شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
حال دولت يازدهم تصميم گرفته كه بار ديگر پروژه افزايش قيمت بنزين را كليد بزند و تا دو ماه ديگر شاهد افزايش قيمت بنزين تا نرخ 1000 تا 1200 تومان خواهيم بود.
زمزمه افزايش قيمت بنزين كه از ابتداي سال جاري به گوش مي‌رسيد حالا وارد فاز جدي‌تري شده و احتمالات مردم بايد با بنزين آزاد كه با نرخ هر ليتر 700 تومان و همچنين بنزين سهميه‌اي با نرخ هر ليتر 400 تومان به فروش مي‌رسيد خداحافظي كنند. نبايد فراموش كرد كه از ارديبهشت سال 92 بحث افزايش قيمت بنزين مطرح شد اما دولت دهم و نمايندگان مجلس به دليل ملاحظات خاص خود از اين تصميم عقب‌نشيني كردند.

حال دولت يازدهم تصميم گرفته كه بار ديگر پروژه افزايش قيمت بنزين را كليد بزند و تا دو ماه ديگر شاهد افزايش قيمت بنزين تا نرخ 1000 تا 1200 تومان خواهيم بود. اين تصميم به خودي خود مي‌تواند از سويي نگراني مردم را در پي داشته و از سوي ديگر باعث شتاب‌ گرفتن دوباره نرخ تورم شود. 

اين در حالي‌است كه دولت يازدهم اصلي‌ترين وعده خود را كنترل نرخ تورم عنوان كرده و مشخص نيست اگر بار ديگر بنزين گران شود چگونه قرار است كه نرخ تورم كنترل شود. ديروز هم خبرگزاري‌ها اعلام كردند كه قيمت و سهميه جديد بنزين در دولت نهايي شده‌است. 

در همين خصوص یک منبع آگاه از تعیین تکلیف شدن سهمیه و قیمت بنزین در گام دوم هدفمند کردن یارانه ها خبر داد و گفت:«به طور قطع بنزین آزاد از ۷۰۰ تومان فعلی افزایش قیمت خواهد یافت و نرخی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان خواهد داشت.»

یک منبع آگاه  با اشاره به بحث و بررسی دولت در خصوص سهیمه و قیمت بنزین در گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت:«چند سناریو در دولت مورد بررسی قرار گرفت؛ که همه این سناریو ها با افزایش قیمت بنزین آزاد از 700 تومان فعلی به 1000 تا 1200 تومان توافق دارند.» وی ادامه داد:«اما نکته مهم این است که در برخی از سناریوها خبری از بنزین سهمیه ای نیست.

 بنزین به طور آزاد و با کارت سوخت عرضه می شود و در برخی از سناریو ها نیز بنزین سهمیه ای وجود دارد.» این مقام مسئول خاطرنشان کرد:«به نظر می رسد آنچه که در نهایت قرار است اتفاق بیافتد وجود بنزین سهمیه ای است اما نرخ این بنزین از 400 تومان بالاتر خواهد رفت.» وی ادامه داد:«براساس بحث های صورت گرفته میزان سهمیه بنزین برای سال آینده تغییر نخواهد یافت.»

این منبع آگاه ادامه داد:«بنابراین از سال آینده به نظر می رسد باید منتظر بنزین 60 لیتر سهمیه ای، با نرخ حدود 700 تومان و بنزین آزاد با نرخ 1000 تا 1200 تومان باشیم.»

وی با اشاره به حجم بنزین سهمیه ای با نرخ 400 تومانی که هم اکنون در کارت های سوخت وجود دارد گفت:«براین اساس دولت قرار است مهلت یک یا دو ماهه ای را برای مصرف بنزین سهمیه ای ذخیره شده در کارتهای سوخت بدهد.»

سلام بنزين 1800 تومانی!

از سوي ديگر رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هم از جزئيات سناريوهاي ديگر بنزيني خبر داده است. بر اساس سناريويي كه او شرح داده احتمالا مردم بايد در آينده به بنزين 1800 توماني سلام كنند.

سيد مجتبي شفيعي با تشریح سه سناریوی افزایش قیمت بنزین در سال 93 از افزایش قیمت هر لیتر بنزین از 1100 تا 1800 تومان در صورت موافقت دولت برای سال آینده خبر داد. سید مجتبی شفیعی درباره مهمترین سناریوهای بنزینی دولت برای سال 1393، گفت:«ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور پیشنهادات خود را در قالب سه سناریو برای تعیین قیمت بنزین در سال 93 به دولت ارائه کرده است. »

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه هم اکنون بررسی سناریوهای پیشنهادی افزایش قیمت بنزین در سطح دولت آغاز شده است، تصریح کرد:«تاکنون هیچ قیمتی یا تغییری در ساز و کار عرضه بنزین نهایی نشده است اما در صورت هرگونه تغییر اطلاع رسانی انجام خواهد شد. »

این مقام مسئول با یادآوری اینکه سناریوی اول تثبیت شرایط موجود بنزینی کشور است، اظهار داشت:«در این سناریوها با حفظ قیمت‌های موجود ممکن است تغییراتی در سهمیه بنزین خودروها اعمال شود. »وی با بیان اینکه در سناریوی دوم پیشنهادی قیمت بنزین تا 1100 تومان در هر لیتر قابل افزایش خواهد بود، بیان کرد: «سناریوی سوم این است که قیمت بنزین به 1800 تومان در هر لیتر افزایش یابد.» 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار