اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۶۴۳
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۲
چندی پیش بایکی از اهالی قلم و سیاست که از افراد عالی رتبه شهرداری یکی از شهرهای استان نیز هستند روبرو شدم و با خوشحالی بسویش رفتم اندک گپ وگفتی داشتیم و در نهایت به وضعیت کارش در شهرداری رسیدیم و او را آگاه و مسلط بر مسائل یافتم از گرمای سخنش لذت می بردم ، راجع به شرایط حقوقی اش سئوال کردم که رضایت نداشت و می گفت :اگر پاداش (حق السعی )نباشد کار در شهرداری به صرفه نیست! با کنجکاوی پرسیدم:حق السعی چیست؟ پاسخ داد:یک حق طبیعی و قانونی است که در ماده ۳۴ قانون کار تعریف شده است که از در آمدهای حاصله درصدی به مجریان بعنوان پاداش افزایش تولید تعلق می گیرد.

مثلا" یکی از رؤسای سازمانهای وابسته به شهرداری بنام فلانی در سال گذشته مبلغ 1800/000/000 ریال پاداش حق السعی دریافت نموده است!! (صحت وسقم مبلغ با گوینده)برای من باور کردنی نبود با تعجب پرسیدم: چرا ایشان چنین مبلغی دریافت نموده اند با کدام فرمول مالی به این رقم که به اندازه پاداش سی سال خدمت 6 معلم می شود رسیده است؟

مگر مشارکت مردم را او رقم زده است آیا پاکبانها نیز بابت نظافت شهر پاداش می گیرند ویا نگهبانان که حافظ اموال هستند!؟ پاسخ داد: پاکبانها و نگهبانان نیروی پیمانکارهستند و مشمول پاداش نمی شوند و اگر آقای فلانی در شهرداری نباشد بطور کل شهرداری فرومی پاشد و اوضاع بهم می ریزد و امور متوقف می شود! مبهوت به او خیره شده بودم و لذت اولیه رااز سخنانش نمی بردم و احساس می کردم کسی گلویم را می فشارد.

گفتم:سازمانی که قوام و زوالش به یک نفر وابسته باشد فروپاشی و برچیدن آن بهتر است! من این کار را برداشتن اموال مردم می دانم، وجوهی که به هر علتی از سوی مردم به شهرداری پرداخت می شود نباید چنین بی پروا به جیب یک نفر واریز شوند!

ضمن اینکه بسیاری از شهروندان که عوارض خود را در موعد مقرر پرداخت می نمایند از عملکرد آن سازمان رضایت ندارند و دولت برای هریک از کارکنان شرح وظایفی مشخص نموده است و هر کس بنا بر جایگاه سازمانی اش باید امور محوله را انجام دهد! تشری زد و گفت: این را نمایندگان مردم در شورا تشخیص می دهند و مصوب می سازند و شهرداری نهاد غیردولتی است! این مبالغ موجب ارتقا کارآیی و ایجاد انگیزه در نیروی انسانی می شوند!

به او گفتم : شهرداری نهاد غیردولتی عمومی است یعنی اموال آن به اشخاص تعلق ندارند و بیت المال مسلمین هستند و چه تولیدی داشته است که بخواهد از سود حاصله ناشی از محصولات وجهی برداشته شود؟

 فلسفه وجودی شهرداری خدمت رسانی ست و برداشت چنین مبالغی عدالت نیست آیا با توجه به دریافت حق السعی ، اگر حادثه ای برای شهروندی رخ دهد که به دلیل سهل انگاری سازمان مذکور باشد مانند حادثه جان باختن کودکی به دلیل رو بازبودن فاضلاب،دیه از جیب آن مسئول پرداخت می شود یا از بیت المال و عوارض مردم!؟

طاقتش سر آمد و از اینکه مسئله را از ابتدا عنوان نموده بود اظهار ندامت می کرد و با حالت طلبکارانه و عصبانی گفت: شما معلم ها اگر حادثه ای برای دانش آموزان رخ دهد از جیبتان دیه را پرداخت می کنید؟ گفتم: دوست من؛ زحماتت را در سطح شهر دیده ام حالا که فهمیده ام این کارها مربوط به شماست خیلی خوشحالم چون زمانی مسئولیت معلمی شما را داشته ام و از اینکه تلاش معلمی ام به بار نشسته است خدا را شکر می کنم و همه مسئولان و از جمله شما حق السعی معلمان هستید.
 ولی عزیزمن برای اطلاعت می گویم که هر دانش آموز در ابتدای ورود به مدرسه بیمه حوادث می شود تا در صورت بروز حادثه متحمل خسارت نگردد و از طریق بیمه هزینه هایش تأمین شود ضمن اینکه اگر در برنامه ای اتفاقی روی دهد که یکی از عوامل مدرسه توسط کارشناسان ذیصلاح مقصر تشخیص داده شود ،خسارت مربوطه از جیب فرد مقصر پرداخت می گردد،مانند اردوها که چنانچه با دستورالعمل اردویی مطابقت نداشته باشد مدیر و سرپرست اردو مجرم شناخته می شوند و خسارات وارده از اموال شخصی مقصر پرداخت می گردد و محکومیت قضایی نیز در نظر گرفته می شوذ می توانید نمونه های بسیاری در هیئتهای تخلفات اداری آموزش و پرورش در این رابطه مشاهده کنید! با وجود این همه تلاش اگر یک مدرسه ای ۱۰۰ اردو برگزارکند و ۱۰۰٪ دانش آموزانش با معدل عالی قبول شوند و وارد دانشگاه در رشته های عالی با رتبه تک رقمی گردند ،یک ریال بر حقوق ماهیانه آنان اعم از معلم،مدیر وکارمند افزوده نمی گردد و شاید به یک لوح تقدیر درپایان سال اکتفا شود ویا ممکن است در برنامه ای چندنفر برای او کف بزنند! کلمه ای به نام حق السعی را نمی شناسند!

دوست عزیز؛ توجیه شما هر چند جایگاه قانونی دارد ولی منطقی نیست و آنرا بی عدالتی محض می دانم و تلاش می کنم تا قانونگزاران تجدیدنظر کنند و این ماده قانونی اصلاح گردد و یابه همه تسری یابد زیرا ارتقا کار آیی در سازمانها منوط به رعایت عدالت یعنی هر چیزی را در جای خودش قرار دادن است و این امر اعتماد عمومی را بوجود می آورد و مبلغ کارانه یا حق السعی باید متناسب با منابع و امور متعارف باشد .

مردم عوارض خود را با میل برای عمران شهری و رفاه شهروندان پرداخت می کنند و راضی نیستند که در جای دیگر هزینه شود ،نه اینکه بخواهم قیاس نمایم که چرا نهادها و سازمانهای دولتی دیگر که خدماتی ارائه می دهند از این امتیازات بهره مند نمی شوند بلکه می خواهم وضعیت فرهنگیان آموزش وپرورش که اصلی ترین نهاد خدمت رسانی فرهنگی در کشور می باشد را آشکار سازم که عواملش در پیچ و خم گردنه های نیاز خویش در مانده اند و چون باری بر دوش مردم نمی گذارند و بالعکس بار جهل از دوش برمی دارند باید رنج را به جان بخرند و سکوت پیشه کنند . گفت: عجب اشتباهی کردم که این موضوع را طرح نمودم!

و من معلم ساده عاشق که به فرهنگ می اندیشم دریافتم که چرا بیلبوردها را در معابر نصب می کنند و نرخ اجاره آنها هرسال بالاتر می رود و برایشان سر و دست می شکنند و بازارشان هرروز داغتر می شود! و چرا به آدمهای خوش حساب از جیب مردم پژو جایزه می دهند و با آنها عکس یادگاری میگیرند! و چرا برای ورود افراد مورد نظرشان به شورا هزینه گزاف می کنند و به هر شیوه ای متمسک می شوند!

وچرا در هر محفل و مجلس با کت و شلوار حضور می یابند و مجلس گردان می شوند ! و چرا برای قرار نگرفتن مدارس تحت پوشش شهرداریها و پرداخت درصدی از درآمد حاصله مقاومت می کنند! حالا از خودم که با بارش نم نم باران راه ورود به خانه ام مسدود می شود حالم بهم می خورد که هرساله داوطلبانه عوارض پرداخت می کنم!

و برای مظلومیت جامعه فرهنگیان همین نکته کافی است و متعجبم از اعضای شورا که به دیانت و صداقت آنان ایمان دارم و شخصیت معلمی آنها را بخوبی می شناسم که چگونه تصویب می کنند! و گاهی دفاع می نمایند! از این رسم نازیبایی که زیباپسندان نمی پسندند حذر نمایند و بسیار عمیق با تحویل سال جدید دریافتم که مقام معظم رهبری در نامگذاری اندیشمندانه سالها،چرا سال ۹۳ را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام نهادند . 

ونیز بیشتردریافتم که:
هرکه در این بزم مقرب تراست/جام بلا بیشترش می دهند
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۷
comment
comment
یک معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
comment
0
1
comment به هرکس می خواهند بدهند،ما که بخیل نیستیم . پذیرفته ایم که در چنین شرایطی کار کنیم . قرار است یک شبکه تلویزیونی هم برای ما راه اندازی کنند تا بتوانیم خنده بازار را خودمان اجرا کنیم، آیاباید دیگران اعتراض کنند که شبکه ندارند!؟
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
comment
comment خنده بازار!؟؟؟؟؟؟ نگو!!!!!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
comment
0
1
comment عالی بود احسنت سوارنزاد گل قابل توجه اعضای شورای شهر
comment
محصل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
comment
0
1
comment آقای سوارنژاد خیلی خوب و بجا بود اولین کسانی که به شما درمورد این مطلب حمله خواهد کرد ،معلمها هستند،همیشه مدافع دیگران می باشند و حقوق خودرا نمی شناسند
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
comment
comment معلمها شریفترین انسانها هستند و توکل بر خدا دارند
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
comment
comment معلمها آگاه ترین قشر جامعه هستند و بار انقلاب بردوش آنها بوده و هست و اهل منطق هستند.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
comment
1
0
comment و باز نشانه رفتن اعضای شورا!!!!!!!!!!! این بار توسط یک معلم شوشان جان
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
comment
comment در پاراگراف آخر دفاع جانانه ای از اعضای شورانمود ه است ولی موضوعش بسیار منطقی است و پرداخت وجه اگر حقیقت ندارد تکذیب شود
comment
شمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
comment
0
1
comment همه شهروندان که عوارض پرداخت می کنند باید جهت مخالفت با این مصوبه ناعادلانه ،کامنت بگذارند و مخالفت خود را اعلام کنند و شوشان یک نظر سنجی در این خصوص بگذارد . درود بر رسانه که به تاریکخانه ها می رود
comment
ابوعدنان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
comment
1
1
comment من نیز معلمم.هرچند در حق معلمان اجحاف شده لاکن به نظر این حقیر برای خارج کردن خوزستان از این وضعیت هرچه برای مدیران لایق خرج کنند خوب است.
بجای اینکه پولها اختلاس بشود اگر صرف نگهداری وتشویق مدیران لایق شود بهتر است ولاغیر
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
comment
comment بهتر نیست برای همه مدیران بالسویه خرج شود!؟ آیا پرداخت مبلغ گزاف به فلان مدیر در شهرداری که مردم از دستگاهش رضایت ندارند تشویق محسوب می شود ولی عدم پرداخت یک سکه 5 ریالی به ریاست آموزش و پرورش بی عدالتی نیست؟ ابوعدنان عزیز علت وضعیت کنونی خوزستان همین است که فقط مدیران تشویق می شوند آنهم مدیرانیکه مدیریت ندارند نه مدیران لایق! یکبار هم به غیر مدیران توجه شود تا نتیجه را ببینیم قطعا" بدتر از حالا نمی شود. اختلاس راهم مردم عادی انجام نمی دهند.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
comment
0
1
comment گر حکم شودکه مست گیرند
درشهر هر آنچه هست گیرند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
comment
0
1
comment یادم می آید پدر بزرگم معلم بود و از تنگدستی می نالید ولی سرنوشت مراهم معلم کرد!!!
تا بود چنین بود
comment
مهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
comment
0
1
comment ظلم بالسویه عدل است
comment
شکاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
comment
0
1
comment سوارنژاد بازهم دمت گرم،
comment
خسرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
comment
0
1
comment سوارنژاد دمت گرم ، بقول عادل فردوسی پور این همه صفر را از کجا می آورند؟
comment
هیزم شکن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
comment
0
1
comment قانون مدیریت خدمات کشوری و نظام هماهنگ از دلایل ترویج بی عدالتی حهت تعیین دستمزد و حقوق بود که در آن راههایی نشان داده شد که تبعات آن چنین مسائلی گردید چون از پایین دستی ها نظر خواهی نشد و به مدیران و رده های بالا توجه گردید.لازم است نمایندگان مجلس تجدید نظر کنند که بعید است چون به رأی وورود به مجلس می اندیشند!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار