شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۴
شوشان: این روزها اهوازی ها باوجود بارش باران دچار تنگی نفس شده اند و براساس آن چه که مسئولان محیط زیست می گویند به احتمال قوی دو آلاینده ازون و گوگرد موجب الودگی هوا دراین شهر شده است.از این رو نمایندگان چهار وزارتخانه نفت،نیرو،بهداشت و صنعت فردا دوشنبه عازم این شهر می شوند.

این برای دومین بار است که مردم این شهر دچار تنگی نفس به دلیل آلودگی هوا شده اند و این در حالی است که علت اصلی این آلودگی در حال بررسی است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز دستگاه های جدید سنجش آلودگی هوا را به این شهر ارسال کرده است .

معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست گفت :به احتمال قوی آلاینده های ازون وگوگرد موجود در هوا موجب بروز تنگی نفس در مردم شده است. هرچند احتمال وجود یک آلاینده ناشناخته در هوای این شهر زیاد است.از این رو دستگاه های جدید سنجش آلودگی هوا که بسیار حساس هستند، به اهواز فرستاده شده اند. این دستگاه ها هر نوع آلودگی را تشخیص می دهند.

این درحالی است که در اوایل آبان ماه امسال سازمان بهداشت جهانی، اهواز را به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای جهان معرفی کرد. پس از گذشت سه هفته از اعلام این خبر ، مردم اهواز در پی بارش باران دچار تنگی نفس شدند کهˈ حسن هاشمی قاضی زاده ˈ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: علت تنگی نفس شهروندان خوزستانی ناشی از بارش باران اسیدی است.

احمد رضا لاهیجان زاده مدیر کل محیط زیست استان خوزستان نیز در این مورد گفت : براساس آمار موجود در اورژانس ها ،مردم اهواز به دلیل بروز این آلودگی و دچار شدن به تنگی نفس 12 هزار بار به مراکز درمانی این شهر مراجعه کردند .

در این میان برخی از کارشناسان اعلام کردند که مشعل های گازی اطراف شهر اهواز علت این آلودگی بوده است .

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در این مورد گفت : این مشعل ها سالهاست که در اطراف شهر هستند که بعضی از آنها خاموش و بعضی از آنها روشن هستند. بسیاری از این مشعل ها در زمان وقوع پدیده غیر طبیعی ریزش باران اسیدی در این شهر خاموش بودند بنابراین به احتمال قوی بارش باران اسیدی به دلایل دیگری رخ داده است .

وی در عین حال گفت : عواملی همچون آلودگی تاسیسات نفتی، آتش زدن مزارع نیشکر، انباشت زباله ، سکون هوا و رطوبت 95 درصدی از جمله عواملی است که در بارش باران اسیدی در اهواز بی تاثیر نبوده اند.

لاهیجان زاده تاکید کرد که به اختمال قوی انباشت آلاینده ها به علت سکون هوا و نوزیدن باد در سطح شهر و اطراف آن، موجب بارش باران اسیدی شد.

اما اهوازی ها در هفته آخر آبان ماه نیز با آغاز موج جدید بارندگی ها به علت تنگی نفس مجددا راهی بیمارستان های این شهر شدند .

دکتر ساسان موگهی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز دراین مورد گفت: گزارش اورژانس های بیمارستانی حکایت از مراجعه زیاد مردم با عارضه تنگی نفس دارد.این وضعیت مشابه وضعیت پیش آمده در شهر پس از اولین بارش پاییزی در هفته های گذشته بود .

مدیر کل محیط زیست استان خوزستان یادآور شد که تاکنون جلسات متعددی برای بررسی علت تنگی نفس مردم در اداره کل محیط زیست استان خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز تشکیل شده است.کارشناسان تاکنون نمونه های زیادی از بارندگی ها و هوا گرفته و در حال انجام آزمایش بر روی آنها هستند.

لاهیجان زاده گفت : بررسی ها نشان می دهد عاملی در هوا وجود دارد که موجب تحریک دستگاه تنفسی مردم می شود اما هنوز این عامل مشخص نشده است ازاین رو سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه سنجش آلودگی هوا را که نسبت به دستگاه های سنجش مستقر در استان حساس تر هستند، به استان خوزستان فرستاده است.

وی گفت: اکنون 17 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در 11 شهر استان خوزستان مستقر است که پارامترهایی همچون آلاینده های کربن ، ازون ، گوگرد و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون را به صورت آن لاین اندازه گیری می کند.اما دستگاه های جدید که از تهران به استان خوزستان ارسال شده است می توانند پارامترهای هیدروکربوری خطرناک را نیز اندازه گیری کنند .

به گفته وی ورود هیاتی از نمایندگان وزارتخانه های نفت ، نیرو ، صنعت و بهداشت به اهواز موجب خوشحالی است زیرا این نمایندگان می توانند از نزدیک با میزان آلودگی در شهر و وضعیت موجود آشنا شوند و تصمیم های لازم برای جلوگیری از بروز مجدد پدیده بارش اسیدی در این شهر اتخاذ شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار