شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۷
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان:اولین جلسه کارگروه تالابهای استان خوزستان به ریاست استاندار خوزستان در روز جهانی تالابها تشکیل شد.در این جلسه دکتر مقتدایی استاندارخوزستان به ضرورت توجه و اولویتهای برنامه در مدیریت تالابها تاکید نمود.ایشان از ارائه راهکارهای موقت برای حفظ موقعیت فعلی در تالابها و جلوگیری از تخریب بیشتر آنها ، از مسئولین خواست تا با ارائه طرح مطالعاتی مصالحت آمیز،محیط زیست و صنعت و ارائه راهکارهای مناسب جهت حل مشکلات موجود اقدام شودو باتوجه به نقش و وظیفه هر یک از ارگانها و سازمانها درخصوص تعهدات خود نسبت به تالابها عمل نمایند . وی خواستار تقویت و حفظ حق آبه تالابها با همفکری سازمان آب و برق و محیط زیست استان شد و گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هم برای سالهای پرآبی و هم خشکسالی مدیریت در همه شرایط شود.
ایشان با اشاره به فعالیتهای اقتصادی و صنعتی در تالاب گفت: نباید تالاب هزینه توسعه این بخشها را متحمل شود .اگر قرار است از تالاب نفت استخراج گردد نباید برای دسترسی ، تالاب را با جاده به بخشهایی تقسیم کنیم .دکتر مقتدایی خواستار تقویت شهرستانهایی که دارای تالاب هستند شد و گفت:این شهرستانها باید مشکلات این حوزه را با جدیت پیگیری و در رفع آن اقدام نمایند و از توانهای گردشگری و صیادی تالاب برای حفظ اقتصادی تالاب بهره برداری شود . استاندار خوزستان با اشاره به تغییرات استان از لحاظ صنعتی نسبت به 30 سال گذشته باید باز تعریف جدیدی از بهره برداری تالاب ایجاد گردد.
وی تالابها را از منابع بزرگ خدادادی دانست که بدون کوچکترین هزینه ای 5 هزار شغل برای مردم منطقه ایجاد نموده و در بخش دام و صیادی نیز از منابع باارزش دامداری برای استان به حساب می آیند.استاندار خوزستان از محیط زیستو مرکز آبزی پروری استان خواستتا مطالعات بهره برداری مصالحت امیزی درخصوص بهره برداری از تالاب انجام دهند.وی ادامه داد :کارگروه تالاب و سواحل به عنوان یک مصوبه شورای عالی باید مشکلات آن به ضورت جداگانه برای تالاب و هم  برای سواحل مورد بررسی قرار گیرد و بعد در جلسه شورای عالی در سطح ملی مطرح گردد.
استاندار در بخش پایانی سخنان خود از تشکل سازمانهای مردم نهاد با تخصص حفاظت از تالابها تاکید نمود و گفت: باید در این زمینه سازمانهای مردم نهاد که در حفظ تالاب دارای تخصص هستند وارد شوند و نباید برای حفاظت از تالاب به ارگان دولتی وابسته باشند و به صورت مستقل در کار خود با جدیت تلاش نمایند.
در این جلسه مهندس لاهیجان زاده با ارائه گزارشی از توانمندیهای تالابهای استان ارائه نمود و با اشاره به کتاب تالابها ؛ تالابها را شاهکار خلق درون زمین اشاره نمود و گفت: برخی از توان تالاب شادگان وجود 5هزار صیاد و برداشت 15هزارتن ماهی به همراه 15هزار صیاد پرنده از توان اقتصادی بالای این تالاب است که باتوجه و حفظ آن می توان بدون صرف هزینه هم درآمدزایی و هم محیط زیس سالمی برای مردم منطقه داشته باشیم . در این جلسه هریک از اعضا با ارائه مشکلات راهکاری مناسب جهت حفظ تالابهای استان ارائه نمودند.
شهریار عسکری : روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار