شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
ايدني افزود: به عنوان مثال، آمار خودسوزي زنان در استان خوزستان بالا است كه يك مشكل فرهنگي است ولي بار آن را نظام بهداشت و درمان استان متحمل مي‌شود.
شوشان: سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز با تشريح وضعيت سلامت خوزستان گفت: شاخص‌هاي سلامت در استان در شان مردم نيست و كاملا ابتدايي است. اين نشان مي‌دهد ما از شاخص عدالت در سلامت يعني ميزان برخورداري مردم از خدمات سلامت در خوزستان بسيار دور هستيم.

به گزارش ايسنا ، دكتر اسماعيل ايدني در خصوص فعاليت‌هاي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي گفت: به طور كلي فعاليت‌ها در دانشگاه علوم پزشكي به دو بخش تقسيم مي‌شوند و در اين زمينه، دانشگاه علوم پزشكي با ساير دانشگاه‌ها تفاوت دارد. در دانشگاه‌هاي غيرپزشكي اصلي‌ترين رسالت، تربيت نيروي انساني و فعاليت‌هاي پژوهشي است ولي دانشگاه علوم پزشكي علاوه بر اين وظيفه‌اي كه ساير دانشگاه‌ها دارند، وظيفه ارايه خدمات سلامت را نيز دارد.

 وي عنوان كرد: نگاه و تحليلي كه از وضعيت سلامت در استان دارم موجب شد به بحث مديريت در حوزه سلامت وارد شوم. وضعيت استان به گونه‌اي است كه توجه ويژه سياست‌گذاران توسعه استان در بخش سلامت را نياز دارد.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: سلامت، دو بخش بهداشت و درمان دارد. بيماري‌هاي قلبي عروقي، سرطان‌ها، حوادث، بيماري‌هاي تنفسي، بيماري‌هاي فلج‌كننده، بيماري‌هاي مرتبط با اعتياد، بيماري‌هاي اعصاب و روان، بيماري‌هاي مرتبط با مصرف سيگار، بار بيماري‌هايي است كه در استان خوزستان وجود دارند. عوامل و شاخص‌هاي موثر بر سلامت در استان بخشي مربوط به تغيير الگوي زندگي، بخشي ناشي از مصرف سيگار و ابتلا به اعتياد، بخشي ناشي از شرايط خاصي كه مردم استان بعد از جنگ تجربه كردند و همچنين وضعيت آب و هوا است.

 
بار بيماري‌ها در خوزستان پيچيده است

ايدني افزود: بار بيماري‌ها در خوزستان پيچيده است و اين پيچيدگي بيشتر ناشي از عوامل كلان اجتماعي، اقتصادي و سياسي است كه بر سلامت تاثيرگذار هستند.

 وي اظهار كرد: يكي از مسايل مهم عوامل كلان سياسي، اقتصادي و اجتماعي موثر بر سلامت در خوزستان، توسعه ناهمگن اين استان است. از يك طرف بخشي از مردم در مناطق برخوردار شهرها زندگي مي‌كنند و از طرف ديگر در حاشيه شهر مي‌بينيم كه هم الگوي زندگي و هم بار بيماري‌ها متفاوت است. وضعيت برخي شهرها در استان خوزستان از نظر شاخص‌هاي سلامت باورنكردني و بسيار بسيار ابتدايي است.

 شاخص‌هاي سلامت خوزستان كاملا ابتدايي است

 سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: شاخص‌هاي سلامت در استان خوزستان در شان مردم نيست و كاملا ابتدايي است. اين نشان مي‌دهد ما از شاخص عدالت در سلامت يعني ميزان برخورداري مردم از خدمات سلامت در استان، بسيار دور هستيم.

 ايدني تصريح كرد: خوزستان از نظر شاخص‌هاي سلامت در ميانه‌هاي كشور قرار دارد ولي اين از نظر ميانگين شاخص‌ها است. ولي اگر اهواز كه مناطق برخوردار زيادي دارد و همچنين دزفول را حذف كنيم؛ وضعيت سلامت استان، ما را در رتبه 16 و 17 در كشور قرار مي‌دهد. به همين دليل توسعه استان توسعه همگني نيست.

 
وي عنوان كرد: اين عدم توسعه يكنواخت استان تبعاتي را براي ما ايجاد كرده است. در پي عدم توسعه يكنواخت، سفر به مركز استان براي كسب خدمات بيشتر مي‌شود. اين ترددها باري به جاده‌هاي ما مي‌افزايد و خطر سوانح را در استان ما افزايش مي دهد و اين ناشي از توسعه ناهمگن استان است.

 ارايه ناهمگن خدمات سلامت در خوزستان

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: اگر كيفيت خدماتي كه در استان و در شهرهايي مانند ايذه و دهدز ارايه مي‌شود به همان كيفيتي كه در اهواز ارايه مي‌يابد، باشد، حجم بزرگي از ترددها به مركز استان براي دريافت خدمات كاهش مي‌يابد. بخشي از تصادفات استان، معلول ترددهاي بيش از حد است و بدين ترتيب، شاخص‌هاي سلامت در استان را كاهش مي‌دهد.

ايدني اظهارداشت: در بعد دريافت خدمات سلامت هم همين مشكل را داريم، بيشتر خدمات تخصصي و فوق تخصصي با كيفيت بالا را در مركز استان داريم. لذا فردي كه در نقاط قرار دارد ناچار مي‌شود به مركز استان سفر كند. بار جاده‌ها، مصرف سوخت، آلودگي‌هاي هوا و عوامل ديگر به دنبال اين مسئله ايجاد مي‌شود و اين به دليل نبود توسعه همگن در استان است.

 
تبعات پراكندگي جمعيت و تنوع فرهنگي استان

وي افزود: نكته ديگر مهم در اين زمينه، پراكندگي جمعيت در استان است. فاصله شهرها در خوزستان بالاست و اين مساله، ترددها و خطر مسايل مربوط به آن را افزايش مي‌دهد. مشكل ديگري كه وجود دارد تنوع قومي و فرهنگي است، شايد تنوع قومي و فرهنگي در برخي زمينه‌ها فرصت به شمار آيد ولي در بعد سلامت يك تهديد و نقطه ضعف است. در چنين شرايطي نمي‌توانيم در اعمال سياست بهداشتی درماني و مسايل فرهنگي، با يك زبان خاص با تمام مردم صحبت كنيم. اين تنوع قومي و فرهنگي، باورهاي بومي را ايجاد مي‌كند و اين باورها در برخورد با مسايل بهداشتي در ذهن مردم جاي مي‌گيرد.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: همان طور كه در بحث توسعه و ثروت ناهمگني وجود دارد، در مسايل فرهنگي نيز ناهمگني وجود دارد و كسي كه براي حل اين مسايل توليت دارد دچار چالش مي‌شود. تنوع قومي و فرهنگي موجب شده كه شيوه حل بسياري از مشكلات بهداشتي و درماني تغيير كند و اين روند، بار زيادي به سيستم بهداشت و درمان وارد مي‌كند.

ايدني افزود: به عنوان مثال، آمار خودسوزي زنان در استان خوزستان بالا است كه يك مشكل فرهنگي است ولي بار آن را نظام بهداشت و درمان استان متحمل مي‌شود.

 
ضرورت برقراري توسعه سلامت‌محور

وي اظهار كرد: تاكنون نگاه مديريت كلان استان در توسعه بوده و توسعه را به معني توليد ثروت در نظر گرفته‌اند. ولي توسعه پايدار، توسعه سلامت‌محور است و محور توسعه پايدار نيز انسان سالم است. خوزستان از نظر شاخص‌هاي توليد ثروت در كشور جزو استان‌هاي شاخص است، ولي وقتي به شاخص‌هاي سلامت نگاه مي‌كنيم در ميانه‌ها قرار دهيم و اين نشان مي‌دهد توسعه همگن نبوده است.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز با بيان اين كه نگاه سلامت‌محور بايد بر مديران صنايع استان حاكم شود، افزود: ما در يك كشتي قرار داريم و اگر كشتي سوراخ شود همه ما آسيب مي‌بينيم. نگاه خوبي كه در اين دولت وجود دارد اين است كه مدير پروازي را در استان خوزستان نمي‌پذيريم و به اين ترتيب، مديران شرايط زندگي در خوزستان را براي خود و خانواده‌شان و ديگر شهروندان يكسان مي‌يابند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار