شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۲۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۸
حالا با وجود اعلام آمادگی مسئولین توسعه نیشکر برای برداشتن زه آب نیشکر از تالاب و هدایت به سمت خلیج فارس فعالین محیط زیستی باید تصمیم خود را بگیرند
شوشان - سعید رازقی/ کارشناس محیط زیست
تالاب ها به علت تنوع گیاهی و جانوری ، پناهگاه حیات وحش و تاثیرگذاری مطلوبی که بر زیست بوم منطقه دارند، دارای ارزش و اهمیت محیطی و اقتصادی برای انسان و دیگر موجودات و جانوران هستند.
با وجود کارکردهای مثبت تالاب ها همه روزه اخبار متفاوتی از تخریب و نابودی این مناطق با ارزش در رسانه ها منتشر می شود.
تالاب بین المللی شادگان یکی از آنهاست که از شمال به شهرستان شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از مغرب به جاده دارخوین و آبادان و از شرق به آب های خورموسی محدود می شود و در سال 1353 در کنوانسیون رامسر ثبت شد.
تالاب بین المللی شادگان با مساحت 537 هزار و 700 هکتاری عنوان یکی از بزرگترین تالاب های جهان را به خود اختصاص داده است.
تالاب شادگان ششمین تالاب بین المللی کشور به علت عواملی چون خشکسالی های اخیر ، ساخت سدها و فاضلاب های صنعتی - اسیدی ناشی از توسعه پرشتاب صنعتی خوزستان و خسارت های ناشی از جنگ تحمیلی به تدریج از رتبه پنج بین المللی به رتبه 18 و در 2 سال گذشته به رتبه 22 نزول یافته است.
تالاب در ماه هایی که زمین های کشاورزی هم نیاز به آبیاری نداشته باشد ، بی آب می ماند .بدون آب وسعت خشکی تالاب بیشتر می شود و در پی آن تصرفات ، ترددها و تخریب ها نیز افزایش می یابد .
زمانی که آب تالاب تامین نشود و حیات تالاب برنگردد انواع تهدید ها برای تالاب بوجود می آید .
تخلیه فاضلاب صنایع فولاد ، از مسیرهای ورودی به تالاب مانند مالح و نهر بحره نیز مشکلات این تالاب را دوچندان کرده است .
بخش جنوبی تالاب شادگان اکنون با مشکلات ناشی از مجتمع های پتروشیمی روبروست . 30 مجتمع پتروشیمی به صورت متمرکز در مجاورت تالاب شادگان فعال است .صید ماهی در تالاب در سال های اخیرکمتر از 2 هزار تن بوده است.
تالاب شادگان در گذشته مامن مناسبی برای تامین معیشت 5 هزار نفر از ساکنان این شهر و روستاهای اطراف آن بود که با صید سنتی ماهی و پرنده و کارهای کشاورزی و دامداری امرار معاش می کردند. تالاب شادگان از سه بخش آب شیرین در شمال، آب لب شور در مرکز و آب شور در جنوب تشکیل شده است.
کم آبی ناشی از رعایت نکردن حق آبه تالاب در طرح های آبیاری و سد سازی رودخانه جراحی از مشکلاتی است که در بالا دست تالاب جریان دارد .
در سنوات گذشته شرکت توسعه نیشکر با منحرف کردن زه آب واحدهای شرقی خود(دعبل خزایی، فارابی و سلمان فارسی) و وارد کردن آن به قسمت لب شور تالاب بنا به درخواست مسئولین محیط زیست سعی داشت به حل مشکل کمک شود. این شرکت در چند سال گذشته با ایجاد کانلی در صدد این بود که زه آب واحدهای خود را به خلیج فارس منتقل کند تا اینکه مسئولین وقت محیط زیست پس از بررسی های تخصصی تصمیم می گیرند که زه آب نیشکر را که بار آلودگی ندارد و به دلیل مبارزه بیولوژیک در مزارع نیشکر اثری از سموم آفت کش ها در آن یافت نمی شود و تنها دارای EC می باشد برای احیای تالاب از سمت لب شور تالاب واردکنند. این کار صورت گرفت.
با وجود اینکه هیچ یک از حق آبه های تالاب پرداخت نمی شد زه آب نیشکر تنها منبع احیای تالاب شد. این در حالی است که چندی پیش مدیرعامل توسعه نیشکر در مصاحبه ای با خبرنگاران اعلام کرد که اگر لازم باشد بطور کلی زه آب را از تالاب بر می داریم و آن را به سمت خلیج فارس که کانال آن را آماده کرده ایم هدایت می کنیم.
اما این زه آب ظاهراً در منطقه و روستاهای همجوار تالاب نیز درگیری های اجتماعی بوجود آورده چراکه اکثر روستائیان خواستار استفاده از این زه آب جهت کشاورزی هستند.
حالا با وجود اعلام آمادگی مسئولین توسعه نیشکر برای برداشتن زه آب نیشکر از تالاب و هدایت به سمت خلیج فارس فعالین محیط زیستی باید تصمیم خود را بگیرند و به نقش احیا گر نیشکر در تالاب شادگان اعتراف کنند یا در غیر اینصورت باید عواقب ناشی از برداشتن زه آب و خشک شدن احتمالی تالاب را به جان بخرند و چالش های اجتماعی ناشی از خشکی تالاب را پاسخگو باشند . مسئله استفاده از زه آب آنقدر اهمیت داشته است که مسئولین محیط زیست کشور در دولت قبلی (مهندس محمدی زاده) از شرکت توسعه نیشکر خواست که سهمی از زه آب خود را برای تالاب محفوظ نگه دارد. در نتیجه اعلام آمادگی توسعه نیشکری ها برای برداشتن زه آب خطر دیگری است که تالاب شادگان را تهدید کند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
comment
1
0
comment آقای محترم! وقتی روی خودتون اسم کارشناس محیط زیست می ذارید باید از محیط زیست حمایت کنید نه دیگران! بهتره تشریف بیارید به کتابخونه اداره کل محیط زیست خوزستان و مطالعه اثرات پساب های نیشکر روی تالاب شادگان را مطالعه فرمایید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار