ساحلی از جمله فعالیت های شهرداری دزفول بوده که تا حدودی در بهبود وضعیت پل موثر بود.
وی اظهار داشت:با توجه به جایگاه ملی و جهانی پل قدیم دزفول ، این پل نیازمند نگاه و توجهی ملی از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور است تا از ظرفیت های گرانقدر این اثر مهم ، به نحو شایسته ای استفاده شود.
وی افزود:قرارگیری این پل باستانی بر روی رود دز، همجواری با بافت تاریخی دزفول، مجاورت با امام زاده هایی چون بقعه علی مالک و همجواری با مزار سربازان گمنام امام زمان (عج) در مسجد کجبافان، مجموعه منحصر به فرد فرهنگی و گردشگری را با هویت اسلامی و ایرانی در جنوب شهر دزفول شکل داده که در کمتر شهری نظیر آن یافت می شود.
این فعال میراث فرهنگی افزود:با وجود این ویژگی ها متاسفانه نام و نشانی از این اثر با ارزش در سایت رسمی میراث فرهنگی کشور و صدا و سیما دیده نمی شود و جای خالی حمایت از آن در سطح ملی بسیار محسوس است.
رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول نیز گفت: ساماندهی و مرمت پل باستانی دزفول از سال های گذشته آغاز شده و به منظور حفظ این اثر ارزشمند تاریخی این پل از سال گذشته بر روی خودروها بسته شد.
غلامعلی باغبان کوچک افزود:حریم اطراف پل باستانی دزفول ساماندهی و ایمن سازی شده و حدود نیمی از کف سازی پل نیز انجام شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری دزفول اظهار داشت:در سال جاری یک میلیارد و500 میلیون ریال برای مرمت پل باستانی دزفول در نظر گرفته شده که با تأمین این اعتبار مرمت عرشه این پل باستانی تا پایان سال انجام می شود. ک/4
نماد ملی ایران میتواند زیگورات چغازنبیل باشد
که بزرگترین و استوارترین سازه دست بشر در ایران زمین است . مربوط به 3200 سال قبل .