اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
شوشان: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اين كه متاسفانه استان خوزستان در حوزه صنايع نگاه سلامت‌محور در توسعه نداشته است، اظهار داشت: چندين نيروگاه توليد برق در خوزستان و سدهاي عظيم در استان وجود دارد. بزرگترين توليدكننده نفت و گاز در كشور هستيم. صنايع عظيمي در فولاد و صنايع وابسته، صنعت توليد شكر، بنادر، صنايع پتروشيمي نشان مي‌دهد كه منطقه صنعتي است و اگر پيوست‌هاي زيست‌محيطي توسط صنايع اجرا نشود همه اين فعاليت‌ها به سلامت خوزستاني‌ها آسيب مي‌رساند.

 به گزارش ایسنا ، وي ادامه داد: ورود پسماند صنايع به رود كارون و وضعيت كنوني اين رودخانه، مساله آلودگي هوا و آلاينده‌ها، پديده ريزگردها، سدهايي كه شايد كارشناسي نشده بر سرچشمه‌هاي رودخانه‌ها در اين حوزه ساخته شده و خشكي تالاب‌ها مشكلاتي است كه وجود دارد. نگاه يك‌سويه به توسعه داشتن، محصولي جز اين نخواهد داشت.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز به تبعاتي كه به دنبال تغييرات اكوسيستم به دست بشر ايجاد مي‌شود، اشاره كرد و گفت: عدم توجه به طبيعت موجب مي‌شود تبعات آن در نهايت به بشر تحميل شود. اين تفكر كه مي‌گويد مي‌توان توسعه را بدون توجه به سلامت لحاظ كرد، نگاهي بسيار ابتدايي است و عوارض آن را در ساليان آينده متوجه خواهيم شد.

 ايدني اظهار كرد: مساله نابرخورداري يكنواخت مردم نيز يكي ديگر از عوامل كلان موثر در سلامت به شمار مي‌رود.

 وي افزود: در جمع‌بندي عوامل موثر بر سلامت در استان؛ بار بيماري‌ها، عوامل كلان اقتصادي، اجتماعي شامل ناهمگني وضعيت اقتصادي مردم، تنوع قومي و فرهنگي، پراكندگي جمعيت، صنعتي بودن استان و توسعه نامتوازن و بدون سلامت‌محور، شناسايي شده‌اند.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز در خصوص مساله آلودگي هوا تصريح كرد: بسياري از صنايع استان خوزستان متاسفانه ابزارهاي پايش و مانيتورينگ آلاينده‌ها را به روز ندارند يا اصلا در فعاليت خود اعمال نمي‌كنند و اكنون با تبعات اين موضوع مواجه هستيم.

 متولي اصلي سلامت خوزستان كيست؟

 سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز با بيان اين كه در بخش سلامت نيز دچار مشكل بزرگي هستيم، گفت: ما در حوزه سلامت چالش توليت داريم. سازمان‌هاي مرتبط با حوزه سلامت و ارايه خدمات در اين حوزه بسيارند ولي يك نظام توليت در استان نداريم كه در يك جا سياست‌گذاري صورت بگيرد و مؤلفه‌هاي مؤثر بر سلامت سازماندهي و اصلاح شود.

 ايدني افزود: امروز شعاري كه وزير بهداشت دارد اين است كه بايد از صنايعي كه به نوعي سلامت جامعه را به خطر مي‌اندازد، غرامت بگيريم. چرا سيگار در كشور ما به اين اندازه ارزان است؟ چرا فست‌فودها به صورت بي‌رويه در حال افزايش‌اند؟ خروجي همه اين ها هزينه‌اي است كه به نظام سلامت تحميل مي‌شود.

 وي اظهارداشت: نخستين گامي كه در اين زمينه بايد برداريم اين است كه غرامت‌ها و عوارض به صورت اغنايي و نه توسل به زور، دريافت شود و با دليل ثابت مي‌كنيم كه بايد سياست‌گذار اصلاح عوامل موثر بر سلامت باشيم.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: شوراي سلامت استان به عنوان اصلي‌ترين پيش‌نياز براي اصلاح اين عوامل، بايد تشكيل شود و به سمت سازمان‌دهي اين عوامل و در جهت توسعه سلامت‌محور پيش رود. اين يكي از رسالت‌هاي بزرگ ما در دانشگاه علوم پزشكي است، البته كار سخت است چون نگاه ملي به استان خوزستان گواه توليد ثروت است. اگر خوزستان براي همه ايران مادر است نبايد براي مردم خوزستان نامادري باشد.

 وي تصريح كرد: نكته مهم اين است كه بايد توليت خود را در اصلاح عوامل موثر بر سلامت در استان اثبات كنيم.

ايدني گفت: دومين مساله در حوزه سلامت بحث ارايه خدمات هم متاسفانه چالش توليت داريم. تامين اجتماعي، شركت نفت، كميته امداد، نيروهاي مسلح اعم از سپاه، ارتش، نيروي انتظامي، خيريه‌ها، هلال احمر و بنياد شهيد از جمله ارگان‌هايي هستند كه خدمات سلامت را ارايه مي‌دهند و گاهي اين خدمات در چارچوب سياست‌گذاري كلي نظام سلامت نيست.

 وي ادامه داد: در استان بايد بستر لازم همكاري و تعامل ايجاد شود. همچنين بايد سياست‌گذاري‌هاي بخش درمان يكپارچه باشد. اگر بتوانيم هماهنگي ايجاد كنيم مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي موجود براي ارتقاي شاخص‌هاي سلامت در استان خوزستان استفاده كنيم. بنابراين چالش توليت هم در بخش دخالت عوامل موثر بر سلامت و هم در بخش ارايه خدمات بهداشتي درماني وجود دارد كه بايد به اين سمت پيش رويم كه دانشگاه به عنوان توليت اين مساله تثبيت شود.

 
مشكل هميشگي تامين اعتبار

 سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: بحث مهم ديگري كه در استان با آن مواجه هستيم چالش تامين منابع مالي است. با توجه به تحريم‌ها و مسايل انتقال ارز و غيره، در سال‌هاي اخير بسياري از منابع مالي ما محدود شد و اين يك چالش ملي براي همه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي است.

 ايدني اظهار كرد: لازم برخي ضرورت‌هاي عقب‌افتاده را از طريق ملي و برخي را از اعتبارات استاني تامين كنيم. به طور نمونه در مشكلات تنفسي پس از باران بسياري از خدمات به صورت رايگان ارايه شد، در اين اتفاق دانشگاه بيش از 2.5 ميليارد تومان خدمات رايگان ارايه داد ولي با وجود بودجه محدود، هيچ تيم و نهادي تاكنون پوششي به ما ارايه نداده است و اين موضوع به صورت كتبي به اطلاع وزير بهداشت رسيده است.

 وي گفت: چالش تامين منابع مالي تا پايان امسال و در سال آينده يكي از معضلاتي است كه در بعد خدمت‌رساني به وسيله دانشگاه با آن مواجه هستيم.

 نيروي متخصص در خوزستان نمي‌ماند

 سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز اظهار كرد: چالش منابع نيروي انساني چالش ديگري است كه با آن روبه‌رو هستيم؛ هم در توانمندسازي نيروها و هم در بعد كميت نيروي انساني در استان بايد كار جدي صورت بگيرد. عدم ماندگاري نيروي متخصص از تبعات معضلات زيست‌محيطي است كه در استان وجود دارد و ماندگاري نيروها به اين دليل در استان كم شده و اكنون براي جايگزين اين افراد دچار چالش هستيم.

 ايدني افزود: افرادي در خوزستان با سرمايه‌هاي اين استان و با مردم اين استان كار مي‌كنند و پس از چند سال و پس از كسب تجربه، به جاي ديگري مهاجرت مي‌كنند. بستر توانمند شدن بسياري از نيروهاي تخصصي را مردم خوزستان فراهم كرده‌اند ولي زمان بهره‌مندي از اين تخصص‌ها كه برسد، نيروها از استان مهاجرت مي‌كنند.

 وي ادامه داد: بايد ظرفيت‌سازي مناسبي انجام شود تا ماندگاري نيروي انساني در استان افزايش يابد. اكنون حفظ و توانمندسازي نيروهاي انساني چالش مهمي در همه حوزه است و بايد فكري اساسي در اين زمينه انديشيده شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: فرسودگي بسياري از تجهيزات و همچنين افزايش نامتقارن نياز براي تجهيزات پزشكي جديد، مشكلاتي است كه در حوزه تجهيزات پزشكي با آن روبه‌رو هستيم.

 
سند توسعه سلامت خوزستان تدوين مي‌شود

 ايدني به تدوين سند توسعه سلامت استان به عنوان اولين هدف خود در حوزه سلامت اشاره كرد و گفت: اين اولين پيش‌نياز هرگونه مداخله است.

 وي تصريح كرد: اولين گام اين است كه با توجه به مشكلات زيست‌محيطي، مسايل ملي، بين‌المللي، شعارهاي جهاني و ملي و غيره، وضعيت سلامت استان مشخص شود، نقاط ضعف و قوت شناسايي شود و سپس يك برنامه راهبردي جهت اصلاح اين عوامل طراحي شود.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز افزود: با توجه به اين‌كه بار بيماري‌ها در استان خوزستان پيچيده است، تدوين اين سند در استان، فرابخشي است و نياز به تعامل همه مجموعه‌ها دارد و سرانجام با توليت واحد دانشگاه علوم پزشكي امكان‌پذير خواهد بود.


عاقبت پزشك خانواده چه شد؟

وي درباره طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع گفت: بنده يكي از منتقدين اين طرح بودم. البته به جاي پزشك خانواده بايد بگوييم نظام ارجاع.  ايدني ادامه داد: اجراي نظام ارجاع بسيار ضروري است. يكي از معضلات منابع مالي نظام سلامت اين است كه نظام ارجاع در كشور ما نهادينه نيست.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز اظهار كرد: شكي نيست كه نظام ارجاع بايد اجرا شود ولي نه به سبك و سياقي كه در دولت قبلي انجام مي‌شد. سياست‌گذار وزارت بهداشت، ارايه‌دهنده خدمت بخش خصوصي و پرداخت‌كننده آن وزارت رفاه بود ولي هيچ‌گونه هماهنگي بين اين سه ضلع نبود. طرح پزشك خانواده در استان‌هاي مازندران و فارس اجرايي شد ولي اكنون متوقف شده و لازم است آسيب‌شناسي شود و در نسخ جديدي اجرايي شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار