اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
 123 تن از مدرسان و فضلای حوزه علمیه قم در ییانیه ای از سخنان آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، پیرامون ضرورت پرهیز از افراط در عزاداری ها و محکومیت خشونت گرایی به نام اسلام، حمایت کردند.
حمایت جمعی از فضلای حوزه از سخنان آیت الله شبیری زنجانی
به گزارش ایرنا، در این بیانیه که نسخه ای از آن عصر پنجشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت خطاب به این مرجع تقلید آمده است: ˈ مطلع شدیم حضرت عالی ... با قلبی آکنده از درد، به افراط در برپایی عزاداری ها و ساختن دهه های عزاداری بی سند برای معصومان (ع) و غیر معصومان و ترویج آن توسط برخی منبری ها و مداحان ناپرهیزگار، تصریح فرموده و به حق این امر را زمینه ساز رویگردانی مردم متدین از عزاداری ها و تفریط در این امر دانسته ایدˈ.

در این بیانیه آمده است: حضرت عالی ˈدر محافل پژوهشگران حوزه دین، از دیرباز به عنوان یک محقق، مدقق و مرجع برجسته در معارف فقهی و غیر فقهی اسلام عزیز شناخته شده ایدˈ و بیان این مطالب از زبان شما مایه ˈ نهایت مسرت ˈ است. 

بیانیه افزوده است: همچنین فرموده اید ˈخشونتˈ از نظر شرع و عقل صحیح نیست، اما گاهی افراد فاسدالمذهبی هستند که گرگ صفت –مثل تکفیری ها– آسایش را از جامعه می گیرند. با این که سیره معصومین (ع) و شیعیان آنان چنین نیست، گر چه ممکن است خشونت گرایان منحرفی، خود را به شیعه ببندندˈ.

در ادامه مطلب آمده است: ˈ در همین ارتباط نیز، به نادرستی انتشار و ترویج مطالب ضعیفی که احیانا دروغ و جعلی است اشاره کرده و فرموده اید این کارها در بلند مدت اثر منفی دارد و می تواند بنیان تشیع را در اذهان دیگران سست کندˈ.

امضا کنندگان این نامه آورده اندˈاز آن مرجع بزرگوار، که مواضع صریح و قاطع خود را در مقابل این گونه انحراف ها و افراط ها و بی تقوایی ها بیان داشته ایدˈ، کمال قدردانی را داریم.

بیانیه افزوده است: ˈدر همین ارتباط بویژه از محافل و رسانه های تاثیر گذار کشوری که احیانا خواسته یا ناخواسته در این گونه موارد خود نیز به بی راهه می روند و مروج باطل می شوند می خواهیم که به خود آیند و با انتشار این گونه رهنمودهای روشنگر و بدعت شکن مراجع معظم، گامی در جهت آگاهی دوستداران معصومان (ع) و یاران آنان و منزوی ساختن منحرفان و خشونت گرایان و دروغ پردازان -که اسلام راستین و دین رحمت و فطرت و هدایت و حکمت و صداقت را هدف قرار داده اند- بردارند و آبروی اسلام و تشیع را حفظ کنندˈ.

گفتنی است: آیت الله شبیری زنجانی چندی پیش در سخنانی، خشونت را مانع ترویج دین دانست و تاکید کرد: پیامبر با اخلاق، دین را گسترش داد نه با خشونت.

این مرجع در سخنانی دیگر نیز نسبت به ˈترویج دهه های پیاپی عزاداریˈ هشدار داد و گفت: ˈافراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میاوردˈ.

محمدتقی فاضل میبدی ، غلامحسین نادی ، محمدعلی کوشا ، علی کرمی ، احمد عابدینی ، احمد دیانی، رضا حججی، عباس ملکی، مرتضی احمدیان ، هادی قابل ، حسین نصر ، محمدتقی متقی ، نعمت الله صالحی، حسین ایزدی و محمدحسن موحدی ساوجی از امضا کنندگان این بیانیه هستند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار