شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۶۲۹
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۰
بدنبال دعوت شهردار اهواز از کارشناسان:
از همه اینها مهمتر توجه به سفارش های موکد رهبرمعظم وحکیم انقلاب در خصوص معماری سنتی واسلامی در کلان شهرهاست و پیشنهاد می شود حتما ردیف خاصی در بودجه به این امر مهم اختصاص داده تا هم شهردار و هم شورای محترم ولایت پذیری خود را برخ سایرمدیران در سایر استان ها بکشند ونشان دهیم خوزستان همیشه مطیع فرامین حضرت آقا وپیش قدم در این راه است .
 یوسف مندنی زاده الهی اشاره: شهردار محترم اهواز در نشست اخیر خبری خود در جمع اهالی رسانه ، ضمن تشریح بودجه سال 93 شهرداری اهواز از همه صاحبنظران ، کارشناسان و نخبگان درخواست نقد آن را داشته اند. نوشتار ذیل نقدی است بر بودجه سال 93 شهرداری اهواز که از نظرتان می گذرد: 
بهتر دیدم مطلب را با ضرب المثلی از فرهنگ غنی وکهن ایرانیان ابتدا کنم که :چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن .
به واقع در چند کلمه عامیانه چقدر معنی ومحتوی نهفته شده ویکی از اصول مهم اقتصاد کلاسیکی دوران معاصر را به ساده ترین وجه توضیح می دهد که از فهم دقیق و تئوریک جامعه سنتی ایران عزیز حکایت دارد .
درمطلب فاین تذهبون یک ، راقم این سطور به صورت گذرا مطلبی در خصوص بودجه به شدت کاهش یافته استان خوزستان گفته شد و اینکه در دوره دکتر احمدی نژاد بودجه استان با رشد چند صد درصدی مواجه بوده ،ولی ظاهرا به مذاق برخی دوستان خوش نیامد و شاید منظور آنها که می گویند پول نفت در این هشت سال دولت نهم و دهم کجا رفته خبر ندارند. بودجه های استانی در کل کشور بشدت رشد داشته و احتمال دارد بخشی از پول نفت دورو بر خودمان باشد ولی عده ای باز خودشان را به بی خبری می زنند؟!
هرچند به جهت تورم وتحریم ها وچه وچه ..و رکود، بودجه امسال  به شدت انقباضی بسته شده و باید فکری برای جایگزینی کسری ها بوسیله مدیران ارشد استان و نمایندگان محترم مجلس در استان بشود و شاید در زمان تنظیم متمم بودجه و یا پیگیری دو درصد سهم نفت برای جبران آسیب ها فرصت مناسبی پیش آید که نباید از آن غفلت کرد .
و یا حتی در خصوص مساعدت های دولت در مباحث محیط زیستی ،حداقل بخشی ا ز این کاهش فاحش بودجه جبران گردد ؟! ولی باور دارم چنانچه مدیران محترم به وظایف خود بخوبی عمل نمایند ،بسیاری از کارهای بزرگ را می شود براحتی بانجام رسانید.

لازم است مختصرا خاطره ای بیان کنم از باب تنبه اذهان ،هرچند شاید برخی دوستان فکر بد کنند ولی ذکرآن خالی از لطف نیست ،در دوران دفاع مقدس بنده مدتی مسئول قبضه خمپاره انداز 120 م م بودم وکمبود ها وتحریم ها ی دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی خصوصا امریکا مارا برآن داشت تا در مصرف مهمات بشدت صرفه جویی کنیم ،ولذا سهمیه هرقبضه سه گلوله در روز بود و بیشتر ازآن حق شلیک نداشتیم مگر با اجازه وتقاضای مسئول محور ،ولی باور بفرمایید با همین مقدار ناچیز ومدیریت صحیح واندکی پارتی بازی از سوی دوستان تسلیحات تیپ امام حسن (ع)هروقت نیاز جدی احساس می شد بهترین و بیشترین آتش تهیه متعلق به قبضه ما بود ،و سایرین از این بابت شگفت زده می شدند ؟!
بگذریم بهرحال چنانچه مدیریت صحیح وکارآمد باشد در بحث منابع، این استان خیلی بهتر وسریع تر شکوفا خواهد شد ،اما چه کنیم تا حرفی زده می شود. برخی دوستان شروع می کنند به گله و محکوم کردن ،با اینکه آقای الهی که تحصیلات حوزوی ودانشگاهی در رشته علوم انسانی دارد  به امورات فنی و سخت افزاری چه کاری ،وچه اطلاعاتی دارد ؟
آخر انسان از کدام کم لطفی بنالد ،دوست من اگرشما مطالعه جانبی واطلاعات عمومی کمتری دارید گناه دیگران چیست ؟مگرفهم همه یکسان است. مثلا برای فهم اینکه فاصله سیاره ماه بزمین اندک است و بهمین خاطر بزرگتر دیده می شود ،ویا اینکه فاصله ماه تا زمین سیصدوسی هزارکیلو متر است ولی مشتری با آنکه هزار برابر زمین است ولی کوچک تر دیده می شود چون بسیار دورتر از ماه می باشد ،برای فهم اینها حتما باید نظریه پرداز علم نجوم باشید،ویا اطلاعات فنی می خواهد ؟!
واما در خصوص بودجه شهرداری کلان شهر اهواز که اخیرا تقدیم شورای محترم اهواز گردید ،هرچند اندکی دیر شده ولی هنوز فرصت برای کارشناسی و نقد آن وجود دارد و صاحب نظران در این خصوص با نظرات خود به شورا کمک نمایند.

آنچه از ارقام ومصاحبه های مدیران شهری بما رسیده ظاهرا بودجه سال 92 با یک جهش مناسب نسبت به سال قبلش حدود هفتصد میلیارد بوده است. در مصاحبه اخیر شهردارمحترم اهواز عنوان شد تا بحال سیصدو هفده میلیارد (دی ماه) محقق شده است که بر اساس مستندات موجود ، البته بیش از 150میلیارد تومان آن از محل مالیات بر ارزش افزوده بوده است و نه عوارض و سایر منابع داخلی شهرداری! همچنین  مهندس نوشادی معاون برنامه ریزی و توسعه شهردار اهواز پبشتر در مصاحبه ای گفته بود: تا آخرسال چهارصد و هشتاد میلیارد محقق خواهد شد. البته بصورت پیش بینی واز منابع داخلی شهرداری و کلا آماری که ارائه داد می شود فعلا منابع داخلی می باشد .

حال با یک حساب سر انگشتی می توان گفت اگر تا پایان سال 92 حدود پانصد میلیار محقق شود هنوز حدود سی درصد بودجه محقق نشده و کسری معادل دویست میلیاردتومان خوهد داشت ؛

نکته مهم آنکه بودجه شهرداری چارچوبه اش با بودجه کل کشور متفاوت نیست و بر اساس تورم موجود در کشور طی سالیان گذشته چیزی حدود سی درصد می باشد واین یک ضریب رشد منطقی است. اگر هرسال معادل همین مقدار بودجه رشد داشته باشد ودرکنار آن مطلب مهمتر درآمد داخلی شهرداری اهواز است که تقریبا هرسال از یک رشد منطقی برخوردار بوده ،برای مثال در طی سال 1388 درآمد داخلی به ترتیب 166میلیارد و در سال 89 حدود 177 میلیارد (رشد سال به سال 11میلیاردی) ، و در سال بعد حدود 257 میلیارد (رشد حدودا 80میلیارد تومانی نسبت به سال قبل )، و در سال 91 حدود 397 میلیارد بوده (یعنی رشد حدودا 140میلیاردی نسبت به سال قبل) ودر سال 92 تا حدود آذرماه 317 میلیارد درآمد داشته و ظاهرا گفته شده تا پایان سال به چیزی حدود 480 میلیارد درآمد داخلی خواهد رسید.
حال وقتی در بهترین سال که 91 بوده - از نظر رشد عددی درآمد نسبت به سال قبل-  وحداکثر د رآمد شهرداری به نسبت سال قبل آن 140 میلیارد افزایش داشته و از طرفی با توجه به پیش بینی ها، تا پایان امسال فقط 80 میلیاردنسبت به سال قبل(92) افزایش مشاهده می شود - یعنی رشدی ضعیف تر از سال91- بر اساس چه فرمولی بودجه پیشنهادی سال آینده از حدود هفتصد میلیارد کنونی به یکباره به 1200 میلیارد افزایش پیدا می کند ؟!

درست است که بودجه، یک پیش بینی برای سال مالی شهرداری است اما باید دانست که برنامه شهرداری بر اساس همین بودجه تعریف و تدوین می شود. ضمن آنکه با توجه به وضعیت خاص اقتصادی کشور، رکود ساخت و ساز، عدم پرداخت عوارض صنایع آلاینده-بر اساس گفته شهردار محترم- و همین طور عدم پرداخت مطالبات شهرداری ها از سوی دولت و عدم کمک دولت در این خصوص و نهایتا سهم صفر درصدی مشارکت بخش خصوصی در پروژه های شهری در سال های اخیر به اذعان مستندات موجود ، عدم واقع بینی در تدوین بودجه و تکیه صرف به اعداد و ارقام درشت عوارض وتبعاتی دارد که ازجمله آن افزایش توقعات مردم  ونابسامانی در کارها وعدم تشخیص اهم ومهم واحیانا مصرف بودجه در جای غیر لازم می باشد.

حال چنانچه بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم بدوراز سیاه نمایی باید گفت در وحله نخست چنانچه این بودجه محقق شود قطعا شاهد یک شکوفایی وانقلابی در اهواز خواهیم بود وچهره شهر رامتحول می کند ،وحتی شاید تا حدودی بحث اشتغال جوانان غیرتمند اهواز را حل نماید .ولی در صورت عدم تحقق این بودجه ( که از ظاهر آن و اوضاع اقتصادی جامعه و سابقه رشد بودجه شهرداری و درصد تحقق آن در یکدهه گذشته و حتی در بهترین سالهای درآمدی) پیداست قطعا تاثیرات منفی بر کارهای عمرانی خواهد گذاشت. ضمن آنکه از حیث روانی هم مدیران شهری دچار سردرگمی خواهندشد . پیشنهاد می شود که رقم بودجه بر اساس واقعیت های موجود، منابع قطعی درآمدی، وضعیت شهرداری و عملکرد بودجه ای و درآمدی شهرداری در سالهای گذشته تعیین و اعلام شود.

نکته قابل توجه آنکه ظاهرا کل بودجه عمرانی استان امسال کاهش سی درصدی داشته نسبت به سال قبل و احتمالا حدود هفتصد میلیارد است. هرچند بصورت واضح ازگفتن رقم آن دوستان امتناع می کنند؛ ولی با همین اعداد وارقام هنوز بودجه بودجه پیشنهادی شهرداری محترم اهواز بسیار بالاتر از کل بودجه عمرانی استان می باشد ،حال چطور می توان انتظار داشت چنین بودجه ای باز محقق شود و جای سئوال دارد ؟

درضمن بوجه معمولا در شهرداری از دو منبع حاصل می شود ، منابع داخلی و بیرونی ، منابع داخلی که سهم اصلی را برعهده دارد معمولا از طریق کسب عوارض و ساخت وسازهای بدست می آید که با توجه به تورم و رکود همزمان حاکم در اقتصاد کشور لذا خیلی نمی توان بر افزایش آن در سال آینده امیدوار بود ؛ومنابع بیرونی هم که بخش عمده آن کمک های دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی است و آن نیز متاسفانه با عنایت به کاهش بودجه استان و نیز عدم توفیق مدیران درکل استان وهمچنین  اهمیت کم به بخش خصوصی از سوی برخی نهاد ها به خصوص بانک های استان در این زمینه هم نمی شود خیلی حساب باز کرد  (البته این بحث نیاز به مجال بیشتری دارد)

 از همه اینها مهمتر توجه به سفارشهای موکد رهبرمعظم  وحکیم انقلاب در خصوص معماری سنتی واسلامی در کلان شهرهاست و پیشنهاد می شود حتما ردیف خاصی در بودجه به این امر مهم اختصاص داده تا هم شهردار و هم شورای محترم ولایت پذیری خود را برخ سایرمدیران در سایر استان ها بکشند ونشان دهیم خوزستان همیشه مطیع فرامین حضرت آقا وپیش قدم در این راه است . 

در پایان معروض  می دارد که نکند برای تحقق بودجه بدون کارشناسی و به صورت خام به فکر فروش سرمایه ها ومنابع شهرباشیم. چرا که منابع ، سرمایه ای متعلق به آیندگان هم هست. پس بهترآنست درصورت نیاز واجبار حداقل با ایجاد ارزش افزوده وتبدیل منابع به سرمایه های بهتر از خام فروشی پرهیز کنیم ، هرچند صلاح مملکت خویش را خسروان دانند/. یاعلی ..

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۰
comment
comment
بی خیال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
comment
2
5
comment ما متوجه نشدیم شما با لیسانست متخصص چی هستی؟بی خیال
پاسخ ها
comment
كارمند
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
comment
comment اولآ ايشان دكتري حقوق دارند دومآ ربطي به مدرك ندارد . مطالب ايشان فني و دغدغه هر شهروندي ميباشد .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
comment
0
0
comment اقاى الهى اطلاعات خيلى بود تشكر
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
comment
0
1
comment صبح بخير مندني
comment
ابو الفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
comment
0
1
comment سلام، أفاي مندنى زاده ،،اشكالاتي بر تحليل شما وارداست كه مختصر ان خدمت تان عرض مي گردد .در انجا كه ذكر نموده ايد < وقتي ما در سال ٩١ مبلغ ٣٩٧ ميليارد تومان درامد داشته ايم و ١٤٠ ميليارد تومان نسبت به سال ٩٠ افزايش داشته ايم چرا بودجه سال ٩٣ از ٧٠٠ ميليارد تومان به ١٢٠٠ ميليارد تومان افزايش يافته است>
اولا : بودجه پيشنهادي سال ٩٣ مبلغ ١٢٠٠ ميليارد تومان نمي باشد و مبلغ ١٠٢٠ ميليارد تومان است.
دوما : شما منابع داخلي بودجه را برسي نموده ايد ولي در پايان با كل بودجه مقايسه كرده ايد ؟! شما گفته ايد ١٤٠ ميليارد تومان درامد هاي سال ٩١ نسبت به سال ٩٠ افزايش داشته يعني رشد ٥٤ درصدي در صورتي كه منابع داخلي بودجه سال ٩٣ از مبلغ ٤٨٠ ميليارد تومان بودجه سال ٩٢ به مبلغ حدود ٦٢٢ ميليارد تومان در بودجه ٩٣ افزايش يافته يعني رشد ٣٠ درصدي كه بسيار معقول و كارشناسي و با توجه به روند درامدي و... پيش بيني گرديده است
سوما : نمي دانم رشته تحصيلي شما چيست شهرداري در سال ٩١ هما نطور كه شما گفته ايد درامد هاي داخلي ان ٥٤ درصد رشد داشته در بدترين سال از نظر ركود اقتصادي... جگونه غير كارشناسي است كه در سال ٩٣ كه روند روبه رشد اقتصاد كشوراست ....
و نكات ديگر كه مجال ان در اينجا نيست
comment
ابو الفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
comment
1
0
comment سلام، أفاي مندنى زاده ،،اشكالاتي بر تحليل شما وارداست كه مختصر ان خدمت تان عرض مي گردد .در انجا كه ذكر نموده ايد < وقتي ما در سال ٩١ مبلغ ٣٩٧ ميليارد تومان درامد داشته ايم و ١٤٠ ميليارد تومان نسبت به سال ٩٠ افزايش داشته ايم چرا بودجه سال ٩٣ از ٧٠٠ ميليارد تومان به ١٢٠٠ ميليارد تومان افزايش يافته است>
اولا : بودجه پيشنهادي سال ٩٣ مبلغ ١٢٠٠ ميليارد تومان نمي باشد و مبلغ ١٠٢٠ ميليارد تومان است.
دوما : شما منابع داخلي بودجه را برسي نموده ايد ولي در پايان با كل بودجه مقايسه كرده ايد ؟! شما گفته ايد ١٤٠ ميليارد تومان درامد هاي سال ٩١ نسبت به سال ٩٠ افزايش داشته يعني رشد ٥٤ درصدي در صورتي كه منابع داخلي بودجه سال ٩٣ از مبلغ ٤٨٠ ميليارد تومان بودجه سال ٩٢ به مبلغ حدود ٦٢٢ ميليارد تومان در بودجه ٩٣ افزايش يافته يعني رشد ٣٠ درصدي كه بسيار معقول و كارشناسي و با توجه به روند درامدي و... پيش بيني گرديده است
سوما : نمي دانم رشته تحصيلي شما چيست شهرداري در سال ٩١ هما نطور كه شما گفته ايد درامد هاي داخلي ان ٥٤ درصد رشد داشته در بدترين سال از نظر ركود اقتصادي... جگونه غير كارشناسي است كه در سال ٩٣ كه روند روبه رشد اقتصاد كشوراست ....
و نكات ديگر كه مجال ان در اينجا نيست
comment
ابو الفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
comment
1
1
comment سلام،آقای مندنى زاده ،،اشكالاتي بر تحليل شما وارداست كه مختصر آن خدمت تان عرض مي گردد .در انجا كه ذكر نموده ايد < وقتي ما در سال ٩١ مبلغ ٣٩٧ ميليارد تومان درامد داشته ايم و ١٤٠ ميليارد تومان نسبت به سال ٩٠ افزايش داشته ايم چرا بودجه سال ٩٣ از ٧٠٠ ميليارد تومان به ١٢٠٠ ميليارد تومان افزايش يافته است>
اولا : بودجه پيشنهادي سال ٩٣ مبلغ ١٢٠٠ ميليارد تومان نمي باشد و مبلغ ١٠٢٠ ميليارد تومان است.
دوما : شما منابع داخلي بودجه را بررسي نموده ايد ولي در پايان با كل بودجه مقايسه كرده ايد ؟! شما گفته ايد ١٤٠ ميليارد تومان درامد هاي سال ٩١ نسبت به سال ٩٠ افزايش داشته يعني رشد ٥٤ درصدي در صورتي كه منابع داخلي بودجه سال ٩٣ از مبلغ ٤٨٠ ميليارد تومان بودجه سال ٩٢ به مبلغ حدود ٦٢٢ ميليارد تومان در بودجه ٩٣ افزايش يافته يعني رشد ٣٠ درصدي كه بسيار معقول و كارشناسي و با توجه به روند درامدي و... پيش بيني گرديده است
سوما : نمي دانم رشته تحصيلي شما چيست شهرداري در سال ٩١ هما نطور كه شما گفته ايد درامد هاي داخلي آن ٥٤ درصد رشد داشته در بدترين سال از نظر ركود اقتصادي... جگونه غير كارشناسي است كه در سال ٩٣ كه روند روبه رشد اقتصاد كشوراست ....
و نكات ديگر كه مجال ان در اينجا نيست...
پاسخ ها
comment
الهی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
comment
comment برادر ابوالفضل!
این توضیح شما نقض کننده مطالب آقای الهی نیست. اینکه بودجه 1020 تا بوده و نه1200 تا زیاد در اصل موضوع تغییری ایجاد نمی کند. بالاخره منابع جدیدی که بر مبنای آن شهرداری قرار است بودجه بقول شما1020میلیاردی سال آینده را محقق کند چیست؟ اگر منابع جدیدی است و اینقدر باعث رشد درامد است خوب است که شهرداری آنها را شفاف اعلام کند اگر عمدتا همان منابع سابق است پس چرا شهرداری آن را امسال نتوانسته محقق کند؟ و با اینکه امسال نتوانسته محقق کند سال آینده اینقدر افزایش داده است پیش بینی اش را؟!!! شهرداری امسال در ده ماهه اول317 میلیارد درامد داشته که 150 تای ان از مالیات بر ارزش افزوده بوده است. و این یعنی تحقق کمتر از50درصد بودجه سال 92. با این وضعیت و با توجه به اینکه قطعا منابع بیرونی شهرداری تغییر چندانی نیافته -باتوجه به وضع کشور و کمک های دولت و...- و همینطور سهم صفر درصدی مشارکت بخش خصوصی در سال های اخیر. پس چه اتفاقی قرار است سال آینده بیفتد که بودجه اینقد رشد غیرمتعارف پیدا کرده است؟
comment
بی سواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
comment
0
0
comment ای بابا باز هم جنگ قدرت اهوازبا بودجه 300 میلیاردی هم گلستان میشه 700 یا 1020 پیشکش البته اگه سهم خواهی آقایان و آقا زاده ها نباشه
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
comment
0
0
comment باسلام خدمت دوستان خوب وفهیم وشهروندان شهرداری دوست ما.یک نکته ای که جای داردخدمت همه شماعزیزان عرض کنم این است در بودجه ماپیش بینی میکنیم ودرحسابداری تحقق آن درقالب هزینه ودرآمدقابل رویت ولمس خواهدبود.اشکالات صرفادراعدادوارقام یک بحث است اماموضوعی که خداشاهده توان شهرداری اهوازرابکلی گرفته وروندتوسعه آن رابه تعویق انداخته یامیاندازدعلاوه برهمه عوامل پنهان وپیداکه همگان شاهدآن هستیم وباحساسیت دنبال میکنیم موضوعی فراترازاین حرفهاست و آن هم (مقاومت وایستادگی وشانه خالی کردن وناهماهنگی وهمکاری نکردن ادارات وشرکتهاوموسسات دولتی یاشرکتهای زیرنظر آنهاست، دریک کلام آین افرادحقوقی به خودشان اینطورالقاکرده اندکه وظیفه شهرداری کارعمرانی درشهراست.اماخودشان راموظف وملزم به پرداخت سهم عوارضی شهرداری نمیبنند.)
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار