شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۵۸۸۷
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۴
انتقال آب کارون به فلات مرکزی با هدف تامین آب شرب؛
در حالی که مسئولان سیاسی و منابع آب مملکت صحبت از انتقال آب به شهرهای مرکزی کشور فقط با هدف آب شرب می کنند و تاکید بر بازنگری طرح های انتقال کرده اند، نمایندگان و مسئولان استان اصفهان نسبت به این تصمیمات بازخوردی منفی داشته و به صراحت بر انتقال آب اصرار می ورزند. آشکارا از حقآبه کشاورزی و بحران آب آشامیدنی می گویند.
 در حالی که مسئولان سیاسی و منابع آب مملکت صحبت از انتقال آب به شهرهای مرکزی کشور فقط با هدف آب شرب می کنند و تاکید بر بازنگری طرح های انتقال کرده اند، نمایندگان و مسئولان استان اصفهان نسبت به این تصمیمات بازخوردی منفی داشته و به صراحت بر انتقال آب اصرار می ورزند. آشکارا از حقآبه کشاورزی و بحران آب آشامیدنی می گویند.
از سال گذشته مدعی کمبود آب شرب به میزان 450 میلیون مترمکعب برای پنج میلیون نفر در چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و مرکزی می باشند. مساله آب در حوضه زاینده رود را مساله ملی با پیامدهای کشوری می دانند و جالب اینجاست که طرح های انتقال آب به فلات مرکزی را ویژه آب شرب، صنعت و حفظ محیط زیست سه استان خشک یزد، کرمان و اصفهان عنوان کرده و فرصتی می دانند تا در آینده فلات مرکزی ایران و متعاقبا کویر نیمه مرکزی و شرق کشور را از نابودی برهاند. اکنون نیز به دولت تدبیر و امید تاکید دارند طرح های به اصطلاح مصوب ملی که با منافع و امنیت ملی گره خورده است تعلیق و یا تعطیل نشود.
زاینده رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران بوده و نقش مهمي در تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی مرکز کشور دارد. آورد زاینده رود بین 2 ميليارد مترمكعب حداکثر و ۷۰۰ ميليون مترمكعب حداقل و متوسط آبدهي ۲۰ سال گذشته ۱۳۰۰ ميليون مترمكعب می باشد. جهت افزایش آبدهی اين رودخانه طرح های انتقال آب مدنظر قرار گرفته که تونل هاي كوهرنگ یک، کوهرنگ دو، کوهرنگ سه، چشمه لنگان و خدنگستان حفر شده و تونل هاي بهشت آباد و كوگان مطالعاتی می باشد. آن گونه که مسئولان محترم اصفهان ادعا می کنند بحث بر سر تامین آب شرب حداقل در این برهه زمانی درست نیست.
ادعاهای آب شربی سوال برانگیز و ابهام آمیز می باشد هر چند به خوبی می دانندکه هیچ انسانی در دنیا برای تامین آب شرب هموطنان و حتی بیگانگان مخالفت نمی کند.
 ادعای بحران آب شرب در حالی است که تونل های کوهرنگ 1 و 2 به ترتیب 60 و 28 سال است که بیش از 500 میلیون مترمکعب آب با کیفیت را به زاینده رود انتقال می دهند.سهم برداشت آب استان چهارمحال و بختياري برای مصارف شرب و کشاورزی بین 100-90 میلیون مترمکعب یعنی كمتر از ۱۰ درصد منابع آب رودخانه زاينده رود است.
براساس آمارهای رسمی وزارت نیرو دبی رودخانه زاينده رود در محل ورود به استان چهارمحال و بختياري ۴۶ مترمكعب بر ثانيه و دبي خروجي رودخانه از این استان در ایستگاه پل زمانخان ۴۶.۴ مترمكعب بر ثانيه می باشد و اين به این معنی است که منابع و مصارف آب در حد فاصل استان چهارمحال و بختياري عمدتأ از طريق زايش هاي مسير رودخانه تأمين مي شود پس مشکلات زاینده رود را باید در مصارف استان اصفهان جستجو کرد.
استان یزد نیز طبق آمار رسمی مسئولان فقط 60 درصد از آب انتقالی برنامه ریزی شده (96 میلیون مترمکعب در سال) یعنی 57 میلیون مترمکعب را دریافت می کند که براساس اظهارات نماینده یزد، بیشتر این آب هم در اردکان به مصرف صنعت می رسد و همین مسئله منجر به مشکلات آب شرب در یزد گردیده و جالب اینکه تخریب تاسیسسات انتقال آب به یزد، به گفته نمایندگان اصفهان، نتیجه مصرف آب انتقالی به یزد در بخش کشاورزی بوده است. و اما در استان مرکزی نیز تنها برای آب شرب شهر دلیجان به میزان 30 لیتر بر ثانیه (کمتر از یک میلیون مترمکعب در سال) از زاینده رود پمپاژ و انتقال داده می شود.

با این وضعیت، عمده مصارف شرب زاینده رود در استان اصفهان می باشد. بر اساس آمار آبفای استان اصفهان کل مصارف شرب استان معادل 220 میلیون مترمکعب می باشد که البته تنها 50 شهر استان شامل مصارف شرب از زاینده رود  می باشد.و اما موضوع مهم، سرانه بالاي مصرف آب شرب در استان اصفهان است كه بالای300 ليتر بر شبانه روز مي باشد، در حالی که میانگین کشور ایران کمتر از۲۰۰ ليتر می باشد. با اصلاح الگوی سرانه مصرف شرب، تامین آب شرب بيش از ۲ ميليون نفر امکان پذیر می شود.با توجه به ادعای تامین آب شرب جمعیت 5 میلیونی حوضه زاینده رود بر اساس هر نفر حداکثر 200 لیتر در شبانه روز نتیجه گرفته می شود که 365 میلیون متر مکعب نیاز سالیانه آب شرب این جمعیت می باشد در حالی که تقریبا دوبرابر این رقم از سرشاخه های کارون بزرگ در حال انتقال به حوضه زاینده رود می باشد.
(200لیتر نیاز روزانه *365 روز)/1000 =73 مترمکعب برای هر نفر در سال 73 * 5,000,000 نفر= 365,000,000 مترمکعب نیاز سالیانه برای پنج میلیون نفر الگوي كشت پرمصرف كشاورزي در دوره خشکسالی!
علیرغم موارد ذکرشده سوال اینست، پس مشکل خشکی زاینده رود در کجاست!؟ پاسخ را می توان با نگاهی به آمارها و گزارش های کشاورزی و منابع و مصارف زاینده رود در استان اصفهان پیدا کرد.

به ادعای مسئولان استان اصفهان، این استان در توليد چند محصول به خصوص گندم آبي بالاترين ميزان عملكرد در واحد سطح در كل كشور را دارا است. افزون بر گندم، كه در همه شهرستان‌های استان كشت می‌شود،  در حدود 300 هزار هکتار از اراضی اصفهان جهت کشاورزی و باغداری محصولات آبی از زاینده رود تغذیه می کنند. این در حالی است که به طور كلی شرايط آب و خاک در اصفهان، چندان مساعد برای كشاورزی نمی باشد.پرورش ماهی نيز در مسير كانال‌های آب‌رسانی زاينده رود صورت می‌گيرد و سازمان كشاورزی استان اصفهان با اجرای طرح‌های پرورش ماهی كپور در لنجانات و كرانه‌های زاينده رود توليد مواد پروتيينی را گسترش می‌دهد. همچنین استان اصفهان با حدود ده هزار واحد توليدي صنعتي پس از استان تهران و از نظر تعداد واحدهاي صنعتي بزرگ در سطح كشور در رتبه دوم قرار دارد.
باید از مسئولان  استان اصفهان پرسید، دلیل تهاجم کشاورزان حومه شرقی اصفهان در سال91 به تاسیسات انتقال آب به یزد چه بود؟ یقینا ادعای دعوای آب شرب در این موضوع طنزی بیش نیست، چرا درحالی که در سال90 مخزن سد زاینده رود70 درصد حجم خود را به علت خشکسالی از دست داده بود 500 میلیون مترمکعب رهاسازی از این مخزن کم شده برای شرب بوده است یا این رهاسازی برای کشت پاییزه بوده؟ چرا بر الگوی کشاورزان غرب اصفهان نظارت نمی شود و زراعت محصولات پرمصرفی مانند برنج، علوفه، ذرت و...منع نمی گردد تا کشاورزان شرق اصفهان برای باغات و زمین های خود دچار کم آبی نشوند و مجبور به حمله به تاسیسات انتقال آب به یزد نشوند!اگر دغدغه آب شرب وجود دارد پس مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در تیرماه امسال چرا دغدغه تامین آب کشاورزان شرق اصفهان را داشته و به بسته شدن جریان آب رودخانه زاینده رود هشدار  می دهد. و چرا در شهر کم آبی مثل اصفهان 4500 هکتار از فضای سبز، آن هم چمن که مصرف آب بالایی دارد استفاده می شود.کشاورزی تنها دغدغه مسئولان اصفهانی نبوده و صنایع نیز مانند سال های گذشته مدنظر این هموطنان  می باشد صنایعی مانند ذوب آهن را که برای جنوب کشور برنامه ریزی شده بود با استفاده از نفوذ سیاسی به اصفهان منتقل و ایجاد کردند آیا به فکر مصارف آب آن بودند؟ صنایع پتروشیمی، فولاد، سیمان و... در منطقه خشک و کویری اصفهان چه توجیهی از نظر منافع ملی و آمایش سرزمین دارد؟! سهم آب صنعت در اصفهان۱۸۸ ميليون مترمكعب می باشد.
  
*داریوش بهمنی
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱۲
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
comment
7
0
comment آمار رو دقیق بنویسید برید بگردید سرانه مصرف آب در اصفهان در تمام آمارها 220 متر مکعب در شبانه روز هست. کجا شما دیدی بالای 300 متر مکعب؟؟ چرا الاع رسانی غلط چرا ؟؟
پاسخ ها
comment
اصفهانی
| Germany |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
comment
comment سرانه مصرف آب در اصفهان 162 متر مکعب در شبانه روز هست http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921014001339
comment
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
comment
comment تصحیح می کنم 162 لیتر*
comment
کارشناس آب
| France |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
comment
comment یک متخصص منابع آماری خود را از خبرگزاری ها در نمی آورد بلکه از آمار های رسمی سازمان ها و ادارات و همچنین مطالعات علمی خود استخراج می کند رفرنسی که داده اید آن هم خبرگزاری که در مبحث انتقال آب هدفمند و جانبدارانه عمل می کند قابل قبول نیست
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
comment
8
0
comment این عکسهای فوتوشاپ شده رو جمع کنید و حرص آدمو در نیارید این عکس زاینده روده که با فوتوشاپ گذاشتید روی پل اهواز. این زاینده رود خشک هست که هرروز جلو چشم ماست و باعث افسردگی خاطر مردم ما شده . امیدواریم که جلوی 2 ملیارد متر مکعب آبی که از اصفهان وارد کارون میشه رو بگیرند. که این اتفاق خواهد افتاد. مسولای ما گفتن اگر بهشت آباد لغو بشه حتما چنین کاری خواهند کرد. که این ضررش بیشتر برای شماست برای همین گفتن نگاه "ملی" به این قضیه داشته باشید.
پاسخ ها
comment
سجاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
comment
comment اگه چنین چیزی بود تا حالا شما اصفهانی ها صد بار جلوشو گرفته بودین.
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
comment
6
0
comment در ضمن این صنایع مثل ذوب آهن هیچ چیز جز آلودگی برا ما ندارند. شما خبر ندارین که تو اصفهان این مدت چه فاجعه ای بود هیچ جا اطلاع رسانی درست نکردند این که هوا بشرایط بحرانو رد کرد و شاخص الودگی عدد 300 رو رد کرد. این صنایع فقط موجب آلودگی هوا مالیات بالا و... برای ما هستن. همه ما موافق انتقال صنایع به جنوب هستیم. اصلا بیارین اهواز خوبه؟؟
پاسخ ها
comment
abu
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
comment
comment خب علی آقا، برادر من
مگه ما خوزستانی ها گفتیم که تو جای خشکی مث اصفهان اونم بالادست رودخانه (نسبت به شهر) کارخانه ذوب آهن بزنید؟ یکی از استادای متالوژی چمران خودش درس خونده ی صنعتی اصفهانه. از قول استادای اونجا سال 72،73 نقل می کرد که میگفتن ذوب آهن داره با پول نفت اداره میشه! (اون زمان!اونم با کلی یارانه!) جدای از اینها فن آوری مورد استفاده ش هم فرسوده و مستهلکه و در ایران به صرفه نیس! این فقط یه قلم جنسه! سیمان و پالایشگاه و پتروشیمی و ... بماند!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
comment
0
5
comment همچنان با انتقال آب کار به اصفهان و هر جای دیگه به هر بهانه ای مخالفیم!
comment
arad
|
United Kingdom
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
comment
0
1
comment ali fkr kardi pishrafte esfehan bekhatere chi bode pas???dar zemn rod khone ro ma doros nakardim masiresho ...kodom ahmaghi mipazire k rodkhonero jaryanesho avaz koni??karone ma midoni cheghad ariz bode??hala biya bbin nesf shode...
comment
داریوش بهمئی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
comment
0
4
comment آقایان محترم و هموطنان گرامی اصفهانی بنده آمار و ارقام را از مسئولان استان اصفهان، یزد و چهارمحال که طی مصاحبه های خود اعلام نمودند استفاده کرده ام و هیچ عددی ساخته و پرداخته بنده نمی باشد و ضمنا مشکلات اسراف آب مربوط به همه جای ایران می باشد فقط بالا پایین دارد ضمنا مشکل آب مناطق مرکزی باید ریشه ای حل شود وگرنه با انتقال از سزشاخه ها فقط مسکن موقتی برای درد بی آبی استفاده می شود و بیماری دوباره عود خواهد کرد
پاسخ ها
comment
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
comment
comment بنده هم این آمار رو از سرچ و تحقیق بروی مصاحبه های کارشناسان گفتم و این 220 لیتر بیشترین مقداری بود که در بین آمارهای مختلف گفته ام. شما رفرنستون رو اعلام کنید که از کجا بالای 300 لیتر رو استخراج کرده اید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار