اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
قلعه "دا و دختر" در شمال رامهرمز در مسیر جاده کمربندی و روی كوه‌های گچی در ارتفاع حدوداً 600 متری قرار گرفته است . این قلعه از نظر نوع معماری شبیه قلعه‌های رومی اطراف دریای مدیترانه است و به گفته باستان‌شناسان متعلق به دوره ساسانی است .


قلعه "دا و دختر" در شمال رامهرمز در مسیر جاده کمربندی و روی كوه‌های گچی در ارتفاع حدوداً 600 متری قرار گرفته است . این قلعه از نظر نوع معماری شبیه قلعه‌های رومی اطراف دریای مدیترانه است و به گفته باستان‌شناسان متعلق به دوره ساسانی است . ساختار این قلعه به گونه‌ای است كه فقط از یك طرف می‌توان وارد آن شد و از سه طرف دیگر دشمن به هیچ وجه نمی‌توانست آن را بگیرد چون به سه در عمیق متصل شده است . مصالحی كه در ساخت این قلعه استفاده شده از مصالح بومی خود منطقه ( سنگ آن از رودخانه اعلا و سنگ پی آن از معادن اطراف ) است و از سنگ قلوه‌ای و گچ كوره‌ای و در بعضی قسمت‌های آن ساروچ به كار رفته كه نوعی سیمان است و برای ساخت سد هم استفاده می‌شد .

این قلعه در فهرست آثار ملی به شماره ثبت ۳۷۷۱ مورخ 1380/06/12 ثبت شده و به جرات می‌توان گفت كه در منطقه از نظر زیبایی در نوع خود بی‌نظیر است . از دیگر ویژگی‌های این قلعه این بوده كه در قدیم از جاده شاهی، كه جاده‌ای از شوش تا پاسارگاد است، محافظت می‌كرد . این قلعه به خاطر نزدیكی به شهر و كمربندی رامهرمز و هم‌چنین نزدیكی به روستا بغدک و بنگستان گردشگران زیادی به خصوص در فصل زمستان و بهار دارد .

برچسب ها: قلعه دا و دختر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار