شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
در شورای شهر اهواز چه گذشت؟
در بررسی کارگروه ها باید مواردی نظیر سیستم اداری، مبارزه با رانت خواری و واسطه گری، نحوه برخورد با ارباب رجوع، مد نظر قرار گیرند.
شوشان : سی و نهمین جلسه علنی شورای شهر اهواز در سالن اجتماعات این شورا برگزار شد. در این جلسه سیدمحمدجواد رضوی ، جانعلی خورشیدی و علی ناصری حضور نداشتند.

 حجت الاسلام کاظم سواری در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: وقت برای کارهای سیاسی در شورا بسیار کم است. به اندازه ای شهر ما نیاز به خدمت دارد و آن قدر این شهر مشکلات دارد و مسایل خدماتی وجود دارد که فرصتی برای کارهای سیاسی نیست.

وی افزود: به عنوان مثال همین دیروز یک شهروند خانم مسن را دیدم که ماه ها بدون خانمان زندگی می کند و بی پناه است و تنها پناهگاه او سایه درخت است. نظیر این مشکلات آن قدر در شهر اهواز زیاد هست که فرصتی برای کارهای سیاسی نیست.

سواری ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که شهروندان اهوازی با آن دست پنجه نرم می کنند حاشیه نشینی منطقه ای به نام خبینه است. از اوایل انقلاب تا کنون می گویند که این منطقه در محدوده خدمات شهری نیست اما نه تنها این منطقه در محدوده خدمات شهری هست بلکه از دید مسئولان هم دور مانده و فرصت نشده تا غبار بدبختی و محرومیت را از این مناطق بزداییم. خبینه بین پنج تا هشت هزار نفر جمعیت دارد اما نه آسفالتی دارد و نه زیرسازی شده و در ایام باران هم فاضلاب های آن طوری می گیرند که اگر خانواده ای مریضی داشته باشد با مشکل مواجه می شود.

این عضو شوارای شهر اهواز اظهار کرد: مشکل بعدی مشکل پسماند شهری ام طمیر است. ام طمیر گرچه در محدوده خدمات شهری نیست. پسماند آن یک مشکل جدی را برای شهر به وجود آورده است. این منطقه تنها یک ماشین زباله در طول 24 ساعت دارد که امیدوارم مسولان این مشکل را حل کنند. مشکل دیگر مشکل ناحیه ویژه عین دو است که آن را به عنوان ناحیه ویژه تصویب کردیم اما هیچ امکاناتی ندارد. این منطقه مشکل نیروهای خدماتی دارد که بیشتر این نیروها نیروهای تخصصی نیستند که امیواریم از نیروهای تخصصی استفاده شود. 

وی بیان کرد:مشکل دیگر مشکل کارگران پیمانکار در شهرداری است. نباید موقعی به فکر بیافتیم که کارگران درب شهرداری تجمع کنند. بعضی از این کارگران سه یا چهار ماه است که حقوق نگرفته اند و وقت که می آیند از حق خودشان دفاع کنند برای آنها مشکلاتی ایجاد می شود.

سواری گفت: بحث دیگر این است که ما تحقیق و تفحص در امور جاری شهرداری را به صورت تخصصی پیگیری نمی کنیم. بعضی از شهردارها استقبال می کردند و می گفتند که اگر شما از نزدیک مشاهده کنید بیشتر می توانید درک کنید. من می خواهم که به شکل ماهانه هر کدام از اعضا که تمایل داشته باشد به همراه متخصصین برای حل مشکلات شهرداری در مناطق حاضر شویم. همین عدم نظارت موجب شده که اکنون زمینها دارد غارت می شود. 

عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: زمین های خوب دارد غارت می شود، باید دقت کنیم که این مشکل حل شود و ما حداقل بتوانیم سرانه زمین های فضای سبز یا زمینهایی که برای خدمات درمانی یا فرهنگی دیده شده از بین نرود. اگر همه این مناطق غارت شوند پس فضای سبز و بیمارستانها کجا احداث شوند؟ مردم از ما انتظار دارند و ما مجبور می شویم همان مکان های معدودی که فضای سبز هست را تغییر کاربری بدهیم.

وی بیان کرد: بعضی از اقداماتی در گذشته انجام شد که شهرداری باید درمورد آنها اقدام قضایی انجام دهد، همانند پیمانکارانی که مرموزانه قرارداد بستند. شهرداری باید ورود کند و از حقوق مردم دفاع کند. پیمانکارانی که با هر ترفندی آمدند و حقوق مردم را ضایع کردند و بیت المال را غارت کردند، باید تکلیفشان مشخص شود. ما به عنوان نماینده مردم نباید این اجازه بدهیم. درست است که این موارد در زمان ما نبوده اما ما نماینده مردم هستیم و باید پاسخگو باشیم.

 پس از او ناجی سواری دیگر عضو شورای اسلامی اهواز در نطق پیش از دستور خود گفت: تا کنون نطق پیش از دستو ر و مصاحبه های همکاران در راستای تقویت شهرداری و خدمات رسانی به شهروندان بوده و خواهد بود. از بدو کار و شروع جلسات مطالب خوبی عنوان شد که نظرات دوستان تاثیر مثبتی در عملکرد شهرداری داشته پس نباید تصور کرد که انتقادات جنبه منفی دارند. در اصل اگر انتقاد نباشد در عملکرد شهرداری رکود و سکون حاکم می شود.

وی افزود: باید نگاهی دقیق و سازنده نسبت به عملکرد شهرداری داشته باشیم. نگاه همیشه منفی به کارها صحیح نیست ولی با تامل و با دقت نگاه کردن به قضایا که باعث تقویت تشکیلات و قسمت های مختلف شهرداری و کم کردن ضعف ها شود، از وظایف مهم شورا است.

سواری ادامه داد: لازم است یک برنامه دقیق و درطی یک مدت زمان مشخص تدوین شود و کارگروه های متخصص و علمی همانند کلانشهرهای موفق جهت بررسی عملکرد یک ساله شهرداری شامل معاونت های مختلف و سازمان ها از جانب شورا تشکیل و کار خود را آغاز کند و پس از پایان کار کارگروه ها، از افرادی که عملکرد خوب و مفید داشته اند در جشنواره ای با حضور اعضا و مسولان، تقدیر و تشکر به عمل آید.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: در بررسی کارگروه ها باید مواردی نظیر سیستم اداری، مبارزه با رانت خواری و واسطه گری، نحوه برخورد با ارباب رجوع، کیفیت پروژه های تمام شده مخصوصا پروژه های خاص مناطق و وضعیت و کیفیت آسفالت خیابانها در بازدید میدانی مد نظر قرار گیرند.

این عضو شورای شهر گفت: پروژه های خوبی در سطح شهر در حال اجرا هستند ولی با توجه به وسعت و ظرفیت شهر، این پروژه ها جوابگوی انتظارات و نیازهای شهر ما نیستند ولی با روندی که شورا و شهردار در پیش گرفته اند، بر این پروژه ها افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: اساس و رکن اصلی پیشرفت کلانشهرهای موفق، اتحاد و همبستگی بین شورا و شهردار و مسولان شهر است. اتحاد و همبستگی بین اعضای شورای شهر سبب می شود تا حرف اول در پیشبرد اهداف عمرانی شهر زده شود. همچنین تفاهم و همفکری، اعضای شورا را از خطر تفرقه و دو دستگی مصون می دارد. همانطور که تا کنون در بیشتر مسایل با تفاهم و تعامل خوب جلو آمده ایم باید سعی کنیم در مقابل یکدیگر قرار نگیریم و نگذاریم شورا را تضعیف کنند.

سواری ادامه داد: شهرداری متعلق به مردم است و شورای شهر منتخب مردم است و از وظایف اصلی شورا صیانت سرمایه موجود در شههرداری است. برای شورا اشخاص و پست های آنها در اولویت بعدی قرار دارند و اولویت اول توجه، به عملکرد خوب در شهرداری اختصاص دارد.

او اظهار کرد: شورای شهر متعلق به 21 نفر عضو شورا نیست بلکه متلق به تمام شهروندان اهوازی است پس باید از اعتمادی که مردم به ما دارند استفاده بهینه کنیم و وحدت را سرلوحه کار خود کنیم. شورای موفق شورایی است که مصوبات خود را با اکثریت آرا تصویب کند.

وی افزود: تقویت بنیه شهرداری وظیفه شورا است. اگر شهرداری تقویت شود، خواسته های مردم هم برآورده خواهد شد ورسالت اصلی شورا در همین امر خلاصه می شود. شورا وظیفه خود می داند که همیشه از افراد با کفایت و متعهد حمایت و آنها را تقویت و تشویق کند.

 پس از آن جلسه وارد دستور شورا شد. در ابتدا؛ لایحه الحاق عرصه و پلاک ثبتی سازمان عمران شهری به کمیسیون مربوطه برگشت داده شد. همچنین اصلاح تفویض اختیار به شهرداری در خصوص قانون نوسازی بررسی شد.

لایحه اعزام 500 نفر از کارکنان شهرداری اهواز به مشهد مقدس که به همراه خانواده خود 2000 نفر می شوند، بررسی شد. در این بررسی بحث بر سر نحوه ایاب و ذهاب بود که رفت و آمد این تعداد با هواپیما 2 میلیارد تومان برآورد شد که 770 میلیون تومان آن هزینه است؛ در نهایت اعضا به رفت و برگشت به مدت سه روز با هواپیما توافق کردند.

در بررسی این لایحه، زیبا صالح پور بحث میزان درصد اعزام خانم های شاغل در شهرداری به مشهد را مطرح کرد و مریم ابریشم کار نیز گفت: بهتر است نیروهایی که کمترین میزان درآمد را در شهرداری دارند، اعزام کنیم.

اعتبارات این لایحه پیش بینی نشده است

ابراهیم نوشادی معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز  در این خصوص گفت: تامین هزینه این لایحه از محل بودجه رفاه پرسنل انجام می شود. البته در این ردیف بودجه تنها دو میلیارد تومان اعتبار وجود دارد. همچنین به دلیل اینکه پرداخت هزینه های بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری از این ردیف بودجه صورت می گیرد به همین دلیل نیازمند یک اصلاحیه برای اعتبارات هزینه ای این ردیف بودجه هستیم.

رامی علاسوند نیز در این خصوص افزود: در صورتی که رفت و امد کارکنان با خطوط هوایی صورت نگیرد؛ ناهماهنگی هایی در ساماندهی این تعداد افراد به وجود می آید به همین دلیل بهتر است تا رفت و آمد از طریق خطوط هوایی صورت بگیرد.

مریم ابریشم کار دیگر عضو شورای شهر در این مورد گفت: من با کلیات این طرح موافق هستم اما بهتر است به جای اعزام کارمندان شهرداری، کارگران این سازمان به این مسافرت فرستاده شوند.

حسین حیدری در جواب ابریشم کار عنوان کرد: این کار غیر قانونی است زیراکارگران پاکبانی شهر طرف قرارداد سازمان شهرداری نیستند و با پیمانکاران قرارداد بسته اند. در انتها نیز این لایحه با موافقت همه اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

 برگزاری همایش بدون بار مالی!

سپس طرح برگزاری همایش نقش اقتصاد و فرهنگ در توسعه پایدار شهری مطرح شد که با اکثریت آرا تصویب گردید.

حجت الاسلام کاظم سواری نیز درباره نخستین همایش نقش اقتصاد و فرهنگ درتوسعه پایدار شهری گفت: این همایش را در کمیسیون اقتصادی پیشنهاد دادیم. اهداف ما در این طرح با توجه این که امسال، سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است، در راستای تحقق فرامین رهبری و تعیین نقش شورای اسلامی شهر در اقتصاد و فرهنگ که دو محور اصلی برنامه شوراها است، خواهد بود.

وی افزود: انتظار داریم که نهاد شورا در این مسیر عزم ملی خودش را نشان دهد. بهتر دیدیم که فرهنگسازی کنیم و هدف ما از برگزاری این همایش، استفاده از افراد متخصص و خبره در اقتصاد و فرهنگ و توسعه پایدار شهری است.

 در این هنگام نوشادی معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز  در مخالفت با برگزاری این همایش استدلال آورد که طبق آیین نامه اجرایی که توسط  شورای شهر اهواز به تصویب رسیده است برگزاری همایش ها از سوی شورا و شهرداری باید در شورای عالی پژوهش که از شورای شهر اهواز نیز نماینده ای در آن حضور دارد به تصویب برسد و ردیف هزینه کرد آن مشخص شود. 

حجت الاسلام سواری در پاسخ به نوشادی گفت: این همایش اسپانسر دارد و قرار است با مشارکت دیگر ارگان های استان برگزار شود و نیاز به پرداخت هزینه از سوی شهرداری اهواز ندارد.و هیچ هزینه ای برای شهرداری اهواز در بر ندارد. 

در این هنگام احمد باورساد دیگر عضو شورای شهر با نشان دادن بروشور این همایش گفت: اگر بار مالی ندارد پس چرا در این بروشور شهرداری اهواز را جزو ارگان های حمایت کننده ان عنوان کرده اند.

حجت الاسلام سعادت نیا نیز گفت: برگزاری همایش ها از سوی شورا و شهرداری باید مکانیسم مشخصی و مدونی داشته باشد. 

 در آخر نیز طرح مساعدت مالی شهرداری به اداره ثبت اسناد رسمی طبق لایحه شهرداری مطرح شد و به تصویب رسید.

در ابتدای جلسه، خانم نکونام از موسسه اکوپروم که در صحن شورا حضور یافته بود، کلیپی درباره اکوپروم پخش کرد و سپس درباره مباحث اکوشهر و رشد جمعیت مباحثی ایراد کرد.

وی گفت: اهواز چهارمین شهر وسیع کشور و هفتمین شهر پرجمعیت ایران و یکی از آلوده ترین شهرهای جهان است.

وی افزود: پیاده سازی سیستم اکوشهر در اهواز موجب کاهش آلودگی این شهر، کاهش مصرف انرژی و حرکت به سمت اقصادی سبز و رشد فضای سبز شهری می شود. به این منظور، ما راهکار پیاده سازی اکوشهر را برای حرکت به سمت توسعه پایدار ارایه می کنیم.
گفتنی است در این جلسه نام هوشنگ شیرمردی نیز در میان 3 ناطق قبل از دستور آمده بود که وی از ایراد نطق پیش از دستور خود در این جلسه انصراف داد. 



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار