شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۷۲۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲
نشر اکاذیب و دروغ پردازي يكي از عوامل اصلي انحطاط روابط افراد در حوزه فردي است. دروغ پردازي و ترور حقيقت، منشاء بسياري از کینه توزی ها، خصومت و انتقام جویی ها در زندگي شخصي و اجتماعي افراد مي باشد.
شایعه از ابزارهای مخرّب و ویرانگری است که زیان ها و خسارت های اخلاقی و اجتماعی و نیز ضررهای اقتصادی مالی و فرهنگی فراوانی را به همراه خواهد داشت و مردم شریف خوزستان و علی الخصوص جوانان ورزشکار و برومند این مرز و بوم همیشه قربانی این شایعات هستند. ايجاد جنگ رواني يكي ازعوامل فاجعه آفرین در جوامع بشری محسوب مي شود.
امام سجاد (ع) فرمودند: «لَیسَ لَکَ ان تتکلّم بما شئت» (بحار النوار جلد 2) - هر گونه که دلت به آن مایل است نمی توانی لب به سخن بگشایی؛ زیرا قادر متعال در سوره مبارکه اسراء آیه 35 فرمودند: «تقف لَیسَ لَک بِه عِلم» كه اين نشان دهنده اهميت تعهد در سخن گفتن مي باشد.
پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) فرموده اند : انَّ سَمعَ و البَصَرَ و الفوائد کل اولائکَ کان عَنهُ مسئولا كه اين نيز بر حق گويي و ارزش سکوت خردمندانه تاكيد مي كند.
از لحاظ قانونی نیز به استناد ماده 697 قانون مجازات اسلامی هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگری جرمی را به دیگری صریحا نسبت دهد و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید، مجرم محسوب و به تحمل یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود. همچنین طبق مواد 698 قانون مجازات اسلامی، هر کس به قصد به قصد اضرار به غیر و یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکوائیه یا مراسلات و غیره اکاذیبی را اظهار نماید یا به همان قصد اعمالی را بر خلاف حقیقت راسا یا بعنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی تصریحا و یا تلویحا نسبت دهد علاوه بر اعاده حیثیت به حبس از دو ماه تا دو سال و 74 ضربه شلاق محکوم می شود.
قهرمانی تیم فوتبال فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال کشور موجی از شور و شادمانی را در میان خوزستانی های محروم و مظلوم بوجود آورد. اهواز و خوزستان در شب پیروزی و همچنین در مراسم استقبال از تیم قهرمان، رنگ شادی به خود گرفته بود اما هنوز مدتی نگذشته که می بینیم اخیراً شایعاتی از سوی برخی از افراد مغرض و شکست خوردگان از تیم فوتبال فولاد، در مورد عدم صلاحیت قانونی و یا عدم داشتن شرایط مورد نیاز برای برخی از بازیکنان تیم فولاد قهرمان منتشر شده که به قصد ضربه زدن به شهرت و آوازه این نماینده قهرمان خوزستان بوده است. از جمله این شایعات این بوده که چند بازیکن از بازیکنان فولاد دارای کارت پایان خدمت جعلی بوده اند که این موضوع اساسی از صحت ندارد.
طبق قانون آئین دادرسی کیفری در فرض وجود چنین شبه و احتمالی، صلاحیت رسیدگی به این جرائم در صلاحیت دادسراهای عمومی و انقلاب و دادسرای نظام محل وقوع جرم است و این کار نیازمند بررسی های تخصصی و قضایی دارد و به غیر از این مقامات قضایی هیچ کس حق دخالت در این امور را بدون داشتن دستور قضایی ندارد.
در مرحله اول چنانچه مقامات قضایی صالح وارد رسیدگی گشته و تأیید کنند که چنین اتفاقی رخ داده، در مرحله دوم باید ثابت گردد که مسئولین باشگاه فولاد از این امر مطلع بوده اند زیرا برای تحقق و استقرار مسئولیت کیفری طبق مواد 125 و تبصره ماده 126 و ماده 290 قانون مجازات اسلامی و داشتن علم و عمد یا به تعبیر حقوقی سوء نیت در ارتکاب جنایات عمدی و هم چنین وحدت قصد و تقدم یا اقتران زمانی بین رفتار معاون و مرتکب شرط است و در صورت عدم ثبوت این امر هیچ گونه مسئولیتی بر دوش باشگاه و بازیکنان فولاد نخواهد بود.
هم چنین اصل شخصی بودن مجازاتها ایجاب می نماید که در صورت اثبات وقوع جرم از سوی هر شخصی، شخصاً جوابگو خواهد بود و تحمل و تسری دادن مسئولیت قانونی کیفری شخصی به دیگران وجاهت قانونی ندارد.
هر چند که بر پایه ماده ۳۶ آیین‌‌نامه انضباطی فدراسیون، وجود بازیکن مشمول در ترکیب تیم‌ها به عنوان مصادیق بازیکن غیر‌مجاز تلقی شده؛ اما اینکه این ماجرا درست است یا خیر، هیچ گونه دلیل محکمه پسندی وجود ندارد و لذا به استناد اصل برائت منصوص در اصل 37 قانون اساسی، انتشار هر گونه اخبار غیر صحیح و خلاف واقع از مصادیق جرائم مذکور در مواد فوق الاشاره بوده و مستوجب پیگرد قانونی و قضایی برضد مفتری و ناشر این اخبار غیر منطبق بر واقع است و لذا نمی توان قصاص قبل از اثبات جنایت نمود.
همه مردم شریف خوزستان و همه ورزشکاران، حقوقدانان، وکلاء و سازمان بسیج حقوقدانان خوزستان و مرکز بسیج وکلا و مشاوران حقوقی خوزستان ضمن ابراز همدردی با جامعه ورزشکاران خوزستان و علی الخصوص باشگاه فولاد خوزستان و در حمایت از تیم قهرمان خود، با رد این ادعاهای واهی تقاضای برخورد قاطع با طراحان این قضیه و برخورد قانونی قاطع و فولادین دارند.

دكتر بدر سوداني / حقوقدان

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
حميدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
comment
1
0
comment اين مقاله جناب سوداني را بايد علي دايي بخواند تا ديگر به فولاد خوزستان تهمت نزند
پاسخ ها
comment
نوید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
comment
comment دلیل کناره گیری فرکی از فولاد چیه؟؟؟؟ مگه مهاجم نوک هست که میخواد برای عمل زانو یکسال خونه نشین بشه؟؟؟؟
چرا بازیکنان مورد بحث یکی یکی از فولاد رفتن؟ اونام عمل زانو دارن همه؟؟؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
comment
0
0
comment درود بر دكتر بدر سوداني
comment
سیدابراهیم مو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
comment
0
0
comment باسلام و احترام محضر استاد بزرگوارم جناب سودانی
مراتب تقدیر و تشکر خودرا بابت روشنگری و ارتقاء سطح آگاهی حقوقی مردم استان و نیز دفاع کاملاً منطبق بر موازین قانونی انجام شده فوق ابراز میدارم . امید میرود مردم عزیز استان و نیز مسئولین دلسوز با بهره گیری از وکلا و اساتید حقوق همواره مدافع حقوق حقه ی خویش باشندو مانع ورود آسیب های متعدد و متنوع به حقوق قانونی و شرعی خویش باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار