اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
شوشان: پاییز امسال بازار آهن سردتر از سال‌های گذشته به پایان رسید. رکود و بی‌رونقی معاملات به علت شکاف زیاد حجم عرضه از تقاضای محصولات فولادی، کمبود شدید نقدینگی، توالی چند ماه ریزش قیمت‌ها، ورشکستگی تجار و معامله‌گران بازار آهن به علت ناتوانی در انجام به موقع تعهدات مالی، چالش‌های سد راه صادرات محصولات فولادی، همگی از جمله مسايل و معضلاتی بوده‌اند که صنعت و بازار فولاد کشورمان نه فقط در این 3 ماه سپری شده از فصل پاییز بلکه در طول 3 فصل گذشته از سال 92 با آن دست به گریبان بوده است و حال در ابتدای فصل زمستان بیم آن می‌رود که این شرایط تا پایان سال نیز به طول ‌انجامد.

به گزارش دنیای اقتصاد ، در شرایط فعلی بسیاری از تولیدکننده‌ها و فعالان بازار نسبت به تداوم رکود چند ماه اخیر تا پایان سال هشدار داده و بیان می‌کنند: ادامه رکود تنها نتیجه‌ای را که دربرخواهد داشت تعطیلی واحدهای فولادی بخش خصوصی و کم‌توان است؛ چراکه این طیف همواره در طول سال‌های گذشته به خصوص پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و تشدید تحریم‌ها با مشکلات فراوانی به واسطه پوشش هزینه‌های ناشی از آزادسازی قیمت سوخت، تامین مواد اولیه، امکان استفاده محدود و بعضا ناچیز از تسهیلات و منابع مالی بانک‌ها، گشایش ال‌سی و تامین سخت و زمانبر قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز خود در فرآیند تولید روبه‌رو بوده‌اند.

 به همین دلیل تحمل بیش از یکسال دست و پنجه نرم کردن با رکود و بی‌رونقی معاملات نيز دیگر چاره‌ای به جز سرشکن کردن هزینه‌ها از طریق تعطیلی بسیاری از خطوط تولیدی و کاهش حجم تولید برای آنها باقی نمی‌گذارد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان بازار آهن نیز معتقدند، شرایط فعلی به گونه‌ای مبهم و پیچیده است که حتی  برای سال جدید نیز نمی‌توان دورنمایی از مسیر احتمالی مبادلات آهن در مسیر رونق یا رکود را ترسیم کرد، زیرا تا در واقعیت اعتبارات عمرانی تخصیص نیابد و جنب و جوش به بازار انبوه‌سازی مسکن بازنگردد، هیچ پیش‌بینی راجع به آینده قطعیت‌پذیر نیست.

بازار آهن در تلاطم کاهش یا افزایش قیمت؟
نخستین روز از هفته معاملاتی بازار آهن در واپسین روز از فصل پاییز در حالی دنبال شد که تا ساعات میانی روز اغلب واحدهای خصوصی تولیدکننده مقاطع، قیمت پیشنهادی میلگردهای A2  و A3 خود را در اکثر سایزها 5 تا 50 تومان کاهش دادند که در نتیجه در بازار آهن تهران و برخی شهرستان‌ها نیز بهای میلگرد افت حداکثر یک درصدی را تجربه کرد.

البته این موضوع در حالی است که روز گذشته انواع شاخه‌های تیرآهن ذوبی نسبت به آخرین قیمت روز چهارشنبه با رشد قیمت تا سقف 3/4 درصد روبه‌رو شدند. به گفته یکی از فعالان بازار، با اتمام زمان یکسری از حواله‌های بار ذوب‌آهن اصفهان، این شرکت به مشتریان خود تیرآهن عرضه نکرد از اینرو واحدهای فروشی هم که این محموله‌ها را در انبار داشتند اقدام به افزایش قیمت فروش خود کردند. این معامله‌گر افزود: البته نوسانات مثبت قیمت شاخه‌های مختلف تیرآهن مقطعی است و با آزاد شدن بار از کارخانه ذوب‌آهن قیمت‌ این کالا همانند میلگرد به شیب ملایم کاهشی خود در روزهاي ‌آتي کماکان ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر روز شنبه در بورس کالا نیز شرکت فولاد خوزستان در قالب یک معامله سلف 19 هزار تن تختال را با قیمت تقریبی 1450 تومان به شرکت‌های فولاد اکسین- نورد و لوله اهواز و گروه ملی صنعتی فولاد اهواز فروخت.

در این میان امروز هم تالار صنعتی شاهد عرضه نقدی سبد میلگرد با قیمت پایه 1585 تومان از سوی فولاد امیرکبیرخزر و سلف تختال از طرف فولاد خوزستان با بهای 1425 تومان است.دنیای اقتصاد


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار