شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۴
مردم شوش با قومیت ها و لهجه های مختلف لر ، عرب ، دزفولی ، بختیاری، و همگام با مردم متدین و انقلابی ایران در 22بهمن 1357 پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل (ره) را جشن گرفته و خود را برای کمک به تثبیت اعتلای انقلاب و ارزش های اسلامی آن آماده می کردند که ضدانقلاب وابسته به ساواک به همراه گروه‏های چپ و تجزیه‌طلب‌های تحت امر رژیم بعث، آتش جنگ داخلی را در مناطقی از کردستان و کرمانشاه و آذربایجان غربی شعله‌ور کرده ،که تعدادی از جوانان انقلابی شوش برای حفاظت از انقلاب و کمک به دیگر نیروها راهی مناطق مذکور شده و وارد صحنه های نبرد شدند.در این زمان اخبار تحرکات نیروهای بعثی صهیونیستی وقت عراق در مناطق از خوزستان به گوش رسید .

 که این بار تعدادی دیگر از جوانان شوش به فرماندهی سردار جانباز غلامعباس قلاوند راهی مناطق خرمشهر و شلمچه می شوند. و در هفته اول تهاجم رژیم بعث وقت عراق به کمک رزمندگان مستقر در مناطق مذکور پرداخته و پس از آن به منظور ارائه گزارش خود راهی اهواز و پس از آن بسوی شوش حرکت می کنند. به محض رسیدن به شوش به منظور کمک به رزمندگان غرب کرخه مستقر در پل نادری راهی آنجا می شوند .اما در آنجا به آنها اطلاع می دهند که نیروهای عراقی در 5کلیومتری شهر شوش و غرب رودخانه کرخه رسیده و قصد عبور از رودخانه و تصرف شهر را دارند.

لذا نیروها ی شوش به منظور دفاع از شهر بلا فاصله برمی گردند. و با جمع آوری نیروهای ارتش که به صورت پراکنده در شهر و اسکان ها در مناطق امن . در تاریخ 8/7/59 سردار جانباز قلاوند به سازماندهی حدود 20نفر از نیروهای ارتشی و بسیج و سپاه و با حداقل تجهیزات به منظور جلوگیری از نصب پل روی رودخانه کرخه و عبور نیروهای عراقی و تصرف شوش راهی منطقه اطراف روستای دبات می شوند. در آنجا با نیروهای عراقی درگیر می شوند ، که این درگیری علاوه بر اینکه مانع عبور نیروهای عراق از رودخانه شد. موجب عقب نشینی آنها از منطقه گردید.

که پس از این عملیات نیروهای عراقی شهر شوش را بمباران و تعدادی از شهروندان شهید و مجروح شدند . و در تاریخ 9/7/1359 شهر مورد تهاجم ناجوانمردانه توپخانه و خمپاره های ارتش عراق قرارگرفته و تخلیه می شود. و این وضعیت بمدت 18 ماه به طول می کشد. که با انجام عملیات بزرگ و موفقیت آمیز فتح المبین در تاریخ دوم فروردین سال شصت و یک شوش و مناطق اطراف آن از برد خمپاره و توپخانه نیروهای عراقی خارج و مردم آن در تیر یا مرداد ماه همان سال به منظور شروع مجدد زندگی و فعالیت خود و انجام پاکسازی و بازسازی با کمک مسئولین به شهر برمیگردند.

و بعد انجام عملیات بیت المقدس و آمادگی رزمندگان اسلام برای انجام عملیات والفجر مقدماتی ، با پیگیری و تلاش سرداران شهید حسن درویش ، صفر احمدی و سردار حشمت حسن زاده رزمندگان شوش در قالب گردانی بنام شهید دانش و به فرماندهی سردار سعید نجار جمعی تیپ 15 امام حسن (ع) سازماندهی ودر این عملیات بکارگیری و بعد از ایثار و رشاتها ی فراوان تعدادی از بهترین فرزندان شوش در این عملیات شهید ، اسیر ، مفقود و مجروح می شوند . و نیروها باقی مانده به منظور کمک به تثبیت وضعیت پیش آمده در منطقه عملیاتی بکارگیری می شوند.
برچسب ها: گردان ، شهید دانش ، شوش
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار