شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۱۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
در حالي تا پايان دی ماه، دانش‌آموزان رنگ شير را در مدارس نديدند كه كارشناسان نقش مهمی براي تغذيه در دوره يادگيري قائلند.
 پس از گذشت  چهارماه و اندی ماه از آغاز سال تحصيلي، توزيع شير در مدارس  خوزستان همچنان در انتظار تأمين اعتبار گرفتار  خواب زمستاني شده است.

چند سالي است، سياست آموزش و پرورش بر اين قرار گرفته است كه هنگام مغايرت وظايف محوله با ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي پيش‌بيني شده براي آن، پيگيري وظايف را از دستور كار خارج و اجراي آن را تعطيل مي‌كند يا به تعويق مي‌اندازد.

ماجراي توزيع شير در مدارس نيز از اين دست است. توزيع شير در مدارس از سال 79 و با جامعه هدف 10 هزار نفري اعم از دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌هاي پيش دبستاني، ابتدايي، راهنمايي و متوسطه شبانه‌روزي دولتي، مراكز شبانه روزي كودكان بي‌سرپرست تحت پوشش بهزيستي و كاركنان شاغل در واحدهاي آموزشي آغاز شد.

اما گران شدن مواد لبني در پي هدفمندسازي يارانه‌ها از يك سو و به متمم رسيدن بودجه 92 و سهم اندك آموزش و پرورش از اين متمم از سوي ديگر باعث شده است كه مديران آموزش و پرورش به آن به چشم يك فانتزي نگاه كنند كه مي‌تواند از اولويت‌هاي اول هم نباشد.

اين حرف فراتر از يك ادعا است و عملكرد مديران اين حوزه نشان مي‌دهد كه محدوده پرورش در آموزش و پرورش همواره به دلايل مختلف كه مهمترينشان دلايل مالي است تنگ‌تر و تنگ‌تر مي‌شود؛ به طوري كه در طول دو، سه سال گذشته سال به سال دريغ از پارسال بوده و توزيع شير در مدارس با تأخير، كم و پراكنده صورت گرفته است. به هر رو در حالي تا پايان دی ماه، دانش‌آموزان رنگ شير را در مدارس نديدند كه كارشناسان نقش قابل توجهي براي تغذيه در سنين ابتدايي دوره يادگيري قائلند.

توجه جهانی به کودکان و اهمیت آنان برای ساخت جامعه ای پویا و اینکه همه کودکان حق دارند از تغذیه خوب، محیط مناسب و مراقبت های بهداشتی اساسی برخوردار باشند تا در برابر انواع بیماری ها محافظت شده و از رشد و تکامل جسمی و فکری مناسب بهره مند شوند، باعث گردیده است که اکثر کشورها نسبت به راهکارهای بهبود وضع تغذیه ای کودکان جامعه، توجه خاصی داشته باشند.

از جمله، این راهکارهای جهانی، اجرای برنامه شیر مدارس می باشد که با توجه به نقش غیرقابل انکار آن در بهبود سلامت دانش آموزان، مورد توجه همه کشورهای جهان قرار گرفته است و در حالیکه تا ده سال گذشته تنها در حدود 35 تا 40 کشور، برنامه توزیع شیر مدارس اجرا می شد، با توجه به اهمیت و نقش شیر در سلامت و رشد جسمی و فکری دانش آموزان، امروزه در حدود 100 کشور جهان، برنامه شیر مدارس اجرا می گردد. از طرفی تقریباً در اکثر کشورها سالانه برای هر دانش آموز بین 20 تا 52 کیلوگرم در 100 تا 260 نوبت (200 میلی گرم در هر نوبت) شیر در مدارس توزیع می گردد و اعتبار قابل توجهی برای اجرای برنامه اختصاص داده می شود.

اين در حالي است كه شیر بی یال و دم آموزش و پرورش خوزستان در معرض خطر انقراض است؛ هر سال زمان توزیع شیر به تعویق افتاده و از میزان آن هم کم شده است و چه بسا امسال دیگر توزیع نشود.

دانش‌آموزی که کیف دستش بود و در هوای سرد کاملا خودش را پیچانده بود تاکید کرد: از شروع سال تحصیلی تاکنون در مدرسه به ما شير نداده اند.

پدر یکی از دانش‌آموزان که به همراه پسرش عازم مدرسه بود دیگر مخاطب ما شد.

از او در مورد توزیع شیر در مدرسه پرسیدم که بیان داشت: ما در رسانه‌ها خبر توزیع شیر را دیدیم، ولی هنوز از بچه‌ام نشنیدم که بگوید در مدرسه شیر توزیع می‌شود.

وی برای تایید گفته‌هایش از پسرش پرسید که شیر در مدرسه شما توزیع می‌شود، پسرک با نگاهی به من و پدرش گفت؛ شیر!

با کمی فکر و تأمل گفت: زمانی که در مدرسه پیش‌دبستانی بودیم به ما شیر می‌دادند. از پدر دانش‌آموز پرسیدم که آیا شما این موضوع را از مدرسه پیگیری کردید؟ بیان داشت: گفتند توزیع می‌شود، ولی زمانش را اعلام نکردند.

شعباني پدر یکی از دانش‌آموزان که دو فرزندش در مدرسه حضور دارند، بیان داشت: در طول سال و از زمان اعلام خبر توزیع شیر تاکنون شیر در مدرسه‌ بچه‌هایم توزیع نشده است.

وی که از عملکرد آموزش و پرورش در محل تحصیل فرزندانش گلایه داشت، گفت: توزیع شیر در مدرسه را بی‌خیال شدیم، ولی هر ماه یک کاغذ دست بچه‌هایم است و از من برای کمک به مدرسه پول می‌خواهند.

معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در روز 14 آذر ماه از توزیع شیر با اعتبار اولیه ای بالغ بر 71 میلیارد ریال در 16 آذرماه در خوزستان خبر داد اما دو ماه از 16 آذر گذشت و از توزيع شير در مدارس خوزستان خبري نشد.

سيروس خدادادي در بخش ديگري از اين گفت و گو گفت: با توجه به قیمت متوسط شیر استریل پیش بینی می شود تا پایان سال 25 نوبت شیر بین هر دانش آموز جامعه هدف توزیع گردد، اما دريغ از يك نوبت توزيع شير در مدارس خوزستان!

با توجه به اينكه سرانه مصرف شير در خانواده هاي ايراني پايين است و مصرف که این ماده لبنی در روند رشد دانش‌‌آموزان نقش مؤثری دارد در رابطه با وضعيت تغذيه و رشد كودكان نگراني هايي به وجود مي آيد.

کوتاهی قد و کم‌وزنی در بین دانش‌آموزان و کودکان خوزستانی دیده می‌شود از آنجایی که سن رشد دانش‌آموزان در مدارس سپری می‌شود، مدارس بهترین مکان‌هایی هستند که می‌توان در خصوص استفاده از مواد غذایی مفید فرهنگ‌سازی شود اما متاسفانه مسئولان آموزش و پرورش ما همچنان براي توزيع شير در مدارس كوتاهي مي كنند.

باید در نظر داشت که در فرهنگ‌سازی مصرف شیر، توزیع این ماده غذایی در مدارس حرف اول را می‌زند ولی با وجود تاخیر و سیر نزولی تعداد نوبت‌های توزیع شیر، فرهنگ‌سازی در این زمینه دچار اختلال می‌شود و می‌توان گفت اگر شرایط توزیع شیر با این روند ادامه پیدا کند در آینده تنها صورت مسئله توزیع شیر مدارس باقی می‌ماند.

متاسفانه با تمام اهمیتی که این قضیه دارد، گاهی کم توجهی‌هایی صورت می‌گیرد به طوری که از بدهی به شرکتهای لبنی و تامین نشدن اعتبار توزیع شیر خبر می‌رسد به طوری که گفته شده به دلیل بدقولی‌ها و بدحسابی‌هایی که سال گذشته وزارت آموزش و پرورش در پرداخت مطالبات داشته، صنایع لبنی تمایلی به عقد قرارداد توزیع شیر مدارس ندارند و این مساله موجب نگرانی دانش آموزان، خانواده‌ها، مربیان و کسانی که سلامت دانش آموزان برای آنها مهم است، شده است.

به اعتقاد همه مسئولان و مردم یکی از هدفمندترین یارانه ها در کشور، یارانه شیر مدارس است. بدون شک عدم اجرای برنامه شیر مدارس ضربه سنگینی بر بهداشت و سلامت کودکان و دانش آموزان یعنی آینده سازان جامعه وارد می نماید.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
comment
0
0
comment متاسفانه اعتبار بهانه ای شد برای مدارس حتی پول کاغذ امتحانات از دانش آموز می گیرند.چه برسد به شیر رایگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار