اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۹۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
واکنش روابط عمومی استانداری نسبت به مطلب درج شده در یک سایت خبر
اگر رسانه به عمد اطلاعات و اخبار غیرواقعی در اختیار جامعه قرار دهد، علاوه بر اینکه به اعتماد جامعه به خود خیانت کرده، اعتبار خود را نیز از دست می دهد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان نسبت به مطلب درج شده در یک سایت خبری واکنش نشان داد.

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری شوشان در متنی که جمال درویش با عنوان "توصیه اخلاقی به دوستان رسانه ای" منتشر کرده آمده است:

"بسمه تعالی

رسانه های گروهی به واسطه هدایت رفتار اجتماعی به سمت الگوهای قابل قبول، نقش مهمی در جامعه بر عهده دارند. نقش مثبت رسانه ها در فرایند توسعه و مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم و بالندگی نظام های مردم سالار به گونه ای است که از رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می شود و اخلاق رسانه ای امری درونی و مرتبط با ارزش ها و هنجارهاست.

چه بسا بسیاری از شگردهای رسانه ای که به ظاهر با هیچ اصل و بند و تبصره ای از حقوق و قانون منافاتی نداشته باشد، اما با اصول اخلاقی منافات داشته باشد.

از سوی دیگر اخلاق رسانه ای با ارزش ها و هنجارها سر و کار دارد؛ ارزش ها و هنجارهایی که از درون فرهنگ جامعه و در جامعه اسلامی از درون فرهنگ اسلامی سر بر می آورند. اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری و خبرنگاری در بر گیرنده هنجارهایی است که روزنامه نگاران و خبرنگاران باید به آنها پایبند باشند و نادیده گرفتن آنها نیز می تواند به روزنامه نگار، خبرنگار و رسانه آسیب جدی وارد کند.

یکی از اصول اخلاق حرفه ای خبرنگاری دستیابی و ارائه اطلاعات و اخبار سازنده و مفید است. رسانه به عنوان واسطه بین مردم و واقعیت ها و رویدادها باید آینه وفادار رخدادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد. حق مردم در جامعه اسلامی بر رسانه ها این است که از اخبار مفید، لازم و منطبق با مصالح جامعه برخوردار باشند. قرآن کریم نیز دستور می دهد: " إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها" (نساء 61) "خداوند به شما دستور می دهد که امانتها را به اهل آن بازگردانید. بنابراین استراتژی تبلیغاتی اسلام انعکاس آگاهی و اطلاعات خالص و تحریف نشده و واگذاری حق و قدرت انتخاب و تصمیم به مردم است. دست بردن در اخبار و اطلاعات با هدف تغییر محتوا و ماهیت آن به نوعی خیانت در امانت است. تحلیلی خودساخته و جابجا کردن اجزاء و عناصر و انتشار توهین آمیز و به دور از اخلاق و شان اسلامی، اگرچه در عرف خبرنویسی شاید تخلف محسوب نمی شود، اما در عرف اخلاق رسانه ای اسلامی عملی ناپسند است. در قرآن کریم آمده است: " وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ". "حق را به باطل نیامیزید و حق را در حالی که خود می دانید چه می کنید کتمان نکنید (بقره 42).

اگر رسانه به عمد اطلاعات و اخبار غیرواقعی در اختیار جامعه قرار دهد، علاوه بر اینکه به اعتماد جامعه به خود خیانت کرده، اعتبار خود را نیز از دست می دهد.

"دوری کردن از برچسب زنی و افترا" از دیگر اصول اخلاق حرفه ای خبرنگاری است. رسانه ها نباید وارد فضایی شوند که در آن بخواهند علیه شخصیت های حقیقی یا حقوقی بر افترازنی و تهمت پراکنی بپردازند. رسانه ای که به افراد "برچسب" بزند و به طور مداوم به افترازنی مشغول باشد، خیلی سریع جایگاه خود را از دست می دهد. رسانه جایی است برای انتشار مطالب عینی و نه تریبون برچسب زنی. آلوده کردن رسانه به افترازنی و دروغ پراکنی علیه افراد نه تنها با هیچ اصلی از اصول روزنامه نگاری و خبرنگاری سازگار نیست، بلکه دقیقا رسانه را از چارچوب های استاندارد آن خارج می کند.

هر کس الفبای کار رسانه ای را بداند مطالب توهین آمیز را از نقادی علمی منصفانه به راحتی تشخیص می دهد و کار این سایت خبری در مورد نقش مشاوران آقای استاندار در تغییر یا عدم تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر اینکه از نظر چارچوب فنی رسانه ای بسیار عامیانه، سبک و سطحی بود، از نظر اخلاق حرفه ای رسانه ای و اسلامی مایه تاسف است.

امیدوارم مدیر این سایت خبری اجازه ندهد افرادی که سواد رسانه ای ندارند از سایت منصوب به ایشان برای عقده گشایی شخصی استفاده کنند، بلکه از این امکان در جهت حل خردمندانه مشکلات استان استفاده کند.

امیدواریم روزی برسد که همه رسانه های استان در چارچوب اخلاق حرفه ای اطلاع رسانی کار کرده و دلسوزانه و با اخلاق حرفه ای رسانه ای به آبادانی استان یاری رسانند.

جمال درویش

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان"
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
comment
0
0
comment چه موقع چه حرفی را باید بزنیم و چکاری انجام دهیم :جالب است که بدانید مقامات آمریکایی و بخش بزرگی از جامعه جهانی که زیر چتر سیاست های استعماری و کثیف آمریکا هستند، در پاسخ به رییس جمهور و نخست وزیر عراق که از جامعه جهانی تقاضای کمک برای مقابله با گروهک تروریستی داعش را داشتند، چنین جواب دادند:
مسایل داخلی عراق به کشورهای دیگر مربوط نمی باشد!
آماری از هم زمانی وقایع مهم ورزشی با رویدادهای سیاسی و بین المللی:
المپیک (1948) = اعلام موجودیت اسرائیل
جام جهانی(1982) = حمله رژیم صهیونیستی به لبنان
جام ملت های اروپا (1992) = قتل عام مردم بوسنی توسط اروپا
جام جهانی (2006) = جنگ(33) روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان
المپیک (2008) = حمله روسیه به گرجستان همچنین تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه
جام جهانی (2010) = محاصره غزه و آغاز حملات وسیع و گسترده به غزه و حمله به کاروان آزادی
المپیک (2012) = جنگ سوریه و شروع حملات و عملیات های سنگین و بی سابقه نظامی بر علیه سوریه
جام جهانی (2014) = حمله داعش به مناطق گسترده ای از عراق
مسلماً با اندکی توجه می توان به رابطه موجود میان تاریخ های ذکر شده و تحرکات نظامی استکبار جهانی و به ویژه حملات اخیر داعش در این برهه ی زمانی پی برد.
آیا داعش به طور اتفاقی در این برهه ی زمانی عملیات وسیع خود را شروع کرده است و یا به توصیه و راهنمایی استکبار جهانی این زمان را برای آغاز عملیات وسیع نظامی برگزیده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار