اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۴۱۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸

در نظام جمهوری اسلامی ایران، نیز همانطور که از نام آن پیداست و در اصل ششم قانون اساسی صریحاً بیان شده است. امور کشور با اتکای آرای عمومی اداره می شود و از طرفی دیگر در بند های 2 و 8 از اصل سوم قانون اساسی نیز به این مسأله اشاره دارد که دولت جمهوری اسلامی ایران مؤظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم همه ی امکانات خود را برای امور زیر بکار گیرد: بالا بردن سطح آگاهی عمومی در همه ی زمینه ها با استفاده ی رسانه ها و وسایل دیگر و مشارکت عامه ی مردم در تعیین سرنوشت اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی خویش است.

بخش ظریفی از فعالیت های چند ماهه ی اخیر دکتر مقتدایی استاندار خوزستان و مجموعه ی همراه ایشان در حوزه اداری استانداری، از تشکیل کار گروههای اجتماعی و مانور های فرهنگی حکایت از آن دارد که توجه به مقوله ی مشارکت مردم در امر فرهنگ سازی و جهت پذیری در کارهای اساسی و زیر بنایی، بسیار لازم و ضروری است وهر کار بزرگ و ماندگار نیازمند دعوت عمومی و آمادگی فرهنگی عوامل اجرایی وخدماتی با تعریفی جامع از شهروند کامل وحفظ منافع مشترک می باشد.

چرا که همه ی سازمان ها، بالاخص مدیریت اجرایی دولت، برای بقاء نیازمند اندیشه های نو ونظرات بدیع وتازه اند و جریان آزاد اطلاعات با جایگاه رضایت مردمی بی ارتباط با عنصر صداقت در تربیت شهروند آگاه و سازمان یافته میسرنخواهد شد. که بازسازی نگاه مدیریتی دولت از حالت عمودی به توزیع قدرت همگانی ودعوت به مدیریت مردمی واثر گذاری حرفه ای از سوی استانداری با تغییر نگاهِ رابطه ی دولت ومردم با تکیه بر برنامه های مردم محور رییس جمهور است که ضمن ستایش، ضرورتِ حمایت و همراهی نخبگان و اهل فرهنگ را .بیش از پیش می طلبد.

یکی از این نمودها و بارقه ی این امید، برپایی گردهمایی هایی با همراهی مردم برای تولید فکر و فرهنگ سازی در عرصه های مختلف اجتماعی و اهمیت مشارکت عمومی در بعد اقتصادی با تربیت و جهت سازی نیروی انسانی سازمان یافته و گسترش منطقه آزاد اروند باهدف جذب سرمایه و حمایت از تولیدات استانی و ملزم ساختن همه ادارات و سازمان ها به خرید محصولات تولید استان است. که استاندار در ترغیب و دعوت به حضور مردم در عرصه های مختلف از جمله فعالیت های اقتصادی با محوریت شهروند آگاه، تأثیر بخشی عنصر بسیار مهم انگیزه و مشارکت سازمان یافته و نیز کشف راههای ایجاد انگیزه و استمرار بخشی به حضور پایدار نیرو و سرمایه و حفظ آن و موقعیّت سازی توسعه توسط مردم استان را بدرستی طرح ریزی نموده است. مؤیدِ درستی این هدف انتخاب مشاوران و معاونانِ کاربلد وبا تجربه و متخصص با حرفه های مختلف و تشکیل اتاق فکر وبرنامه ریز استان با محوریت خدمت رسانی بیشتر وهدف های تعیین شده است که برگزاری مانورهای فرهنگ ساز و تشکیل کارگروههای تخصصی، ازخروجی همین خرد جمعی استاندار است.

دستور به برگزاری مانورهای آگاهی بخش با عنوان های مختلف در سطح کلان شهر اهواز، شهرها و محلات ، از سوی نماینده ی عالی دولت در استان، آن هم در فضای آزاد و در معرض عمومی برای دیدار همگان وعلنی سازی این فرهنگ، خود نیز پرسش های قابل فهمی را ایجاد کرده است. وبی درنگ نقش بستن این سؤال ها در اذهان، خود به خود به خلقِ خلاقیت های حضور وتولید فکر و اندیشه در راندمان برنامه های راهبردی دولت منجر می گردد. که با حرکت سازمان یافته به «رفتار درمانی» در مدیریتِ کهنه ی دولت و پذیرش مردم در تولید فرهنگ، نگاهی جدید و روشی نو را خلق وپایه گذاری می نماید.

مانورهای اجتماعی و فرهنگی وسازمان یافته ی مردمی، هنر دانش اجتماعی است که روند امور را مورد تجزیه وتحلیل قرار می دهد و نتایج آن را به پرسش آزاد اجتماعی می گذارد؛ تا برنامه های عملیاتی شده را به اجرا در آورد. و برای جاری ساختن استعداد های پنهان نیروی انسانی وسرمایه ومنابع نیاز به زمینه سازی در فعالیت های گوناگون است تا بتوان صدای امید، زندگی وتلاش را در چرخه ی حیات جاری استان بیش از پیش به جریان در آورد.برگزاری این مانورها با توجه به مقوله ی پذیرش فرهنگ عمومی از جمله عوامل پویایی و رشد یک جامعه ی در حال توسعه است. و می تواند برای برون رفت از سرخوردگی های حاصل از مدیریت های نادرست، منجر به یک آشتی همگانی و پایدار گردد.

آگاه کردن، متقاعد ساختن و ایجاد همبستگی اهدافی هستند که در مسیر اقتصادی پویا، نیازمند توسعه ی فرهنگ در جهت استفاده ی بهتر از ظرفیت ها وشناخت محدودیت ها و موانع و ارائه ی راهکاری جدید می باشد. از این رو مانورهای فرهنگی مردمی با تشریک مساعی دولت در پی ایجاد یک رابطه ی سالم و تعریف شده بر اساس آزاد سازی اطلاعات و مشارکت مردمی با جهت دهی سازمان یافته در تفاهم و اعتماد متقابل است تا از این طریق واقعیت های موجود روشن؛ و بصورت درست، همراهی همه جانبه ی مردم را در پی داشته باشد/

*ابوالقاسم بهوند( کارشناسی ارشد زبان وادبیات فارسی دبیر مدارس متوسطه و پیش دانشگاهی رامهرمز)


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۱
comment
comment
کریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
comment
0
0
comment از جناب استاندار محترم به جهت پیشگام بودن در امر فرهنگ سازی بسیار سپاسگزاریم. و از نویسندگانی که در جهت همراهی با برنامه ها ی مردم محور رییس جمهور قلم می زنند تشکر می شود.
comment
سروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
comment
0
0
comment به دوستان عریر عرض کنم که: با نگاه مدیریتی به شرایط موجود فعالییت جناب استاندار بسیار قابل تحسین است و از همان آغاز حضور مردمی خود را ثابت نمودنند. توجه به مردم و همراهی بامرد م یعنی فرهنگ سازی که خود نیزنو ع آوری را به دنبال دارد. لطفاً به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری
comment
123
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
comment
0
0
comment مشارکت مردمی یعنی فرهنگ سازی وتولید فکر و اندیشه
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
comment
0
0
comment ازنویسنده به جهت انتخاب موضوع و همراهی ایشان با شعار سال متشکرم. استاندار مردمی را همراهی نمایید.
comment
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
comment
0
0
comment از جناب آقای دکتر بهوند بسیار سپاسگزاریم به جهت طرح اهمیت مشارکت مردمی.
comment
483
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
comment
0
0
comment با سلام واحترام.
آنجه نگارنده در نوشته ی خود آورده است نگاه شصی ایشان بوده است که در جهت حمایت از مسوولین استانی و دعوت به همراهی مردم نوشته است. که با توجه به نام گذاری سال به نام فرهنگ واقتصاد از سوی مقام معظم رهبری تکیه داشتن بر روی موضوعات فرهنگی نیز جای ستایش دارد.
comment
بد دل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
comment
0
0
comment در جواب نظر دهندگان 1و2. و واقعیات را ببینید. از جناب دکتر بهوند در همراهیشان با شعار سال سپاس گزاریم.
comment
باغملک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
comment
0
0
comment این شوشان ظاهرا فقط نظرات منفی را درج می کند . عجب! آقای دکتر بهوند را کاملاَ می شناسم. انسانی خوش قلب و با سواد. مقالات متعدد ایشان نشان از شایستگیشان دارد. سپاس دکتر بهوند.مرد روزهای سخت.
comment
رامهرمز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
comment
0
0
comment آقای دکتر بهوند احسنت بر این حسن نظرتان.
دکتر بهوند که با سابقه ی بیش از بیست سال در امر تعلیم وتربیت دانش آموزان این مرز وبوم است و همچنین مدرس در دانشگاه مشغول به فعالیت هستند دانش آموختگانی خلاق را تحویل جامعه ی اسلامی داده است که جای تقدیر دارد. وخود الگوی برای فرزندانمان می بشد.
comment
ابوذر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
comment
0
0
comment از جناب آقای دکتر بهوند برای نگارش این مقاله سپاسگزاریم
comment
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
comment
0
0
comment دایے عزیز مقالہ پر محتوایی بود.عالی مثل ھمیشہ (*^﹏^*)
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار