شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۸
سید موسی بلادیان : خصوصیات و ویژگی های انقلاب اسلامی ایران منحصر به فرد و با هیچ انقلابی قابل مقایسه نیست. انقلاب هایی که در طول چند قرن اخیر در جهان تحقیق یافته است منشاء آن مظاهر دنیوی بوده و مردمی که انقلاب کرده اند به دنبال آب و نان و یا در سطح بالاتر آزادی بوده اند اما آنچه که در سی و پنج سال پیش عامل تغییرات عمیق و محتوائی در ایران شد ریشه در اعتقادات و آموزه های اسلامی داشت و عاشورای حسینی بیشترین عامل حرکت را در آن دارد. بنابراین تا زمانی که مردم عاشورائی باشند و رهبری تربیت شده مکتب عاشورائی داشته باشند بی شک هیچ قدرتی یارای مقابله با آن را نخواهد داشت. برای اثبات این ادعا می باید مروری بر رویدادهای قبل از انقلاب داشته باشیم. 
در سال 1342 رهبر عاشورائی مردم مسلمان ایران یعنی امام خمینی بعد از افشاگری هائی که نسبت به رژیم منحوس پهلوی داشت او را زندان بردند اما ایرانیان مومن علیه حکومت مزدور شاه عکس العمل نشان داده و دولت وابسته را مجبور کردند که امام را آزاد و در نهایت به ترکیه و سپس عراق تبعید نمایند. مردم مسلمان ایران که انواع و اقسام گرفتاری ها از جمله کمبودها، تبعیض ها و فسادها را در همه جا شاهد بودند و از آن اظهار نفرت می کردند زمانی که رهبر دینی خود را در زندان و تبعید دیدند دیگر طاقت تحمل را نداشتند و به تظاهرات علنی پرداختند و علیه رژیمی که ارزشهای اسلامی را زیر پا گذاشته بود فریاد زدند که یکی از مصادیق بارز آن قیام حماسه ساز 19 دی بود. مردم مسلمان شهر قم و در پیشاپیش آنها روحانیون مبارز حوزه علمیه زمانی که در روزنامه اطلاعات 17 دی سال 1356 مقاله اهانت آمیزی را تحت عنوان « ایران و استعمار سرخ و سیاه» به قلم فردی ناشناس به نام احمد رشیدی مطلق منتشر و در آن صریحا به امام خمینی رحمه اله علیه اهانت کرده بود اولین راهپیمائی را با جمعیتی کثیر ترتیب دادند و علیه رژیم حاکم شعار دادند. تجمع و راه پیمائی بزرگ مردم قم و به ویژه طلاب حوزه های علمیه سرآغاز راه پیمایها و تجمعات فراوان در سایر شهرهای ایران شد. طلاب و سایر اقشار مردم متدین قم در این روز بدون هیچ ترس و خوفی تظاهرات دامنه داری را سازماندهی کردند و در برابر حملات گسترده مزدوران شاه خائن شعارهای اسلامی سرداده و از امام خمینی حمایت و انزار خود را از شاه و شیطان بزرگ آمریکا اعلام کردند. در آن روز ماموران شاه با اسلحه گرم به مردم حمله می کردند اما جمعیت تظاهر کننده تنها با سنگ و آجر از خود دفاع می نمودند. در این روز عده ای شهید و بسیاری مجروح و دستگیر شدند. امام خمینی رحمه اله علیه پس از آن فاجعه خونین که در شهر مذهبی قم صورت گرفت در بخشی از بیانات خویش چنین فرمودند:
متحیرم که این فاجعه بزرگ را به کی باید تسلیت بگویم؟ آیا به رسول خدا (ص) و ائمه معصومین و به حضرت حجت سلام اله علیه تسلیت بگویم یا به امت اسلام، به مسلمین، به مظلومان در تمام در تمام اقطار عالم تسلیت بگویم یا به ملت مظلوم ایران تسلیت بگویم یا به اهالی محترم جم داغدیده تسلیت بدهم؟ ...» با کشتار بیرحمانه مردم قم و سرکوب قیام از طرف مزدوران شاه بسیاری از علما و روحانیون نیز دستگیر و به شهرهای مختلف تبعید شدند. رژیم شاه گمان می کرد که بعد از این فاجعه مردم ترسیده اند و دیگر کسی را یارای اعتراض نیست لکن اندکی پس از کشتار قم امام خمینی طی پیامی فرمودند که : « ... به ملت شریف ایران مژده می دهم که رژیم جابرانه شاه نفس های آخرش را می کشد و این قتل عامهای بی رحمانه نشانه وحشت زدگی و حرکاتی مذبوحانه است .. شما ای ملت شریف بزرگ پیروزید با دادن خسارت و فدائیان بی شمار...» با پیام امیدبخش و شورآفرین امام خمینی افسردگی ها به امید و احساس پیروزی تبدیل شد و مردم با عزمی راسخ تر و چهره هائی افروخته تر آماده برداشتن گامی دیگر در مسیر پیروزی شدند. قیام 19 دی برخلاف آنچه طاغوت پنداشته و همانگونه که امام عزیزمان اشاره کرده بود بشارت پیروزی 22 بهمن شد و سرانجام ریشه 2500 ساله حکومت طاغوتی را از سرزمین اسلامی ایران برکند. این روز بزرگ را که نقطه عطفی در روند انقلاب اسلامی بود گرامی داشته و به شهدای آن که از پیشگامان نهضت اسلامی بودند درود می فرستیم. چهل روز بعد از قیام مردم قم و شهادت عده ای از مومنین آن سامان مراسم چهلمین روز شهادت را مردم سلحشور تبریز برپا داشتند که این خود به مبارزه مردم علیه طاغوت منجر شد وعده ای نیز به شهادت رسیدند. چهله شهدای تبریز در یزد و همینطور اینگونه مراسم استمرار یافت تا بالاخره به پیروزی قطعی 22 بهمن منتهی گردید.
با عنایت به مطالبی که مطرح شد این ادعا که موتور حرکت انقلاب تنها احساس مذهبی و الگو قراردادن عاشورای حسینی بوده است. برای افراد منصف قابل اثبات است. بنابراین در جهت استمرار این انقلاب همچنان باید به آموزه های دینی و عاشورای حسینی وفادار بود. براین اساس است که دشمنان قسم خورده انقلاب اکنون به جنگ نرم روی آورده و با تمامی توان در پی آن هستند که ایمان مذهبی مردم به خصوص جوانان را بست کنند. بی بند و باری را ترویج و با موادمخدر جوانان را معتاد و منزوی نمایند و در مقابل وظیفه وفاداران به نظام حکم می کند که ارزش های اساسی را بیشتر گرامی بدارند و از آن دفاع کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار