اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
سال ۹۲ رابا همه تلخ و شیرینی هایش پشت سر گذاشتیم و وارد سال ۹۳ می شویم با یک مرور کوتاه و بازخوانی وقایع و حوادث سال ۹۲ و بررسی موقعیتهایی که پیش آمد می توان ضعف و قوتها را شناخت و با این دستاورد و تحلیل منطقی از بروز و وقوع رویدادها ،مشی و نگرش جدیدی را برای ورود به سال ۹۳ تعیین واراده را در دستیابی به اهداف متعالی و مناسب برای بهبودی و نیل به شرایط مورد نظر مستحکم و مصمم ساخت لذا ژرف نگری و تحلیل متناسب با زمان و موقعیت وقایع ماضی همراه با باور به نقش مردم در خلق این وقایع می تواند برای برداشتن گام های اصولی و محکم بسوی آینده و ممانعت از افتادن در بیراهه تعیین کننده باشند و در برنامه ریزی های آتی مؤثر واقع شوند،درایت و تیزهوشی در برخوردبا پدیده های اجتماعی لازمه تحقق و استمرار آنچه می خواهید خواهدبود .

سال ۹۲ از سوی مقام معظم رهبری به نام حماسه سیاسی،حماسه اقتصادی نامگذاری گردیده بود تا به مشارکت مردم در خلق این حماسه ها مانند همیشه تاریخ سرزمین ایران توجه گردد یعنی مردم راباور کرد و آنان نیز نقش خویش را در عرصه ها و صحنه ها و آزمونها با سربلندی و افتخار ایفا نمایند . برای تحقق این شعارمستمر اجتماعی که در دوبخش مرتبط عنوان گردید گامهای محکم برداشته شد که حضور باشکوه در انتخابات ۲۴ خرداد و نمایش همدلی و وحدت در تحقق حماسه ،بذرامید رادر میان جامعه پاشید و با همین امیدواری شکوه بی بدیل و استمرار حضور را در نمایش عظیم راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد تا حماسه سیاسی ملت با خط زرین در اوراق تاریخ نگاشته شود و به رسالت خویش عمل نمایند و به جهان پیام حضور سبز خویش را برسانند. درتحقق حماسه اقتصادی می توان استمرار هدفمندی یارانه ها را نمونه ای روشن برای این امر شمرد و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی و ارتقا در ساخت تجهیزات نظامی و پزشکی نیز قدمهایی برای خلق این حماسه دانست که خودباوری اصلی ترین عنصر محرکه بوده است همراه با این اقدامات می توان تغییر نگاه به منابع و بکارگیری هنرمندانه نیروی داخلی همراه با عزم و همت ایرانی را برای فتح قله های افتخار و بهبود وضعیت معیشتی وایجاد رفاه اجتماعی را نیز برشمرد که امید را به درون جامعه برد ه است و فعالیت مضاعف گردید . باورداشتن مردم یک حُسن نزد حاکمان است می گویند زمانی كزروس به كوروش پادشاه ایران گفت: «چرا از غنیمت های جنگی چیزی را برای خود بر نمی داری و همه را به سربازانت می بخشی؟»


كوروش گفت: «چنانچه غنیمت های جنگی را نمی بخشیدیم بنظرتان الان دارایی من چقدر بود؟» گزروس عددی را با معیار آن زمان گفت.

كوروش یكی از سربازانش را صدا زد و گفت: «برو به مردم بگو كوروش برای امری به مقداری پول و طلا نیاز دارد.»

سرباز در بین مردم جار زد و سخن كوروش را به گوششان رسانید. مردم هرچه در توان داشتند برای كوروش فرستادند. وقتی كه مالهای گرد آوری شده را حساب كردند، از آنچه كزروس انتظار داشت بسیار بیشتر بود.

كوروش رو به كزروس كرد و گفت: «ثروت من اینجاست. اگر آنها را پیش خود نگه داشته بودم، همیشه باید نگران آنها بودم. زمانی كه ثروت در اختیار توست و مردم از آن بی بهره اند مثل این می ماند كه تو نگهبان پولهایی كه مبادا كسی آن را ببرد.»

سال ۹۲ تکیه بر معنویت افزایی و زنده نگهداشتن یاد و نام شهیدان مورد تاکید و توجه قرار داده شد و حضور مستمر مسئولان در بازدید از خانواده شهدا نوید فداکاری و ایثار و استمرار در راه سرفرازان الی ربک می داد و شهیدان مورد ارج قرار گرفتند و بعنوان نمادهای مقاومت و الگوهای پر افتخار ایران اسلامی در درون جامعه جاری شدن تا از برکت نام آنها ،اخلاق مداری در روابط پررنگتر از همیشه باشد.اننخاب خوزستان برای اولین سفر ریاست جمهوری موجب خوشحالی گردید هر چند این سفر برای متقاعد نمودن خوزستانی ها به منظور ادامه عملیات تونل آب کارون بسوی شهرهای مرکزی بود و با قول طرح آبرسانی از کرخه به اهوازعملا"اجرایی شدن کارون زدایی خوزستان را تثبیت کردند و رفتند ولی مردم این دیار به رسم و سنت دیرینه مهمان نوازی ،در آنن روز سنگ تمام گذاشتند . در سال ۹۲ دستگاه تعلیم و تربیت طرحهای متعدد و پرشتابی را مطرح نمود و تغییر در مناصب موجود شتابزدگی را کنترل ننمود بلکه بر آن افزود و باران سیل آسای مصاحبه ها و صدور بیانیه های متعدد برای بهبودی وضعیت فرهنگیان تاثیری در روال جاری نداشت ! و هنوز با آموزش وپرورش مناسب با نیازها ی جامعه فاصله بسیار دارد که می توان بحث اوقات فراغت و تکریم پیشکسوتان را حلقه مفقوده این دستگاه دانست که هیچ طرح موثری در این خصوص ارائه نشده است و هنوز مکرر تیتر اخبار خبرگزاریها از سخنها می نویسند و می شودها وخبری از شدها نیست! که دوصدگفته چون نیم کردارنیست. 

در سال ۹۲حضور در مجامع بین المللی بصورت هدفمند برای معرفی ظرفیتها ، قابلیتها و توانائیهای ایرانی و توجه به استقلال و شکوفایی استعدادها و پافشاری بر مطالبات ملی در برابر بیگانه تحسین برانگیزبود . پیگیری حقوق مسلم مردم با مذاکره و مناظره در یک پروسه حساس و حرکت در جهت حفظ و مراقبت از تلاشهای علمی دانشمندان ایرانی در نشستهای متعدد دیپلماتیک توانست عزت و اقتدار نظام را در عرصه جهانی به نمایش بگذارد تا باردیگر توانمندی علمی و سیاسی فرزندانی ایران اثبات شود و همچنین در این سال تلاش برای پاسخگویی و کرامت انسانها در جامعه اسلامی ازسوی مسئولین مورد تاکید موکد قرار داشت ،طرحهای متعدد اقتصادی و تکیه شجاعانه به استمرار هدفمند کردن یارانه ها جهشی بزرگ برای شکوفایی اقتصادی و رسیدگی به محرومان و تحقق حماسه اقتصادی را رقم زد هر چند توقف یا تجدیدنظر در اقدامات به دلیل عدم وحدت رویه نهادهای مسئول گاهی فرصت سوزی را باخوددارد اماهنوز گامهای بهتری می توان برداشت و شرایط مناسب تری ایجاد نمود و امور بسیار دیگری را برای بهبود شرایط دنبال کرد و بهره گیری از عنصر شجاعت می تواند آینده خوبی را رقم زند و به بهبودی اوضاع شتاب بخشد و کارهای شجاعانه همیشه مورد ستایش قرار می گیرند، ادامه مسکن مهر و رفع کاستی ها و برداشتن محدودیتها علیرغم کمبود منابع از گامهای مثبتی بود که در دغدغه زدایی از ثبت نام کنندگان مؤثر افتاد و موجب امیدواری گردید اگر با رعایت استاندارها بتوان بدون افزایش قیمت به دست متقاضیان داد حرکت ماندگاری خواهد بود که از دولت جدید یادگار خواهد ماند ومی تواند در پروسه حماسی نقش قدرتمندی داشته باشد .باهمه زیر وبمهایی که وجودداشت ولی میزان امید در مردم ارتقا یافت.

اما در حافظه تاریخ از سال ۹۲ به عنوان یک سال تلخ و سیاه در صنعت حمل ونقل نام خواهند برد زیرا جمعی از سرمایه های انسانی به دلیل عدم مناسب سازی راهها و بی توجهی به نصب تجهیزات و خودروهای فاقد استاندارها جان خود را از دست دادند و قلب بسیاری از هموطنان را جریحه دار نمود ،سقوط مینی بوس در دریاچه سدکارون ۳ وحادثه غمبار جان باختن ۱۲ نفر از هموطنان، تصادف مینی بوس حامل ۱۸ مسافر درجاده دزفول-شوشتر و جان باختن مظلومانه ۱۲ نفر ازنیروهای جوان،سقوط یکدستگاه خودرو در کانال آب در حوالی شوش و فوت ۱۱ نفر ،سقوط اتوبوس به دره و فوت تعدادی از هموطنان، آتش سوزی اتوبوس حامل مسافران در بزرگراه قم و بسیاری تصادفات دیگر که مجال این مقال نیست البته طبق آمار منابع رسمی میزان فوت در تصادفات نسبت به سالهای قبل کاهش داشته است اما حوادث جاده ای که منجر به فوت جمعی می گردد تا مدتها تألمات روحی ناشی از آن در جامعه می ماند و موجب رکود و افسردگی اجتماعی و بی اعتمادی می شوند و شعاع آن تا دور دست خواهد رفت که با اندک تدبیر و کنترل و توجه به مناطق حادثه خیز جاده ای بخوبی می توان حوادث را به حداقل رساند. 

درکمرکش سال ۹۲ بذر تدبیر و امید برمزرعه مستعد این دیار پاشیده شد و برای گشودن بسیاری از دربها تدبیری اندیشیدند و مردی با کلید آمد، سال جدید رادر انتظار می مانیم وهمراه می شویم تا گشایش را ببینیم و از پیچها با اطمینان عبور کنیم که عنصر انتظار سرشار از امید است . باید دعا کنیم پشت دربها نمانیم و قفلها با سربلندی گشوده شوند و وارد شویم به آنسوی دربها که پراز مهربانی،رفاقت،همدلی وهمدردی، اندیشه های مسالمت جویانه و نگاههای آسمانی و اقتدا به امام است . آرزو می کنیم حوادث تلخ تکرار نگردد و کامهای شیرین از شهد گوارای خدمت برای خدمتگذاران ،به درگاه خدای یگانه مترنم به آیات قرآن و دعا شوند. امید داریم در سال ۹۳ لبخندها بیش از گریه های ۹۲ گردد و با یاری خدا وعده ها تحقق یابند.

چندساعت دیگر جلسه تودیع و معارفه و تغییرسالهای شمسی با حضور همه ایرانیان در تالار نوروز به گنجایش مردم تاریخ برگزار می شود و سال قبل گزارش کار خودرا خواهدداد و سال جدید برنامه های آتی اش را ارائه خواهدنمود ،شادمانه خوش آمدبگوییم و در کنارش قرار بگیریم تا گل لبخند بر لب ایران شکوفه زند در این تودیع باید دست سال قبل را برای حضور باشکوه مردم در خلق حماسه سیاسی به گرمی فشرد و با مهربانی بدرقه اش نمود و برای احوال خویش به او تمسک جوییم و بخوانیم: یامقلب القلوب و الابصار،یامدبراللیل و النهار،یا محول الحول والاحوال،حوّل حالناالی احسن الحال

ای تو یزدان ای تو گرداننده‌ی مهر و سپهر
بر ترینش کن برایم این زمان و این زمین.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار