شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۶۴۲
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
گفتگو با مدیرکل سابق کتابخانه های خوزستان/ اولویت های مدیران کل ارشاد و کتابخانه های خوزستان
سیاست های غلط در حذف کتب نویسندگان از نکات تاسف باری است که رقم خورد.
شوشان/ ماندانا صادقی: عبدالرحیم فضیلت پور، تا سال 91 به مدت شش سال مسوولیت مدیریت کتابخانه های استان خوزستان را برعهده داشت و به گواه فعالان این عرصه کارنامه مطلوبی از خود به جا گذاشت. او در سال 90 به عنوان مدیرکل برتر کشور در این حوزه برگزیده شد. گفتگوی فیدوس با این مدیر فرهنگی به مناسبت هفته کتاب صورت گرفته است.  




شما دوره هایی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده داشتید و با هنرمندان از نزدیک در ارتباط بودید. مطالبات جدی هنرمندان در آن دوره ها چه بود؟

بدون تردید، هنرمندان از فهیم ترین اقشار جامعه هستند که به دلیل فرهیختگی که دارند همیشه توقعات و مطالباتشان مطالبات متعالی بوده و به دنبال سودجویی شخصی نیستند و چون هنر مقوله ای است که با فطرت انسان ها آمیخته است، بدون تردید پاسخ دادن به مطالبات هنرمندان، پاسخ به فطرت آدمی است که از ابتدای آفرینش انسان، به آدمی تقدیم می گردد، پس مدیران موظفند تا سرحد امکان مطالبات هنرمندان را برآورده سازند و اینجانب نیز در دوره مدیریت های مختلفم از افتخارات همیشگی ام برآورده ساختن این مهم بوده است. هنر در یک کلام تجلی روح لطیف هنرمند است لذا هنرمند، دوست دارد برای ظهور جلوه های ویژه روحش محدودیتی نداشته باشد. گرچه در تمام نظام ها و جوامع چارچوب ها و قاعده و قوانین خاصی وجود دارد که این چارچوب ها بالنسبه و با توجه به هنجارهای قابل قبول هر ملتی متفاوت هست.  

آیا این خواسته ها محقق شد؟ چه خواسته هایی فکر می کنید بیشترعملی شد؟

در مدیریت های فرهنگی، مدیران را به رضایتمندی هنرمندان می سنجد یعنی میزان رضایت هنرمندان از مدیران هرچقدر فراوان باشد به همان مقدار مدیران دارای کارنامه خوبی خواهند بود. و اینجانب در مسئولیتم سعی کرده بودم با هنرمندان رابطه ای صمیمانه داشته و تمام هم و غمم را صرف پاسخ به مطالباتشان نمایم اما اینکه آیا همه خواسته های هنرمندان تحقق پیدا کرد بنظرم با توجه به کم توجهی به حوزه فرهنگ عمومی و محدودیت های مالی و از طرفی اعمال سلیقه های مختلف تحقق کامل این مهم، شاید دور از ذهن باشد.

بسیاری از هنرمندان و بخش های فرهنگی استان دوره ریاست دکتر نشان را خوب ارزیابی می کنند نظر شما در این باره چیست؟ ویژگی های کار ایشان چه بود که هنوز به عنوان یک معیار ارزیابی محاسبه می شود؟

ضمن تقدیر و تشکر از خدمات ارزشمند همه مدیران کل ارشاد بدون تردید آقای نشان از مدیران تاثیر گذار در حوزه فرهنگی و هنری استان و حتی کشور بوده است. در دوران مدیریت ایشان نگاه به استان خوزستان تغییر پیدا کرد. در آن دوران که گرد و غبار ناشی از شرارت های دشمن بعثی چهره استان را به هر حال غبار آلود نشان می داد عملکرد آقای نشان در ارائه آثار فاخر هنری هم فضای حاکم بر استان را تلطیف کرد و هم غبار باقی مانده از شرارت های دشمن را از چهره مردم خوب و فهیم استان زدود. که این جای بسیار تقدیر دارد و امیدوارم حرکت های فرهنگی و هنری که بتواند نشان دهنده روح بلند خوزستانی ها باشد تداوم داشته باشد. هویت خوزستان نباید تنها به منابع مادی آن یعنی نفت و گاز و آب و دشت های حاصلخیز خلاصه شود بلکه خوزستان ما می تواند و این ظرفیت را به جهت فرهنگی هنری دارد که سرآمد باشد که این مهم محقق نخواهد شد مگر با تلاش مدیران فرهنگی استان.

وقتی با مدیران فرهنگی در سطح استان صحبت می شود اغلب به صورت سربسته در مورد نهادهای بیرون از مجموعه شان صحبت می کنند. نهادهایی که به فشار و خط دهی مسیر بعضی از برنامه ها را یا به طور کلی تغییر می دهند یا حذف می کنند یا ناقص می کنند. شما در طول دوران مدیریت خودتان با چنین مشکلی روبه رو بوده اید؟

به نظر بنده کار اصلی یک مدیر شناسایی موانع و مشکلات برای اندیشیدن و اتخاذ تدبیر در رویارویی با آنهاست. البته گاه فشار یک گروه یا یک جریان قدرتمند سبب تغییر مسیر یا عملکرد مدیری می شد. خوب البته بنده از این روند مستثنی نبودم. حقیقت امر این است که اینجانب به علت تجربه سالیان طولانی کار در حوزه های فرهنگی و هنری و اطلاع کامل از حساسیت های اجتماعی نسبت به بعضی فعالیت ها، سعی می کردیم که برنامه ها را قبل از اجرا همطراز با حساسیت های جامعه بررسی و اجرا کنیم و بحمدالله کمترین تنش در برنامه های اینجانب بود. اما نباید انکار کرد که بعضی کج سلیقگی هایی متاسفانه توسط بعضی از افراد در برهم زدن برنامه ها اعمال می شد. و معتقدم در تمامی این جریانات قاطبه مردم، علماء و متدینین، برنامه های فرهنگی هنری را تایید می کردند و مشورت با اهل فکر و نظر، علما و اساتید همیشه برای اینجانب در برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری راهگشا بود.

شما اولین مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان بودید و خوب می دانید که آمار کتابخوانی محل مناقشه است مدیران فرهنگی دولتی آمار امانت کتابخانه ای و قرائت روزنامه و ادعیه و... را جزو سرانه مطالعه منظور می کنند و به همین دلیل آمار سرانه مطالعه رقم بالایی پیدا می کند اما فرهنگیان بیرون از دستگاه فرهنگی مثل ناشران، نویسندگان، مدیران فرهنگی بخش خصوصی و پژوهشگران این آمار را تایید نمی کنند شما که در راس کار بودید چه نظری دارید؟ کدام آمار را قبول دارید؟

اینجانب به دلیل اختلافی که بین پژوهش های صورت گرفته در وزارت ارشاد و مراکز علمی کشور در خصوص میزان مطالعه با نهاد کتابخانه ها وجود دارد در خصوص میزان روایی این پژوهش تردید دارم ولی به عنوان یک آغاز در زمینه سنجش میزان مطالعه از نهاد کتابخانه ها تشکر می کنم

می شود درباره وضعیت کتابخانه ها در زمانی که تحویل گرفتید و  زمانی که این پست را تحویل دادید کمی توضیح دهید و مقایسه کنید؟

همانطور که می دانید انجام کارهای زیربنایی و تقویت زیر ساخت های مجموعه ای نو بنیاد کاری شاق و دشوار است. نهادی که تازه قانونش مدون شده و از نظر اجرایی هیچگونه تجربه قبلی برای الگوبرداری ازآن وجود نداشته باشد، شناساندن آن به جامعه و جلب اعتماد جامعه و ایجاد ساختار، تربیت نیروی انسانی، پایدار کردن ردیف بودجه های جاری و عمرانی استان و همچنین جذب اعتبار مناسب جزء کارهای اساسی بود که انجام شد. استان خوزستان در آن زمان در کلیه شاخص های نهاد کتابخانه های عمومی انتهای جدول کشوری بود که با تلاش های پنج سال و اندی که صورت گرفت به جز یکی دو شاخص در جدول رتبه بندی استان ها، استان خوزستان جزء استان های اول تا سوم کشور شد. تقدیرهای مکرر از خدمات کتابداران و دست اندرکاران استان خوزستان در آن زمان از طرف مسئولان مربوطه  شاهد و گواه این ادعا است.

اگر بخواهید یک مقایسه کلی بین دوره ریاست آقای واعظی با همین دوره را داشته باشید معیارهای مقایسه از نظر شما چه باید باشد؟ رشد کتابخوانی یا مثلا توزیع و توسعه فضای فیزیکی؟

البته هنوز آقای واعظی حضور دارد و تا زمانی که حضور دارد امکان مقایسه وجود ندارد. ولی اشکالات اساسی که در مدیریت آقای واعظی می شود گرفت این است که جناب واعظی با سلیقه ای خاص نهاد را اداره کرد که مسیر رسالت نهاد کتابخانه های عمومی از اهداف اولیه خیلی فاصله گرفت و به همین خاطر شاید بتوان گفت که ماموریتی که نهاد کتابخانه های عمومی داشت تحقق پیدا نکرد.

ارزیابی شما از سیاست های دولت نهم و دهم در حوزه کتاب و کتابخانه ها چیست؟

 متاسفانه باید بر وضعیت کتاب در دولت های نهم و دهم تاسف خورد. سیاست های غلط نهاد کشور در حذف کتب بسیاری از نویسندگان، شاعران و متفکرین جامعه ما از کتابخانه ها از نکات تاسف باری است که در این دو دوره رقم خورد و این امر باعث دلزدگی بسیاری از کتابخوانان حرفه ای شد، بسیاری از ناشران به ورشکستگی مالی رسیده اند و اعمال سیاست های غلط و سودجویانه به نفع عده ای خاص، نمی تواند باعث شکوفایی و رونق کتاب و کتابخوانی در کشور گردد.

در حال حاضر موافق تغییرات در بدنه مدیریت فرنگی استان هستید یا نه؟ اگر تغییرات صورت گرفت اولویت های مدیران کل ارشاد و کتابخانه ها چه باید باشد؟
بدون تردید پیام انتخابات در 24 خرداد پیام تغییر در رویکردها، برنامه ها و طبیعی است که در مدیران هم باشد. اما اولویت مدیران فرهنگی در این مقطع با توجه به سیاست های جدید دولت ایجاد روحیه امید و نشاط در جامعه است. همچنین تلاش برای زدودن فضای حاکم بر جامعه که متاسفانه آلوده به دروغ، تملق، تخریب و تهمت از وظایف دیگر مدیران فرهنگی است. دولت تدبیر و امید در اولویت خود همدلی، صفا و صمیمیت،ترویج صداقت و درستکاری و رفع گرفتاری های معیشتی را قرار داده و این میسر نخواهد شد جز این که به اصحاب فرهنگ و هنر و کلیه فرهیختگان جامعه و همچنین رسانه ها، مطبوعات، مجال فعالیت گسترده و بدون دغدغه داد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
انتشار یافته: ۲۸
comment
comment
ناشران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
0
2
comment دقیقا حاج آقا درست میگن ما ورشکسته سیاست های غلط ...هستیم.به امیدخدا ودولت تدبیر وامید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
0
2
comment مصاحبه خوبی بود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
3
1
comment فضیلت پور باید دوباره به سمت قبلی خودش برگرده
comment
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
1
1
comment بهترین جمله این مصاحبه به نظرم این جمله است:

بدون تردید پیام انتخابات در 24 خرداد پیام تغییر در رویکردها، برنامه ها و طبیعی است که در مدیران هم باشد. اما اولویت مدیران فرهنگی در این مقطع با توجه به سیاست های جدید دولت ایجاد روحیه امید و نشاط در جامعه است.
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
comment نخیر.
بهترین جمله اینه زهرا خانم :
پیام انتخابات در 24 خرداد پیام تغییر در رویکردهااست...
comment
یک دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
1
1
comment سلام
بسیارمصاحبه خوب ، هوشمندانه و باپیام های فراوان بوده است .
من توفیق خدمت وآشنایی عمیق با جناب آقای فضیلت پوررانداشته ام اما همین صراحت لهجه ، متانت وراضی بودن پرسنل ازایشان نشانه تدبیر وامیددردولت ارزوهاست.
تشکر
یکی از پرسنل کتابخانه های اهواز
comment
نامی ندارم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
3
1
comment بدی مصاحبه این بود که از آقای نشان مدیرکل اسبق تعریف داده
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
comment تعریف درست و بجایی بود. نشان یکی از بهترین مدیران ارشاد بود و حالا هم بحق مشاور استاندار شده
comment
کتابدار خارج شده از نهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
0
1
comment کتابخانه های کشور از فضای بسیار بدی برخوردارن ...
comment
دوست ماندانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
0
1
comment خانم صادقی آفرین برخلاقیتت شاید به فکر هرخبرنگاری نرسه که بره سراغ مدیر قبلی!!.....
comment
کارمند کتابخانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
1
2
comment لفته منصوری بهترین مدیرکل کتابخانه هاست . تا کور شود هر آنکه نتواند دید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
0
1
comment وضع کتاب و کتابخوانی در کل کشور خوب نیست . در خوزستان این وضع به مراتب بیشتر است. به آقای منصوری یا مدیرکل بعدی کتابخانه ها توصیه می شود با شرایط روز و تکنولوژی رو پیش بره .. مثلا راه اندازی کتابخانه مجازی و ..
comment
بی نام
|
United States
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
2
1
comment متاسفانه زحمات افرادی مثل حاج رضا کلاه کج در کتابخانه های عمومی اهواز نادیده گرفته می شود.
comment
مقداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
0
1
comment کار کتابخانه ها و مسئولین اون چیه ؟ چرا آمار کتابخوانی در خوزستان این همه پایینه ؟ چرا تا حالا برنامه ریزی دقیقی برای افزایش سرانه کتاب خوانی انجام نشده ؟ و هزار چرای دیگه .......
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
1
0
comment جوابای فضیلت پور اکثرا کلی بود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
0
1
comment کتابخانه ها هم مثل میراث فرهنگی یه نهاد ویترینیه و کمتر کسی بهش بها میده
comment
امیر نعیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
2
1
comment احتمالا فضیلت پور یا مدیرکل ارشاد بشه یا مدیرکل کتابخانه های خوزستان
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
1
1
comment آقای فضیلت پور ! مگه دکتر نشان چکار کرد که شما این همه تحویلش گرفتی ! لطفا اگه امکان داره برای ما از خدمات و کارهاش بگو که اینجور شما رو سر ذوق آورده !
comment
کارمند ارشاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
1
5
comment این مصاحبه بیشتر آگهی تبلیغاتی آقای فضیلت پور بود و تعریف ایشان هم از نشان هیچ صداقتی ندارد آقای فضیلت ما کارمندان ارشاد بخوبی روحیات شما بدلیل سالهل حضورتان در ارشاد میشناسیم البته خودتان هم میدانید در بین هنرمندان جایی ندارید شما الان سخن از تدبیر میگویید در حالیکه سالها مورد لطف دولت مهروز اقای احمدی نژاد بودید و مورد عنایت آقای حجازی .چه شد حالا مدبر شدید و از نشان نام میبرید سالها نامی از ایشان نبردید آیا این فرصت طلبی نیست لطفا خودتان قضاوت کنید
comment
یه ادم معتدل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
0
4
comment "متاسفانه باید بر وضعیت کتاب در دولت¬های نهم و دهم تاسف خورد". این یکی از جملات مدیری است که به قول خودشان پنج سال و اندی در همین دو دولت سکاندار کتابخانه های عمومی استان بوده است. اقای فضیلت پور اگر اینطور بود چرا در آن مدت سکوت کردید؟ چرا سیاستهای نهاد را زیر سوال نبردید؟ اصلا چرا ماندید؟ چطور در ان زمان همراه و همیار اقای واعظ بودید منتقد شدید؟
همانطور که گفتید الان دوره اعتدال و تغییر است. شما چرا تغییر کردید؟ نکند باز هم بوی پست و چیزی امده رنگ عوض شده!!!!
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
comment
2
2
comment 1-در پاسخ این عزیز ارشادی بزرگوار باید گفت که آقای فضیلت چه نیازی به آگهی تبلیغات داردایشان نه مسئولیتی دارد نه از کسی درخواست گرفتن مسئولیت کرده ایشان پیشقدم مصاحبه نبوده بلکه خبرنگار به پاس اینکه ایشان چند سال مسئول کتابخانه ها بوده به مناسبت هفته کتاب با ایشان به اصرار مصاحبه کرده می توانید صحت و سقم موضوع را از خبرنگار بپرسی.2- ابتدا به ساکن آقای فضیلت از نشان چیزی نگفته خبرنگار سوالی کرده ایشان از سر صدق و صفا پاسخ داده و از نشان و همه مدیران کل ارشاد تقدیر کرده . این چه فرهنگی است که حتما به گذشتگان باید بد گفت تا مورد اتهام قرار نگیری آخر آقای فضیلت چه نیازی به نشان دارد . این چه فرهنگی است که همه باید به هم بد بگیم. 3- اینکه کارکنان با روحیات ایشان آشنا هستند و جایگاهی بین هنرمندان ندارد باز هم صحت نداره چون چه اصراری هست که اینطوری به هم نسبت نامناسب بدیم .3- آقای فضیلت در دولت خاتمی معاون سیاسی فرماندار اهواز بود و بعد از جابجایی دولت. ایشان به ارشاد برگشت و مامور به کتابخانه ها شد بلاخره ایشان در زمان آقای احمدی نژاد ارتقا پیدا کرد یا تنزل . این موضوع را هم میذاریم تا عزیزان قضاوت کنند که چه کسی مورو مهر ورزی قرار گرفته 4- فضیلت سالهاست در عرصه های مختلف کار کرده ولی چون صریح الهجه است و یکم از برکت این انقلاب اهل کرنش نیست دچار ای بی مهری قرار گرفته ضمنا با توجه به سوابق مبارزاتی قبل از انقلاب ایشان و حضورشان در دفاع مقدس و دهها فعالیت دیگر .اگر اینطور که دوست ارشادی ما گفت فضیلت می بود که الان اینجا نبود. بهر حال خوبه در مورد هم خیر بخواهیم و یک مقدار نسبت به هم روف و خوشبین باشیم . خداوند انشاالله نعمت خوشبینی را به همه ما عنایت کند و از این دوست ارشادی هم تشکر می کنیم.
comment
حسین زاده
|
Germany
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
comment
0
3
comment شما که از نشان تعریف میکنید ... بهتر است از مجموعه نشان تعریف کنید که در حال حاضر نام یکی از معاونین ایشان برای اداره کلی در میان است...
comment
reza ahmadi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
comment
0
1
comment خارج از نیات مصاحبه شونده مصاحبه در مجموع مثبت ارزیابی می شود واز جاده انصاف
خارج نشده است واتفاقأ مصاحبه آگهی تبلیغاتی به نظر نمی رسد
comment
کتابدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
comment
2
1
comment به دوست عزیز معتدلمون که نوشتند چرا آقای فضیلت سکوت کردند و همراهی با سیستم کردی باید گفت از کجا میدونی سکوت کردند؟ شما نمی دونید آقای فضیلت اگر همراه این آقایان بود شرایطشون بهتر از این بود . ضمنا مسئولین فعلی که حکم میگرند مگر در گذشته مسئولیت نداشتند شما رزومه اینها را مطالعه بکنید ببینید چه مسئولیت هایی داشتند . ضمنا سیاست غلط در نهاد کشور اتخاذ می شد نه در استانها. بهرحال من از مصاحبه آنچه که برداشت کردم بیشتر به سیاست های کلان در ارشاد مربوط می شد که ایشان در ارشاد مسئولیتی نداشتند.
comment
محسنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
comment
2
1
comment من هم یک اصاح طلب معتدل بودم. اما دولت احمدی نژاد با اردنگی منو از پست انداخت. یه چیزی رو صادقانه بگم امثال ....با رنگ عوض کردن تو دولت گذشته پست داشتن. بهتره دهنم رو باز نکنم تا نگم چرا ایشون عوض شد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
comment
0
2
comment هم استانیهای عزیز بهتره مدیران فرهنگی رو با کامنت هایی که در منزلت اونا نیست از استان دلگیر نکنیم.به قول آقای محسنی قدرت رنگ عوض کردن رو داشته باشیم چون یک هنره!چه بخواین وخوشتون بیاد وچه نخواین وبدتون بیاد الان دکتر نشان مشاور فرهنگی استاندار وتاثیر مستقیمی برروی انتخاب مدیران فرهنگی داره!!خدا کنه فقط مدیرانی انتخاب بشه که در عمل فرهنگی باشن نه شعار بدن
comment
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
comment
0
2
comment هر وقت اتهامات به مرحوم شریعتی زیاد میشد ایشان با متانت می گفتند " هر کس بد به ما به خلق گوید / ما جهره دل نمی خراشیم / ما خوبی او به خلق گوییم / تا هر دو دروغ گفته باشیم/ فکر کنم شخصیت این عزیزان اینطوری است که نه با اتهامات صحنه را خالی می کنند و نه بد کسی را می گویند و نه عصبانی می شوند . پس بهتره در کامنت گذاشتن ها رعایت ادب و اخلاق را بکنیم. رنگ عوض کردن . فرصت طلبی . و ... این ها الفاظ خوبی نیست . بهتره نقد بکنیم تا تخریب و تهمت زدن .
comment
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
comment
1
1
comment بنظرم این یکی از بهترین مصاحبه های شوشان بوده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار